“Tu je vse lepše, še šola je lepša”

Te dni so koprske šole polne vrveža, čeprav se šolsko leto ni še niti začelo. Slovenščine se učijo otroci in starši, Rusi, Ukrajinci, Kazahstanci, Albanci in državljani vseh nekdanjih jugoslovanskih držav, ki svojo prihodnost iščejo v Sloveniji.

Čeprav je iz Ukrajine, se Kirill zelo hitro uči slovenščine Foto: Alenka Penjak
Čeprav je iz Ukrajine, se Kirill zelo hitro uči slovenščine Foto: Alenka Penjak

KOPER > Intenzivni tečaji slovenščine te dni potekajo na koprski Srednji tehnični šoli ter na OŠ Koper in OŠ Anton Ukmar. Udeležuje se jih približno 130 ljudi, med njimi tudi Aljona in Pavel. Iz Ukrajine sta v Slovenijo prišla z dvema otrokoma, te dni pa v OŠ Koper skupaj vadijo osnovno komunikacijo v slovenščini.

“Jezik je res težak, a ker so ljudje prijazni, nam sploh ni težko. Če nas je pred prihodom skrbelo, kako se bomo razumeli s Slovenci, vpisali otroka v šolo ali našli stanovanje, smo ugotovili, da so bile vse skrbi odveč,” povesta in poudarita, da so vsi ljudje prijateljski.

Kirill je star 14 let, tudi on prihaja iz Ukrajine. Slovenščina mu gre že tekoče. Po dveh poletjih, ki jih je preživel pri mami v Istri, se ji je letos pridružil za stalno. “Tu je vse lepše, še šola je lepša,” pravi Kirill. “Sošolcem, s katerimi se učim slovensko, bi rad povedal, naj pridno vadijo,” še dodaja Kirill.

Maksim je s svojo soprogo in še drugima dvema družinama prišel iz Kazahstana. V enem letu so dobili vse želene papirje, prispeli ter se namestili. Nekateri v Koper, drugi v Ankaran. Maksim, ki namerava začeti turistični posel med Slovenijo in Kazahstanom, pravi: “Slovenija je lepa, zelena, okolje je urejeno. Celo meso je boljše kakovosti kot v Kazahstanu.”

Uvajalnice, ki jih prirejajo po vsej Sloveniji na skoraj 65 osnovnih in srednjih šolah, sodijo v projekt Razvijamo medkulturnost kot novo obliko sobivanja, cilj pa je vključiti otroke v novo okolje in poskrbeti za boljšo kakovost njihovega življenja.

Program zajema 20 ur intenzivnega učenja slovenščine, poleg tega tudi spoznavanje razrednikov in ostalih delavcev šole, učnih predmetov, šolskih prostorov ter novega kraja. Mojca Jelen Madruša, ki poleg ravnatelja OŠ Koper Antona Baloha koordinira projekt, poudarja, da so v Kopru vpeljali novost: program za vključevanje srednješolcev - priseljencev v novo okolje: “Veliko jih je namreč šele pred nekaj dnevi prišlo v Slovenijo, v Koper, in prihodnji teden, ko bodo stopili med sošolce, se bodo prvič srečali s slovenščino in poučevanjem v zanje novem jeziku. Zaenkrat jim gre odlično, potrebujejo le spodbudo.”

Mladi bodo tudi med šolskim letom deležni pomoči pri učenju jezika. “Ne želimo, da bi jih nepoznavanje jezika opeharilo za želje. Navsezadnje se bodo po dveh letih že naučili jezika sporazumevanja, še nekaj let več bodo potrebovali za obvladovanje učnega jezika,” dodaja Mojca Jelen Madruša.

V projektu sodeluje več kot 3500 strokovnih delavcev, v Istri jih je devet. Njegova glavna koordinatorja sta ISA institut, ki se ukvarja s psihološko-svetovalnimi razvojnimi projekti, in OŠ Koper, ki ima največ izkušenj na področju vključevanja priseljencev v novo šolsko okolje. Projekt sta finančno podprla Evropski socialni sklad ter ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.

ALENKA PENJAK


Najbolj brano