Pomol v Piranu na novih “nogah”

Carinsko-turistični pomol v Piranu bodo obnavljali še do konca avgusta. Z deli hitijo, saj mora občina septembra oddati zadnji zahtevek za izplačilo denarja, ki ga bo za obnovo pomola dobila od EU.

 Kar nekaj del so morali opraviti s plavajoče ploščadi Foto: Helena Race
Kar nekaj del so morali opraviti s plavajoče ploščadi Foto: Helena Race

PIRAN > Iz nepravilnosti, ki so se pojavljale pri obnovi mandrača v Piranu pred tremi leti, so se očitno vsi pristojni nekaj naučili, saj zdaj obnova carinsko-turističnega pomola teče brez težav.

Carinsko-turistični pomol v Piranu so začeli načrtovati v drugi polovici 19. stoletja. Načrte je narisal inženir Alfredo Purschka, Pomorska vlada v Trstu pa je upoštevala tudi mnenja piranskih mornarjev. Graditi so začeli 4. maja 1893, končali pa septembra leto zatem. Cement (8400 hektolitrov) so dobili brezplačno iz lazareta San Bartolomeo pri Miljah, Pirančani so morali plačati le njegovo tehtanje, transport, razkladanje in skladiščenje. Zeleni svetilnik na koncu pomola so postavili takoj po prvi svetovni vojni, v času Svobodnega tržaškega ozemlja pa je pomol dobil status mednarodnega mejnega prehoda, ki ga ima še sedaj. Sicer je pristanišče v Piranu (stari mandrač na območju Tartinijevega trga) delovalo že pred letom 1283, ko je Piran prišel pod Beneško republiko.

Delali bodo do konca avgusta

Če odmislimo, da z gradbenimi stroji delavci ropotajo sredi turistične sezone in da mimoidoči pripominjajo, da bi morali z deli pohiteti, pritožb ni slišati. “Ker gre za investicijo, sofinancirano z denarjem EU, in bi prekinitev del poleti pomenila resno škodo za naročnika in širšo skupnost, je utemeljena izjema pri izvajanju del med turistično sezono,” v občinski upravi pojasnjujejo, zakaj delajo tudi v teh dneh, ko bi moral hrup gradbenih strojev potihniti.

Če ne bodo pohiteli, jim celo grozi, da izgubijo dobrih 640.000 evrov iz evropskega sklada za regionalni razvoj. Obnova pomola bo sicer stala nekaj več kot milijon evrov. Zahtevek za evropski denar morajo oddati najkasneje septembra, dela bodo predvidoma zaključili do konca avgusta. “Glede na to, da gre za podvodna dela in obenem rekonstrukcijo pomola, pri čemer vsega ni mogoče vnaprej predvideti, se celotna strokovna in tehnična ekipa trudi, da izpolnimo zastavljeni rok,” pravijo na piranski občini.

Po 120 letih novi temeljni piloti

Po prvotnih načrtih bi moral biti pomol obnovljen že aprila, a se je zataknilo pri izbiri izvajalca. Prvi razpis je namreč občina razveljavila, ker sta bili obe prispeli ponudbi nesprejemljivi zaradi previsokih cen. V ponovljenem postopku je najugodnejšo ponudbo oddalo podjetje Renzo Rossi Costruzioni iz Italije skupaj s partnerjem Grafistom iz Kopra. Pomol so tako začeli obnavljati šele sredi februarja.

Obnova 105 metrov dolgega in šest metrov širokega pomola, ki je bil zgrajen pred 120 leti, je bila nujna, čeprav na zunaj poškodbe niso bile vidne. A zaradi spodjed in razpok kamnov pod vodo se je posedal. Gradbinci so zato v sodelovanju s potapljači v muljasta tla pod kamnitimi bloki zabili armiranobetonske kole in tako postavili nove temeljne pilote, ob pomolu pa so pod vodo zabetonirali nosilce, ki ga stabilizirajo in preprečujejo, da bi morje izpiralo material pod njim. Ojačali so tudi zgornji del.

Kamnite plošče tlaka so pred začetkom del odstranili in jih predali podjetju Ruda, ki jih bo saniralo pred ponovno vgradnjo. “Z novim kamnom bomo nadomestili le tiste dele, ki so bili zdaj betonski, in kamne, ki jih zaradi dotrajanosti ne bo mogoče ponovno uporabiti,” pojasnjujejo na občini. Poudarjajo, da vse delajo pod nadzorom zavoda za varstvo kulturne dediščine, dela pa spremljata tudi dve ekipi arheologov.

HELENA RACE


Najbolj brano