Kitajska košarica velikanom Luke Koper ne bo prizadela

V Luki Koper pravijo, da njihovih poslovnih načrtov v ničemer ne bo prizadela odločitev kitajskega varuha konkurence, da ne dovoli največje povezave v zgodovini pomorstva med danskim Maerskom, francoskim CMA CGM in švicarskim MSC. Nenazadnje so tudi ladjarji sami že napovedali, da kitajska zavrnitev zanje ni konec sveta in da bodo iskali nove oblike sodelovanja.

V Luki Koper se ne bojijo, da bi jih neuspeh pri poskusu povezovanja med velikimi evropskimi ladjarji prizadel Foto: Jaka Jeraša
V Luki Koper se ne bojijo, da bi jih neuspeh pri poskusu povezovanja med velikimi evropskimi ladjarji prizadel Foto: Jaka Jeraša

KOPER Povezava, imenovana P3, s katero bi trije največji svetovni ladjarji v skupno podjetje povezali 255 svojih ladij in tako obvladovali 47-odstotni tržni delež na kontejnerskih linijah med Daljnim vzhodom in Evropo, bi morala zaživeti letos septembra.

Zato se je Koprčanom tudi tako mudilo s poglabljanjem morskega dna pred kontejnerskim terminalom. Trije ladjarji bi v Koper pošiljali tudi ladje z zmogljivostjo 10.000 TEU, ki potrebujejo vsaj 14 metrov globine, v Kopru pa je zdaj premorejo meter premalo.

Kitajska košarica trem ladijskim velikanom pa ne pomeni, da so si v Kopru oddahnili. S poglabljanjem se jim še vedno mudi, nizozemskega izvajalca poglabljanja v Kopru pričakujejo že ta teden. “Globino potrebujemo, da bomo lahko znova postali prvo pristanišče v severnem Jadranu, v katerem se bodo ladjarji ustavili,” so povedali v Luki. Zdaj plujejo ladje najprej v Trst in tam odložijo tovor, da lahko vplujejo v Koper.

“Poglabljanje v Kopru je seveda treba nadaljevati. Morda pa bodo v Luki Koper zdaj, ko imajo več časa, lahko laže zadihali. Lahko bodo bolj postopno in plansko celovito uredili kontejnerski terminal,” meni Elen Twrdy, dekanja Fakultete za pomorstvo in promet ter članica nadzornega sveta Luke Koper. Dekanja ugotavlja, da je bila kitajska zavrnitev ladjarske povezave P3 presenečenje za vse.

Nenazadnje so se ladjarji na to pripravljali več kot leto dni. “Potem ko so povezavo P3 odobrile oblasti ZDA in EU, nihče ni pričakoval, da bo Kitajska to zavrnila. Edina logična razlaga, ki so jo dali pri kitajskem varuhu konkurence, je bila, da bi to združenje zmanjšalo konkurenčnost na najbolj prometni poti med Kitajsko in Evropo. Najverjetneje pa je razlog za zavrnitev v tem, da v združenju ni največjega kitajskega kontejnerskega ladjarja, temveč so samo trije evropski,” meni Elen Twrdy.

Tudi direktor družbe Schenker v Sloveniji Rok Svetek se strinja, da je Kitajska s tem le ščitila svoja ladjarja China Shipping Line in Cosco. “A ta zavrnitev ne pomeni nič tragičnega za nas. V Koper bodo tudi brez alianse prihajale čedalje večje ladje teh istih ladjarjev, ki se bodo med seboj še vedno dogovarjali, kot se že doslej. Ni se treba bati za količine tovora. Koper je zanimiva destinacija in bo še rasla. Če bi pa imeli še razvito železniško infrastrukturo, pa bi bilo še bolje,” meni Svetek.

Twrdyjeva in Svetek se tudi strinjata, da je le še vprašanje časa, kdaj bodo trije največji svetovni ladjarji oznanili novo obliko povezovanja. “Ladjarji se med seboj povezujejo predvsem zaradi zmanjševanja stroškov - ekonomije obsega, pa tudi zaradi zmanjševanja emisij ogljikovega dioksida, saj so novejše in večje ladje tudi okoljsko bolj sprejemljive,” pravi Twrdyjeva.

Nove izjave, ki prihajajo od ladjarjev, nakazujejo prav to. “Kitajci so nam zavrnili zgolj en model sodelovanja. To pa vseeno pušča še veliko prostora za drugačne oblike sodelovanja,” so za Lloyd's List povedali pri Maersku. Analitiki pričakujejo, da bodo zdaj, ko ne smejo združevati svojih flot, bolj sodelovali pri delitvi ladijskega prostora. Nenazadnje gradijo čedalje večje ladje, ki jih je na poti z Daljnega vzhoda v Evropo seveda treba napolniti.

KATJA GLEŠČIČ


Najbolj brano