Morajo drevesa res pasti?

Po odločbi inšpekcije Agencije za civilno letalstvo morajo lastniki zemljišč ob ajdovskem letališču zaradi ogrožanja varnosti zračnega prometa odstraniti 1468 dreves, zlasti topola in črne jelše. “Odločitev je skregana s kmečko logiko in z našimi prizadevanji, da bi zmanjšali posledice burje,” opozarja kmetijski svetovalec Rajko Črv. Kmetijci trdijo, da bodo s posekom uničili še enega zadnjih protivetrnih pasov, ki so bili namensko sajeni za zaščito njiv.

Odrasla drevesa v vetrozaščitnem pasu ob ajdovskem letališču bodo posekali, kmetijci opozarjajo, da je to norost, saj 
ščitijo njive pred burjo.   Foto: Alenkatratnik
Odrasla drevesa v vetrozaščitnem pasu ob ajdovskem letališču bodo posekali, kmetijci opozarjajo, da je to norost, saj ščitijo njive pred burjo.  Foto: Alenkatratnik

AJDOVŠČINA > “Odločitev je skregana s kmečko logiko in z našimi prizadevanji, da bi zmanjšali posledice burje. Očitno so vsi pozabili, da je februarja 2011 orkanska burja na območju zgornje Vipavske doline odnesla 30.000 kubičnih metrov rodovitne zemlje. Edino tu ni odnesla nič. S posekom v melioracijah ohranjenega varovalnega gozda, ob stari strugi Jevščka, bo burji odprta tudi pot v vas Cesta. Če so problem, po izjavah nekaterih, za štiri metre previsoke krošnje, bi jih lahko skrajšali na dovoljeno višino. Drevesni sestav je bil strokovno zasajen in je že pred 15 leti dosegel končno višino. A doslej ni bil moteč,” opozarja kmetijski svetovalec Rajko Črv.

Posekali bodo 1468 dreves

Po odločbi bo na južnem delu lokavškega polja, ob obeh strugah potoka Jevšček in v pasovih ob robu letališča, padlo 1468 dreves. Kot pravi Črv, tudi v vetrozaščitnih pasovih na zemljiščih, ki so jih po melioracijah v začetku osemdesetih let zasadili namensko. Zdaj z njimi v imenu države upravljata Sklad kmetijskih zemljišč in gozdov in Agencija RS za okolje, v delu, kjer gre za javno dobro, pa tudi Občina Ajdovščina. Zavod za gozdove je posek odobril in tudi že odkazal izbrana drevesa.

“Lastniki teh zemljišč so v bistvu kmetje, ki so za ureditev zelenih pasov v komasacijah odstopili zemljo,” opozarja Črv. Ob tem spomni na začetek osemdesetih let, ko so v melioracijah podaljšali letališko stezo za 300 metrov. “Od tu dalje je v smeri vzletanja letal še 500-metrski pas njiv. Pred melioracijami so tu rasla enako visoka drevesa kot zdaj, pa niso nikogar motila.”

A inšpekcija Agencije za civilno letalstvo je lani pri rednem nadzoru ugotovila, da so drevesa, ki posegajo v omejitvene ravnine ajdovskega letališča, po Zakonu o letalstvu in pravilniku ovire za zračni promet in ogrožajo njegovo varnost.

Dolgoletni upravnik Aerokluba Josip Križaj Ajdovščina Stojan Štokelj pravi, da je agencija ravnala skladno z zakonom in da njeno odločitev razume. “Lahko bi se zgodilo, da bi morali zapreti letališče. Res pa je tudi, da doslej ni bilo kritičnih situacij. Vedeti je treba, da je predpisana ravnina letališča izračunana za najbolj kritične razmere. V optimalnih smo v tem delu že precej visoko. V slabih pa se leti precej nizko čez ta drevesa.”

Drevesa zrastejo, a ne čez noč

Zavezanci morajo drevesa posekati na lastne stroške, najkasneje do 31. decembra letos. Višja svetovalka na skladu kmetijskih zemljišč in gozdov Anka Stopinšek je za Primorske novice pojasnila: “Po odločbi Zavoda za gozdove Slovenije je treba posek zaradi varovalne, zaščitne in ekološke funkcije gozda izvajati v zimskem času. Odstrani se samo odrasla drevesa, polnilni grmovni sloj, ki bo nadomestil funkcije posekanih dreves, je treba čimbolj ohraniti. Grmovje in mlada drevesa v spodnjem sloju bodo ostala dovolj velika, da bodo še naprej uspešno ščitila tla ter dajala prostor za prehranjevanje in ostale potrebe pticam in ostalim živalim.”

A Rajko Črv dvomi, da bo res tako. “Ob poseku bodo mlada drevesa povečini uničena. Podrasti, ki bi ostala, je izredno malo in ne bo imela nobene funkcije. Namesto, da bi vetrozaščitne pasove sadili in ščitili kmetijska zemljišča, kot to počnejo v razumnem svetu, jih v naši državi neodgovorno uničujemo.”

ALENKA TRATNIK


Najbolj brano