Gradijo dva metra pod morjem

Do pozne jeseni bodo v Strunjanu zgradili ribiško pristanišče. Ob ustju Stjuže, nasproti solinske hišice, v kateri je sedež Krajinskega parka Strunjan, bo na voljo 13 privezov za manjša ribiška plovila. Pristanišče bo dobilo tudi elektriko, vodo in ledomat.

Za železnimi zagatnicami, ki zadržujejo morje, lahko delavci 
betonirajo temelje pomola pod gladino morja.  Foto: Tomaž Primožic/Fpa
Za železnimi zagatnicami, ki zadržujejo morje, lahko delavci betonirajo temelje pomola pod gladino morja.  Foto: Tomaž Primožic/Fpa

STRUNJAN > “Komaj čakamo,” pravi ribič iz Strunjana Bruno Sluga. Breg ob ustju Stjuže, kjer je imel privezan svoj čoln, doslej ni bil urejen. Leseni mostovži so razpadali. Elektrike in vode ni bilo. “Ko je bila oseka, nismo mogli izpluti, ker je bila voda v kanalu prenizka. Ko je bila plima, nismo mogli pod most,” našteva zagate, ki bodo kmalu pozabljene.

Trenutno se morajo ribiči še umikati gradbišču, ko plujejo do začasnih privezov, in odštevajo dneve, ko bodo podpisali pogodbe za najem novih priveznih mest. Ta ne bodo več brezplačna, a Sluge to ne moti: “Ni problem, da bomo plačevali; pomembno je le, da bomo lahko delali.”

Devet metrov dolgi borovi piloti

Ribiško pristanišče mora biti zgrajeno do konca leta, saj občino Piran k temu zavezujejo roki, ki jih je postavil Evropski ribiški sklad - za obnovo je prispeval 722.000 evrov, še 144.000 evrov je občina dobila iz državnega proračuna.

“Računamo, da bomo z deli končali do 15. ali 20. oktobra. Za zdaj ni nobenih težav,” pravi Jože Andrejašič, prokurist podjetja Adriaing, ki gradi pristanišče. Nato pa razloži, kaj počnejo. Gradbeno jamo so pred morjem zaščiti z železnimi ploščami, tako imenovanimi zagatnicami, ki so tesno spete ena z drugo in preprečujejo, da bi voda vdrla na gradbišče. To delavcem omogoča, da delajo tudi meter ali dva pod nivojem morja. Vodo, ki vseeno priteče na gradbišče, pa odstranjujejo z močno črpalko. “Pretoči 10.000 litrov v minuti; tudi če bi se vsa gradbena jama napolnila, bi jo izpraznili v eni uri,” pojasnjuje Andrejašič.

In našteva: “Vsakih 80 centimetrov smo devet metrov globoko zabili borove pilote. Postavili smo aramaturo, opaž in zabetonirali temeljno ploščo pomola. To je nastavek; na kopenski strani bomo nato postavili armiranobetonsko steno, na morsko stran pa kamniti zid iz peščenjaka, da bo podoben zidu na solinskem nasipu na drugi strani.”

Krajinski park Strunjan je na svojem bregu (nasproti ribiškega pristanišča) že uredil 45 privezov za plovila, ki so bila že doslej privezana v mandraču ob ustju Stjuže. “Večina plovil, ki je bila tu privezanih pred obnovo, bo tudi zdaj dobila privez,” pravi direktor parka Marko Starman. Skupaj s privezi v Roji bo tako na območju parka 100 privezov za manjša plovila.

13 privezov za ribiče

Z dna mandrača so že odstranili naplavine, tako da bo zdaj globoko meter in pol. Material so odpeljali k bregu Stjuže, tja, kjer so mimo strunjanske plaže speljali tudi dovoz do gradbišča. Še približno 1000 kubičnih metrov materiala pa bodo odstranili z dna vplovnega kanala. Odstranili so tudi leseni most nad njim; ko ga bodo spet namestili, bo razpon med obema bregovoma nekoliko daljši, zato bodo morali tudi most podaljšati.

“S tem bomo povečali plovno pot,” pojasnjuje Karmen Pines s piranske občine. In pridobili prostor za ureditev začasnega priveza za 18,5 metra dolgo ribiško barko. Tudi 13 privezov bo namenjenih le ribičem, poudarja, saj je denar namenjen izključno urejanju ribiškega pristanišča. Za strunjanske ribiče je to ravno dovolj; registriranih imajo enajst polovil za opravljanje ribiške in školjkarske dejavnosti.

Postavili bodo tudi tri objekte, namenjene skladiščenju mrež in druge opreme, poleg tega bodo namestili avtomat za izdelavo ledu.

HELENA RACE


Najbolj brano