Tvegajo glavo na strminah, dobijo kritike in drobiž

Vstati sredi noči, vžgati stroj in se podati na nevarno, strmo zasneženo cesto. Z lastno opremo in za nekaj evrov na kilometer. Marsikdo se tega ne igre ne gre več. V Posočju zadnja leta komaj še najdejo dovolj podizvajalcev, ki bi s Komunalo podpisali pogodbo o zimskem vzdrževanju lokalnih cest. Ker posel ni donosen, je nevaren in so predmet nenehnih, tudi neupravičenih kritik. Podobne težave imajo na ajdovskem, kjer so zadnje naročilo za izvajanje zimske službe razveljavili. Na Idrijskem pa pluge marsikje poganjata osebna odgovornost in dobra volja.

Lebanu in njegovi ekipi zaupajo čiščenje zahtevnih cest in tudi na parkiriščih mojstrsko manevrirajo med parkiranimi avtomobili Foto: Neva Blazetič
Lebanu in njegovi ekipi zaupajo čiščenje zahtevnih cest in tudi na parkiriščih mojstrsko manevrirajo med parkiranimi avtomobili Foto: Neva Blazetič

PRIMORSKA > Za pluženje je najbolj zahtevna tolminska občina s 450 kilometri občinskih cest. Medtem ko državne ceste pluži Cestno podjetje, za vse ostale skrbi Komunala s 44 pogodbeniki, ki jih poiščejo prek javnih naročil. Komunala čisti ulice v mestih Tolmin, Kobarid, Bovec in Most na Soči, pogodbeniki pa razvejano mrežo strmih cest.

Največji mojstri na najbolj nevarnih cestah

Le največji mojstri plužijo najbolj zahtevne ceste nad prepadi. Eden takih z 20 letnimi izkušnjami je Ivo Leban iz Volč, ki skupaj z izkušeno ekipo pluži 80 kilometrov občinskih cest. Njegovo podjetje Kukč premore pet strojev, šest plugov, imajo tudi kopača in prikolico za odvoz snega. “Plužimo v Fone, v Čadrg, Tolminske Ravne, v Polog ... Pri tem delu ni šale, tudi zato, ker moramo plužiti navzgor, kar je še bolj zahtevno kot navzdol. Toda po vaseh ni več ljudi, ki bi se mučili s tem delom in po sneženju splužili navzdol, kar je edini logični način,” pojasnjuje Leban.

Ovirajo jih parkirani avtomobili

Kot pravi, tudi po dolinah ni preprosto, predvsem zaradi parkirišč. Včeraj so ga čistili v Volčah, vendar prav veliko niso mogli narediti, ker so delo ovirali parkirani avtomobili. “Ker mnogi puščajo avtomobile na parkirišču cele noči in dneve, ne moremo očistiti. Poleg tega nihče več noče dajati verig na kolesa. V nerealnem času hočejo suhe ceste. Potem pa kritizirajo in kličejo na 112,” prevelike sitnobe okrca Leban. Kot pravi, tudi na Komunalino pluženje ulic leti veliko kritik, vendar so po njegovem mnenju v glavnem neupravičene. “Tokrat je pač zapadlo več snega, ki se tudi ne topi. Ostal je, zdaj smo pa mi krivi. Gre za zimske razmere, ki jih ljudje niso več vajeni.” Občina Tolmin je te dni občane prosila, naj pred napovedanim sneženjem umaknejo avtomobile z javnih površin, pločnikov.

Stroji se lomijo, poškodovanih pa ni

Ne preseneča, da se za ta posel ljudje ne odločajo več oziroma odpovedujejo. Komunala komaj še pokriva teren. “V prihodnje lahko nastane problem. Krajevne skupnosti nas prosijo, naj pridemo splužit, pa zaradi preobremenjenosti ne moremo,” opozarja Leban.

Plačilo ni visoko, odpreti je treba podjetje, s.p. ali pa dopolnilno dejavnost. Od novega leta dalje so uveljavili še e-račune, za kar je treba kupiti program, ki stane okoli 300 evrov. Direktor Komunale Berti Rutar ugotavlja, da so stroški za opremo, ki je specializirana in lahko tudi več mesecev stoji, zelo visoki: “Dober plug stane okoli 7000 evrov. Ljudje ga tudi deset let ne odplačajo. Prihaja do pogostih poškodb strojev. Popravilo lahko pogoltne večletni zaslužek s pluženjem. Delo je v glavnem nočno. Na spolzkih cestah je nevarno, odgovornost je velika.” Leban dodaja, da mu je pri čiščenju žleda drevo uničilo traktor, zavarovalnica je povrnila malenkost. “Velika sreča je, da se doslej vsaj nihče od nas ni poškodoval,” tudi za naprej upa Leban.

V kobariški in bovški občini zaradi bistveno manj kilometrov cest laže obvladujejo teren.

Papirji ne ustavljajo pluženja

Na Ajdovskem so izvajalci zimske službe polno zasedeni. Še zlasti na območju Gore, od Predmeje do Hrušice. V občinski upravi zagotavljajo, da poteka zimska služba v teh dneh brez težav tudi v krajevnih skupnostih Otlica-Kovk, Col in Podkraj, čeprav za te tri krajevne skupnosti še ni izbrala izvajalcev.

Prvo javno naročilo za izvajanje zimske službe na nekaj manj kot 40 kilometrih lokalnih cest in kategoriziranih ter nekategoriziranih javnih poti v naštetih krajevnih skupnostih je namreč decembra razveljavila. Ponudniki so se namreč pritoževali nad prenizko postavljeno urno postavko in nedorečenostmi glede uporabe različne opreme in različne dostopnosti poti, občani pa so predlagali boljši nadzor nad obračunom dejanskih delovnih ur, s čimer bi se izognili morebitnim zlorabam. Zato je občina Ajdovščina s pooblastilom KS konec decembra objavila novo javno naročilo za letošnjo in prihodnjo zimsko sezono. Po zadnjih podatkih bo občina izbrala osem izvajalcev, kolikor je tudi posameznih sklopov območij cest.

Ko poje lopata

Ne glede na postopek, so krajevne skupnosti Otlica-Kovk, Col in Podkraj lanskim izvajalcem izdale naročilnice za zimsko službo, tako da ta ni motena. Tudi v KS Predmeja je za pluženje in posipanje občinskih cest poskrbljeno. Domačini na območju Gore se skozi zamete pred hišami in do javnih poti in lokalnih cest prebijajo tudi sami, z lopatami, snežnimi frezami in plugi. V Ajdovščini, Vipavi in naseljih od Črnič do Lozic ter na Vipavskih gričih zimsko službo izvaja Komunalno stanovanjska družba Ajdovščina.

Za podizvajalce najeli kredit

V Idriji Komunala sama skrbi za zimsko vzdrževanje idrijskih in spodnjeidrijskih ulic in dela lokalnih cest. Za večino razvejanega omrežja 316 kilometrov javnih poti in 161 kilometrov lokalnih cest pa ima sklenjene pogodbe z 72 izvajalci iz vseh desetih KS v občini. “To so za nas izjemno dragoceni sodelavci, saj nam ob ujmah pri vzdrževanju cest priskočijo na pomoč skozi vse leto. Zato pozimi skrbimo, da so plačani prednostno. Res je, da plačila tu in tam zamujajo in da lanskih cen - 20 evrov za kilometer očiščene ceste - letos nismo mogli povišati, a smo z vsemi v dobrih odnosih. Ko nam denimo občina pred dvema letoma vse leto ni zmogla poravnati preko milijona evrov stroškov za zimsko službo, smo za plačilo teh sodelavcev najeli kredit,” je povedala direktorica Komunale Vesna Miklavčič.

Delo je treba opraviti

Da je temu tako, nam je potrdil tudi del v teh dneh najbolj zaposlenih pogodbenih lastnikov plugov. Čeprav bi si želeli višjega plačila predvsem zato, da bi lahko dobro vzdrževali strojno opremo, vedo, da delo mora biti opravljeno. Imajo pa, podobno kot Komunala za ulični sistem, izdelan prednosti red pluženja in nekateri bolj oddaljeni ali manjši zaselki morajo zato na mimohod plugov ob močnem sneženju počakati nekoliko dlje.

Režijski obrat občine Cerkno ima pogodbena razmerja z okrog 30 lastniki plugov urejena podobno. Čistijo 105 kilometrov lokalnih cest in 140 kilometrov javnih poti. Z izjemo občasnih zamud pri plačilih, pripomb na sodelovanje z občino nimajo. Čeprav se tudi v tej, nekoliko manj zasneženi občini, najdejo nezadovoljni občani, večjih pripomb na zimsko službo nimajo.

NEVA BLAZETIČ, ALENKA TRATNIK, SAŠA DRAGOŠ


Najbolj brano