“Imamo vodo, morje, senco. Poletje je zakon!”

Včeraj se je živo srebro ob morju povzpelo na 35 stopinj Celzija, danes naj bi se še za stopinjo više. Po napovedih vremenoslovcev nas ne bo zeblo niti v prihodnjih desetih dneh. Kako torej ob morju, ki ima te dni 28 stopinj Celzija, prenašamo takšno izjemno vročino?

“Imamo vodo, morje, senco. Ob 10.30 zapiha maestral in nas dodatno ohladi. Poletje je zakon, še posebej,   ker so
začele zoreti kumare, paradižniki, lubenice in  melone,” so nas prepričevali  v izolskem Društvu prijateljev mladine.      Foto: Zdravko Primožič/Fpa
“Imamo vodo, morje, senco. Ob 10.30 zapiha maestral in nas dodatno ohladi. Poletje je zakon, še posebej, ker so začele zoreti kumare, paradižniki, lubenice in melone,” so nas prepričevali v izolskem Društvu prijateljev mladine.  Foto: Zdravko Primožič/Fpa

IZOLA > Ob 11. uri smo obiskali gradbišče v bližini izolskega izvoza s hitre ceste Koper-Izola. V bližini velikega krožišča delavci koprskega Grafista gradijo novo, manjše krožišče, a jih včeraj tam ni bilo.

Z Izjemo Primorske in severovzhodnega dela države je bila prva polovica julija rekordno vroča in do 5 stopinj Celzija toplejša od dolgoletnega povprečja (1981-2010). Po 13. juliju nas je zajel že tretji vročinski val. V Obalnem domu upokojencev Koper, kjer imajo 179 starostnikov, od tega dva stoletnika, so v teh dneh veseli, da lahko njihov dom po energetski sanaciji pred tremi leti ohladijo do zadnjega kotička. Varovance tudi ponoči hladijo s klimatskimi napravami, jih spodbujajo k pitju vode in nesladkanih napitkov ter jim pripravljajo sladoledne dneve. Sladoleda jim ne postrežejo v utici na vrtu, ampak v ohlajeni avli, nam je povedala socialna delavka Daniela Zečević.

Gradbišče prazno, Svetilnik poln

Grafistov prvi mož Ante Guberac nam je pojasnil, da so bili najbrž na podaljšanem odmoru za malico. Zagotovil je še, da v tem obdobju delavcem omogočajo več odmorov. Na gradbiščih, kjer jih čas ne priganja, jim skrajšajo urnike in začasno ukinjajo delovne sobote.

Na poti so Svetilnika smo srečali domačinko Božico Anič, ki se je s štiriletnim vnukom Markom vračala domov. “11. ura je skrajni čas za povratek, čeprav dobro prenašava vročino. Doma bova prižgala klimatsko napravo, pila vodo ter jedla sadje in zelenjavo,” je bila nedvoumna. Na pasjem kopališču smo našteli šest štirinožcev, med njimi je bila tibetanska španjelka Lana Marte in Marjana Dreo iz Slovenske Bistrice. “Težko prenašamo takšno vročino. Lana je ubrala upočasnjen tempo in manj poje, midva pa se zgledujeva po njej, čeprav nam kava in pivo še vedno prijata. Toda čez vodo je ni,” je povedala Marta, sicer zelo zadovoljna s pasjim kopališčem.

Čeprav visoke temperature spremljajo povišane koncentracije ozona, ki na človeka slabo vplivajo, se je obisk urgentne ambulante v lucijski enoti Zdravstvenega doma Piran v minulih dneh povečal le na račun turistov. Pogosteje jih obiščejo kronični bolniki, ki bolezni srca, pljuč in ledvic pri tako visokih temperaturah teže prenašajo. Nekateri ne spijejo dovolj tekočine. Niti v pediatrični ambulanti izolskega zdravstvenega doma v teh dneh ne opažajo kakšnega izjemnega obiska. Kot vsako poletje imajo tudi tokrat opraviti z zastrupitvami s hrano in prebavnimi motnjami, bruhanjem, diarejo ter nekoliko povišano telesno temperaturo.

Na Dolenjskem in Nizozemskem je še huje

Malo naprej je Maja Cvetkovič z Dvora na Dolenjskem svoje tri korenjake, štiriletno Karolino, šestletno Manco in osemletnega Lovra, pred žgočim soncem ubranila tako, da jim je postavila šotor. Pa vendar vročino ob morju laže prenašajo kot doma, na Dolenjskem. Nad izolskim morjem nimajo nobenih pripomb. Več spijejo, pojedo več sadja in si privoščijo več sladoleda. Lučaj stran je Izolan Patrik Klobas ravno stopal iz vode z 18-mesečno hčerko Laro v naročju. “Po dvakrat na dan se hladiva v morju: pol ure dopoldne in dobro uro pozno popoldne.” Lara je vročini kljubovala tako, da ni želela pleničke. Sam pa je predvčerajšnjim doma prižgal klimatsko napravo. Ob zadnjem vročinskem valu je niso potrebovali, ker so obiskali Bohinj.

S Svetilnika se je domov odpravljal tudi starejši izolski par, češ da je postalo prevroče (soprog je pospravljal obvezno opremo - senčnik). Doma si bosta za uro ali dve prižgala klimatsko napravo, počivala in brala kakšno knjigo. V senci na mega ležalniku razvpite izolske urbane opreme se je pred soncem skrivala tudi starejša obiskovalka iz Kamnika. Z leti vročino vse slabše prenaša, je potarnala. “Jaz pa ne,” se je pohvalila njena prijateljica in se, nasprotno, odkrivala soncu.

Da laže prenaša vročino kot vlago, nam je zaupal Vlado Dukić, ki zdaj, po 30 letih bivanja na Nizozemskem, živi v Jagodju. Pred dvema tednoma so na Nizozemskem izmerili 38 stopinj Celzija, nam je zaupal in dodal, da mu tukaj prija obmorska sapica. Čeprav je bil kritičen do “neurejene izolske obale”, je pohvalil njeno panoramo. “Ko sem na Facebooku objavil fotografijo mesta, takšno, kot jo vidiš z Belvederja, me je kar 70.000 uporabnikov vprašalo, kje je to.”

In kako vročino občutijo gostinci? Danijela Cerkvenik je pojasnila, da imajo večji obisk ob vikendih pa tudi zgodaj zjutraj in pozno zvečer. Temu primerno so morali prilagoditi urnik. Vse prej kot prazni so bili tudi včeraj ob 13. uri. Prodajne uspešnice so sladoled, kava, voda in pivo. V bližnjem baru Svetilnik pa pravijo, da se jim obisk poveča v času kosila. Prazna vreča, očitno, ne stoji po konci, pa naj bo zunaj še tako peklensko vroče.