Ne facebook, na prvem mestu je Cassiopeia

Kakšen računalnik, pametni telefon ali facebook! Srednješolcu Danu Poljšaku misli uhajajo k precej konkretnejšim zadevam. Poleti pred dvema letoma se je odločil, da bo s svojimi rokami izdelal skoraj osem metrov dolg leseni škuner. Gradnja dvojambornice, ki jo je poimenoval Cassiopeia, je pritegnila tudi obiskovalce nedavnega sejma Internautica, saj mladi konstruktor plovilo gradi v Marini Portorož.

Dan Poljšak  Foto: Tomaž Primožic/Fpa
Dan Poljšak  Foto: Tomaž Primožic/Fpa

PORTOROŽ > To ni prvo plovilo, ki je nastalo v samogradnji 18-letnega dijaka Gimnazije, elektro in pomorske šole Piran Dana Poljšaka. Pri dvanajstih letih si je zgradil “piratsko” jadrnico Škrgo.

Z očetom sta namreč star trup Elanke predelala v dvojambornico. “Mladi smo s Škrgo veliko jadrali in se učili mornarskih veščin in timskega sodelovanja. Z njo sem kot najmlajši sodeloval tudi na regati starih bark v Piranskem zalivu,” se spomni Dan.

Dan Poljšak ocenjuje, da se bodo stroški za gradnjo škunerja, v katerem bosta še dve ležišči, priročna kuhinja in sanitarije, najverjetneje povzpeli do zneska 25.000 evrov. Zadovoljen je, da so mu na pomoč priskočili številni posamezniki in podjetja. Ker pa je kriza posegla tudi na navtično področje, je ta finančna pomoč nekoliko usahnila, predvsem pa ne more več računati na obljubljeno podporo v materialih. V iskanju možnosti je svojo zgodbo predstavil na portalu Indiegogo, kjer lahko obiskovalci spletne strani pomagajo z donacijami. Promocija pod imenom Dan-Ocean se je začela 25. aprila in bo trajala trideset dni. Mladi konstruktor upa, da bo tako uspel zbrati 7000 evrov za dokončanje plovila.

Konec gradnje čez leto in pol

Projekt za Cassiopeio je Dan zastavil zelo premišljeno. Načrte za barko je narisal poznavalec tovrstnih plovil, mojster Andrej Balanč. “Kot izkušeni mentor mi stoji ob strani mojster Ivica Krpetič. Dobrodošle nasvete pa sem črpal tudi pri Slobodanu Simiču Simetu, vodilnemu poznavalcu tradicionalnih plovil severnega Jadrana in Istre,” našteva neobičajen najstnik.

Če bo šlo vse po načrtih, bo plovilo, kjer je zadnji jambor višji od prednjega, končal čez leto in pol, ko bo tudi zaključil srednjo šolo. Trenutno je z gradnjo približno na pol poti. Dokončal je izdelavo oplate, postavljena je že tudi paluba s kabino. “Zdaj izdelujem zaključne letve, počasi pa se bom lotil notranjosti in dokončanja palube, potem pa dalje,” Dan opisuje faze gradnje.

Za gradnjo je uporabil hrastov les in mahagoni. Po Danovih besedah je bil to še najmanjši strošek, saj bo moral precej več odšteti za opremo na plovilu. “Dober kompas stane približno 500 evrov, tudi krmilo ni poceni, za jadra pa bomo poskrbeli sami, saj se v družini ukvarjamo z njihovo izdelavo,” pojasnjuje.

Do zdaj so največ denarja porabili za lepilo in les, v prihodnje pa bodo morali visoke zneske nameniti za nakup motorja in tikovine za palubo. In kot da to ne bi bilo dovolj, so mu pred kratkim iz šotora, kjer izdeluje barko, ukradli posebno medeninasto statveno cev in mu tako povzročili za dodatnih 400 evrov novih stroškov.

V mitoloških opisih je bila Cassiopeia kraljica Etiopije, mati princese Andromede. Njena lepota je povsem očarala morjeplovce.

Po šoli delat v šotor v Marino Portorož

K zanimivemu projektu je pritegnil tudi sošolce, ki bodo skrbno dokumentirali vsak ustvarjalni korak. Te bodo nato strnili v multimedijsko zgodbo. Pri izdelavi se mu je pridružil sošolec Gašper Bokal, ki pravi, da ga je Danova zamisel navdušila.

Kdaj se sploh uspeta posvetiti gradnji, ko pa imata kot dijaka najbrž precej šolskega dela, nas zanima. “V prostem času, po šoli prideva v šotor v marino in delava, dokler gre,” povesta v en glas. Do zdaj sta zanesenjaka porabila že pet do šest tisoč ur dela. “Danov projekt predstavlja model projektnega delovanja mladih, utrjevanja pomorske kulture in pomorskega izobraževanja,” je prepričana Danova mama Judita Poljšak.

Sicer pa mladi konstruktor že napoveduje, da se bo po koncu šolanja s svojim škunerjem podal na jadranje v Grčijo, do takrat pa se bo udeleževal številnih regat tradicionalnih plovil.

NATAŠA HLAJ


Najbolj brano