Ladjo za 140 milijonov evrov v roke srednješolcu

Ste končali srednjo frizersko šolo, a sanjate, da bi postali poveljnik ladje? Nič nemogočega. Opravite usposabljanje, nad katerim bedi uprava za pomorstvo, in prakso na ladji, pri njih naredite še izpit, pa imate vse pogoje, da lahko dobite v roke tudi največjo, 140 milijonov evrov vredno ladjo, na kateri je za pol milijarde evrov tovora. Za poveljnika ladje je namreč po novem dovolj srednja šola, za drugega in tretjega častnika pa že osnovna šola. To omogoča pravkar sprejeta nova uredba o pooblastilih pomorščakov. Na srednji pomorski šoli in fakulteti za pomorstvo so ogorčeni.

“Yes, Yes ...” je ponavljal kitajski poveljnik na opozorila z uprave za pomorstvo, da se nevarno bliža obali, potem pa je ladja (pred tremi leti) nasedla pred Debelim rtičem. Nesreča res nikoli ne počiva, a tudi znanje in usposobljenost posadke precej Foto: Tomaž Primožič/Fpa
“Yes, Yes ...” je ponavljal kitajski poveljnik na opozorila z uprave za pomorstvo, da se nevarno bliža obali, potem pa je ladja (pred tremi leti) nasedla pred Debelim rtičem. Nesreča res nikoli ne počiva, a tudi znanje in usposobljenost posadke precej Foto: Tomaž Primožič/Fpa

KOPER > Ustanovi zahtevata, da se uredba znova odpre, da se v njeno nastajanje aktivno vključi ministrstvo za visoko šolstvo ter da se uredba popravi.

“Z določili zdaj sprejete uredbe se nikakor ne strinjamo, saj so na dolgi rok lahko škodljiva ne samo za izobraževalne institucije, temveč tudi za slovenske pomorce in pomorstvo,” opozarja ravnatelj Gimnazije, elektro in pomorske šole Piran Borut Butinar. Poudarja, da smo do sedaj v Sloveniji imeli kakovosten izobraževalni sistem in strokovno odlično usposobljene častnike: “Zato so bili slovenski pomorski certifikati cenjeni, naši pomorci pa so zlahka dobili zaposlitev.”

Zdaj pa očitno želimo postati družba poceni delovne sile, država, kjer pomorski certifikat ni nič vreden, ker ga lahko kupiš, ocenjuje. “A jasno je, da naši pomorci niti s spuščanjem minimalnih izobraževalnih standardov ne bodo nikoli konkurenčni poceni delovni sili, denimo s Kitajske. Mi lahko konkuriramo samo z znanjem,” pravi.

Na srednji pomorski šoli zadnja leta opažajo povečano zanimanje za vpis v program plovbnega tehnika. “To kaže, da ima ta poklic prihodnost. A z zniževanjem minimalnih standardov znanja bodo mladi izobraženci postavljeni v neusmiljen boj na kapitalskem trgu, na katerem ne zmaga tisti, ki več ve, ampak kdor manj stane,” meni.

Borut Butinar: “Kar smo gradili skoraj 70 let, je s to uredbo poteptano.”

Poleg tega pa Butinar opozarja še na to, da bodo tisti, ki bodo pomorščaki postali zgolj z osnovno šolo, ob vrnitvi na kopno prikrajšani za možnost vključitve v delo in življenje na kopnem, saj bodo brez formalne izobrazbe. “Kar smo gradili skoraj 70 let, je s to uredbo poteptano,” meni Butinar.

“Povsem so nas prezrli”

Uredba je nastala na ministrstvu za infrastrukturo in ne na ministrstvu za visoko šolstvo. Niti preverjanja usposabljanja pomorščakov po tako imenovani STCW konvenciji (ta določa minimalne standarde za usposabljanje pomorščakov) bo po novem držala v rokah uprava za pomorstvo. Uprava odloča, kdo bo izvajal usposabljanja, nadzoruje usposabljanje in tudi izvaja izpite za pomorščake.

Na srednji šoli in fakulteti za pomorstvo, ki pri nas izobražujeta za pomorske poklice, so že na začetku leta zahtevali, da se postopek snovanja te uredbe ustavi, a zaman. “Povsem so nas prezrli. Predlagane spremembe niso bile objavljene, širša javnost ni bila seznanjena, mi kot nosilci izobraževanja pa tudi ne,” pravi dekanja za pomorstvo in promet Elen Twrdy. Fakulteto in srednjo šolo je v boju proti takšni uredbi podprla tudi Splošna plovba, ki prav tako opozarja, da bo s tem kakovost znanja pomorščakov nižja in bo njihovo znanje povsem neprimerljivo s sedanjim.

Ministrstvo vztraja, da je vse po starem

Na ministrstvu za infrastrukturo pojasnjujejo, da so uredbo morali sprejeti, da bi se uskladili z mednarodno in evropsko zakonodajo na tem področju. “Največje neskladje dosedanje ureditve je, da ne omogoča izdaje formalnega dokazila, da dosedanji izvajalci usposabljanj oziroma izobraževanj izpolnjujejo pogoje, ki jih zahtevata STCW konvencija in direktiva,” so razložili.

Twrdyjeva in Butinar odgovarjata, da zaradi tega ni bilo treba povsem razvrednotiti celotnega izobraževanja pomorščakov. “Ustanovili bi komisijo, ki bi redno preverjala naše programe. STCW konvencija predpisuje samo minimalne standarde, mi smo vedno imeli višje standarde od minimalnih, torej bolj izobražene in usposobljene pomorščake. Ladij, vrednih milijone evrov, vendar ne moremo zaupati v upravljanje nekomu, ki je do naziva prišel po stranski poti,” opozarja Elen Twrdy.

Kljub tem resnim pomislekom na ministrstvu vztrajajo, da se vsebinsko ne bo nič spremenilo. Kako ne, če pa je po uredbi pogoj za poveljnika ladje katerakoli srednja šola in ne več visokošolska izobrazba, za drugega in tretjega častnika krova pa že osnovna šola in ne več srednja šola, sprašujejo na pomorski šoli in fakulteti. KATJA GLEŠČIČ


Najbolj brano