Pot slapov, razgibana krožna pot po neokrnjeni naravi slovenske Istre

Ko se odločamo, kam na potep, je izbira poti običajno odvisna tudi od vremena. Tokratni namig za izlet po Poti slapov v neokrnjeni naravi Istre pa je primeren tudi, ko dežuje, saj takrat “delujeta” slapa Trebeše in Veli vir in je zato pot še privlačnejša.

Slap Veli vir

SOČERGA > Za deset kilometrov dolgo, srednje zahtevno pot potrebujemo približno tri ure in pol. S parkirišča pred gostilno v Sočergi se usmerimo desno na cesto, rahlo navzdol do levega ovinka s kapelico (300 m). Tam pa desno navzdol po urejenem kolovozu mimo garaže in vodnega vira ob robu oljčnikov in vinogradov, rahlo navzgor in navzdol ob robu gozda. Nato pravokotno desno strmo navzgor do asfalta, po 100 metrih pa desno na kolovoz, ki nas v zmernem vzponu skozi borov gozd pripelje na čistino Mavriči, ki je s 406 metri tudi najvišja točka naše poti.

Pot se nato rahlo spušča do asfalta, kjer se na razcepu usmerimo naravnost v vas Trebeše. Pred vasjo nas kažipot “Slap” usmeri levo navzdol v grapo, kjer prek skalne žile potok Stranica pada 20 metrov v globino. Žal pa slap “deluje” le v obdobju močnejših padavin, večinoma spomladi ali pozno jeseni. Naša pot se vzpne do ceste v zaselku Pičuri, po njej krenemo desno do razcepa, tam pa levo proti Brezovici. Po 200 metrih nas rumena tabla usmeri levo na stezo, ki nas po vrhu skalne žile popelje rahlo navzdol do dveh delno porušenih stolpov iz časov Beneške republike. Domačini jim pravijo Starci, služili pa so tudi kot obramba pred turškimi vpadi.

Od drugega stolpa se usmerimo proti jugu, po flišnati sipini proti dobro vidnemu prelomu v dnu izrazite grape, oprimemo se kolovoza, ki prihaja z desne, in se pričnemo spuščati zmerno strmo navzdol skozi gozd do naslednje široke grape. Kolovoz preide v stezo, ki se po robu grape spusti levo navzdol, jo prečka proti desni in rahlo vzpne do kolovoza. Po njem se spustimo levo navzdol vse do potoka Reka, ki ga prečkamo in po 50 metrih rahlega vzpona smo na razpotju. Leva pot se vzpne v Sokoliče in naprej v Sočergo in jo lahko uporabimo za skrajšanje naše krožne poti.

Če pa nas utrujenost še ni načela, se spustimo desno navzdol do potoka, ga prečkamo in po kratkem strmem vzponu srečamo kolovoz, ki se spušča iz zaselka Peraji. Spet zavijemo levo navzdol do potoka in naprej rahlo navzgor do izrazite pokončne skalne žile. Kolovoz se vzpenja navzgor proti Sokoličem, mi pa zavijemo po stezi vzporedno s skalno žilo navzdol in takoj se pred nami pojavi slikovit slap Veli vir. Čez osem metrov visoko skalno žilo drsi voda v velik zelen tolmun.

Naša pot se nadaljuje navzdol ob potoku, ga trikrat prečka in strmo vzpne do širokega kolovoza. Desno bi po njem prispeli v Peraje, mi pa se spustimo navzdol, po betonskem mostu prečkamo že dobro znani potok in se povzpnemo levo navzgor v zaselek Olika, kjer spet srečamo asfalt. Kmalu nad zadnjo hišo ga zapustimo in se po kolovozu skozi borov gozd povzpnemo do glavne ceste za Buzet. Na drugi strani ceste se steza nadaljuje v isti smeri navzgor, spet srečamo kolovoz in po njem v nekaj minutah dosežemo glavno cesto in parkirišče, kjer smo začeli našo zanimivo krožno pot.

ALDO ZUBIN

Prispevek je nastal v sodelovanju z Obalnim planinskim društvom.