Kitajce zanimajo rdeča vina in konzerve

Kar nekaj primorskih podjetij tako ali drugače že nastopa na kitajskem trgu. Nekatera imajo svoja podjetja na Kitajskem, druga tja izvažajo ... Slovensko-kitajskega poslovnega foruma so se udeležili tudi predstavniki nekaterih primorskih podjetij.

Stisk roke med podpredsednikom kitajske vlade Wangom Yangom in Janezom Rebcem, predsednikom uprave Pivke perutninarstvo in Delamarisa, ki bi rada na Kitajsko izvažala predvsem konzerve
 Foto: Tamino Petelinsek
Stisk roke med podpredsednikom kitajske vlade Wangom Yangom in Janezom Rebcem, predsednikom uprave Pivke perutninarstvo in Delamarisa, ki bi rada na Kitajsko izvažala predvsem konzerve  Foto: Tamino Petelinsek

PRIMORSKA > Forum je bil priložnost za pogovore in navezavo stikov med slovenskimi in kitajskimi poslovneži, a se je že takoj izkazalo, da je nepoznavanje jezika precejšnja ovira.

Za posle na Kitajskem moraš znati kitajsko

Velika večina kitajskih gostov je namreč govorila zgolj kitajsko. Med predstavitvami v angleškem jeziku si je namreč večina nadela slušalke. “Tudi kasneje, ko je bilo nekaj časa na voljo za neformalne stike, si moral ujeti kakšno od prevajalk, sicer se ni izšlo. Za posle na Kitajskem pač moraš znati kitajsko ali imeti nekoga, ki govori ta jezik, sicer ni nič,” pravi Tomi Ilijaš, direktor visokotehnološkega podjetja Arctur iz Nove Gorice, ki ima veliko izkušenj s kitajskimi partnerji. Na forumu je srečal zanimivega sogovornika, šefa kitajske agencije za intelektualno lastnino, in si pridobil informacije o uveljavljanju patentov na kitajskem trgu; to je ključno za vsakogar, ki želi tam proizvajati, saj Kitajska ne priznava evropskih patentov.

Tudi Janez Rebec, predsednik uprave Pivke perutninarstva in Delamarisa, še čaka, da se kitajska vrata odprejo. “Mi zdaj še ne moremo izvažati na Kitajsko, saj državi nimata urejenih certifikatov, ki bi to omogočali. A zelo dobro kaže. Na ministrstvu za kmetijstvo se zadnje čase temu res posvečajo in upam, da se bo v nekaj mesecih to uredilo in bomo lahko začeli pogovore s kitajskimi partnerji,” pravi Rebec. Izvažali bi radi predvsem konzerve. Pomislekov, ali bodo kitajskemu okusu všeč, nima. “Kitajci zaupajo evropski hrani, vedno več potujejo in se navajajo na našo hrano,” meni Rebec. Seveda pa lahko v podjetju izdelke tudi prilagodijo kitajskemu okusu.

Radi bi potovali, a do vizumov ne pridejo prav hitro

Evropsko hrano pa Kitajci že zdaj lahko poplaknejo s slovenskih vini, tudi iz briške kleti. Potrpežljivost se je Bricem obrestovala. Kitajski trg so začeli obdelovati pred desetimi leti. Pred osmimi leti so tja prodali prve steklenice, zlasti v zadnjih dveh letih pa prodaja lepo raste. “Letos bomo tja prodali že za pol milijona evrov vin višjega cenovnega razreda. Zadovoljni smo, ker prodaja raste bolj, kot smo načrtovali. Kitajce navdušujejo rdeča vina,” pravi direktor VK Goriška brda Silvan Peršolja.

Na forumu je veliko kitajskih gostov vneto listalo turistične brošure; turizem oziroma popotovanja so zanje zelo zanimiva. A do vizumov ne pridejo prav hitro. Veliko Kitajcev, ki destinacije izbirajo le kakšen teden ali dva, preden se odpravijo na pot, najbrž to čakanje odvrača od potovanj v države, kjer je vizum nujen, ugotavljajo v Hitu. Želijo si več gostov iz te velike države, v svojih igralnicah pa imajo kar precej kitajskih gostov, ki živijo v zahodnoevropskih državah, zlasti v Italiji.

SONJA RIBOLICA, KATJA GLEŠČIČ


Najbolj brano