Težave bratov Jakopin: tudi odlična barka se lahko potopi

Ko so leta 2008 v Tržiču onkraj meje tik ob morju odprli novo proizvodno halo družbe Seaway bratov Jakopin, so bile ambicije velike. Istega leta je izbruhnila kriza, ki je najhuje udarila prav navtiko. Danes družba Seaway Technologies domuje v precej manjših prostorih nedaleč stran, delo v njih pa stoji. Zaposleni so novembra prejeli plačo za september, potem pa niti evra več.

Iz bistveno manjše hale, kjer je danes sedež  družbe Seaway Technologies, so zadnjo barko odpremili lani avgusta.  Foto: Nace Novak
Iz bistveno manjše hale, kjer je danes sedež družbe Seaway Technologies, so zadnjo barko odpremili lani avgusta.  Foto: Nace Novak

TRŽIČ > 24 zaposlenih v družbi Seaway Technologies se je na sedežu družbe včeraj sestalo s predstavnikom sindikata Fiom Cgil Liviom Menonom. Srečanja se je udeležila tudi delegacija z gorenjskega konca, z Zgoše, kjer je srce današnje skupine Seaway, razdeljene na kapitalsko prepleteni družbi Seaway Design in Seaway Yachts.

Večina razočaranih delavcev se je v Tržič pripeljala z goriškega oziroma koprskega konca. Poleg njih je v družbi zaposlenih še nekaj zamejskih Slovencev, dva Poljaka in nekaj Italijanov.

Oklepajo se obljube

“Vodstvo družbe je obljubilo, da bodo delavci še ta teden dobili denar za oktober in november. Dogovorili smo se, da počakamo do 29. januarja. Če denarja do takrat ne bo, se bomo odločili, kako naprej,” je povedal Menon.

“Situacija ni dobra. Ne tu, ne na Gorenjskem. Od lastnikov pričakujemo, da se bodo odgovorno obnašali in zagotovili nadaljnje poslovanje podjetja. Absolutno je zdaj na potezi lastnik. Stečaj ni v interesu zaposlenih, ker jim to delo vendarle daje kruh,” je povedal Peter Virant iz sindikata Pergam. Sestanka se je udeležil zato, ker je družba Seaway Technologies v stoodstotni lasti družbe Seaway Design in je v preteklosti precej delavcev z Gorenjske občasno hodilo na delo tudi v italijanski Tržič.

“V igri imamo še en projekt. Gre za 80 čevljev dolgo barko, ki jo moramo iz tekmovalne spremeniti v cruiser. Zdaj delamo na tem, da bi uspeli rešiti vsaj to in dobili nekaj svežega kapitala, a zdi se, da se za to borimo bolj delavci, kot sama firma,” je povedal eden od zaposlenih, ki je želel ostati anonimen. Tudi ostali se niso želeli izpostavljati.

Povedal je še, da težave niso od včeraj, ampak se z njimi soočajo vse od odprtja nove hale v letu 2008. V tem času so v Tržiču izdelali okrog deset bark. Zadnjo v avgustu.

Naročila so, denarja za material pa ne

Glavni razlog za zagate skupine Seaway naj bi bila gospodarska kriza, nekateri pa omenjajo tudi zgrešene poslovne odločitve. Čeprav ime Seaway v svetu nekaj pomeni in naročila še vedno so, se zatakne pri dobaviteljih materiala, saj Seaway nima denarja, s katerim bi ga lahko plačali.

Soustanovitelj in solastnik Seawaya Japec Jakopin nam včeraj na vprašanje, ali bodo zaposleni v Tržiču do prihodnjega četrtka prejeli denar, ni znal odgovoriti.

“Midva z Jernejem se ne ukvarjava s poslovanjem, nisva menedžerja,“ je povedal in dodal, da se ukvarjata predvsem s koncepti, idejami. Na podlagi 300 projektov, ki sta jih zasnovala, je bilo po vsem svetu izdelanih že okrog 70.000 plovil, za katera so prejeli več kot 90 nagrad.

Kot razlog za težave je omenil splet neugodnih okoliščin, saj se je prav leta 2008, ko so odprli novo proizvodno halo v Tržiču, začela gospodarska kriza, promet pa je padel za kar 70 odstotkov.

“Ker so znašali stroški za novo halo tri milijone evrov na leto, kupci pa so se potegnili nazaj, smo se bili prisiljeni izseliti,” je povedal in dodal, da se je interes za manjša plovila drastično zmanjšal, ker so bogati vse bogatejši, pa še vedno prejemajo naročila za barke, daljše od 30 metrov.

Če bi banke dale kredite ...

“Glede na to, da smo imeli še predlani 35 milijonov evrov prometa, se mi 15 milijonov dolga ne zdi toliko. Težave imamo predvsem zato, ker banke v Sloveniji ne dajejo kreditov,” je pojasnil.

Črn oblak nad skupino je tudi velikanski razvojni center, ki so ga zgradili v Puconcih s pomočjo evropskih sredstev. Ker ta še ni zaživel, jim grozi vračilo evropskih sredstev, kar bi Seaway najbrž dokončno pokopalo.

Tudi 120 delavcev, kolikor jih je še ostalo zaposlenih v Seaway skupini v Sloveniji, že tri mesece ni videlo plač. Na Zgoši bodo imeli ta petek zbor delavcev, na katerem se bodo odločali o tem, kako in kaj. Odločitev bo vplivala tudi na usodo hčerinske družbe v Tržiču.

NACE NOVAK


Najbolj brano