Bo za večino sporni pravilnik padel?

Jadralni padalci in zmajarji od začetka leta ne smejo več leteti brez registrskih oznak na padalu. To je določil nov pravilnik, ki je edini te vrste v Evropi. Da bo zmeda popolna, padala ali zmaja sploh še ni mogoče registrirati, ker postopek za to še ni določen. Odločitev je razburila letalce in tiste, ki jim padalski turizem omogoča preživetje. Zaradi množičnih protestov in argumentov, da je pravilnik zelo sporen, naj bi ga, kot vse kaže, vendarle umaknili in poiskali bolj ustrezno rešitev.

Pravilnik je zelo razburil jadralne padalce, zmajarje in vse, ki se v Posočju in v Vipavski dolini ukvarjajo s to vejo turizma. Kot kaže, naj bi pravilnik zdaj “zamrznili” ali pa celo razveljavili.  Foto: Klavdij Rakušček
Pravilnik je zelo razburil jadralne padalce, zmajarje in vse, ki se v Posočju in v Vipavski dolini ukvarjajo s to vejo turizma. Kot kaže, naj bi pravilnik zdaj “zamrznili” ali pa celo razveljavili.  Foto: Klavdij Rakušček

GORIŠKA, POSOČJE > Od 7. januarja velja pravilnik o oznaki državne pripadnosti, registrskih in drugih oznakah na civilnih zrakoplovih, ki so ga pripravili v sektorju za letalstvo na ministrstvu za infrastrukturo. Ta določa, da morajo biti tudi jadralna padala in zmaji označeni z oznako države in registrsko številko. Padalci in zmajarji kljub temu še vedno letijo, saj postopek za registracijo še ni določen.

Pravilnik pa je na noge spravil vse, “kar leti”. Nasprotujejo mu v Zvezi za prosto letenje Slovenije (ZPLS), Letalski zvezi Slovenije (LZS) in Agenciji za civilno letenje RS (CAA). Tudi v Evropski krovni organizaciji prostih letalcev (EHPU) je pravilnik naletel na neodobravanje, saj česa podobnega ne poznajo nikjer v Evropi.

Ker bi morali po pravilniku padala in zmaje registrirati tudi tujci, ki prihajajo k nam leteti, je butalski pravilnik, kakor so ga označili mnogi, veliko negodovanja sprožil tudi med turističnimi delavci, gostinci in ponudniki nočitvenihzmogljivosti.

Nož v hrbet turizmu

V Posočju padalci in zmajarji poskrbijo za 20.000 nočitev oziroma 1,5 milijona evrov priliva na leto. Na Goriškem in v Vipavski dolini pa letalci vsako leto ustvarijo 12.000 nočitev oziroma poskrbijo za 815.000 evrov priliva.

Ljudje, ki od tega živijo, neživljenjskega pravilnika ne razumejo, še posebej zato, ker so letalci cenjeni turisti, ki pridejo običajno za več dni, med obiskom pa izkoristijo tudi drugo ponudbo, ki je na voljo v bližini.

“Jadralni padalci imamo tudi po več padal. Vsako bi morali registrirati. Ali naj trikrat hodim v Ljubljano po registracijo? Tudi tujci bi morali najprej v Ljubljano in šele nato na vzletišče,” je povedal lastnik kampa Gabrje Sergej Čujec, ki ne razume, kako lahko pri nas vse tako zakompliciramo. Izpostavil je tudi negativne posledice pravilnika za padalske šole in tiste, ki vozijo goste s tandem padali.

Pravilnik ne bo povečal varnosti

“Sprejem takega pravilnika bi pomenil spodbujanje vzletanja na neregistriranih vzletiščih in pristajanje izven urejenih pristajalnih prostorov. Vsi letalci se mu namreč ne bi podredili, kar bi pomenilo še toliko več možnosti za nesreče, ker bi vzletali in pristajali na neurejenih terenih,” je pojasnil podpredsednik ZPLS Damjan Pregelj.

Na ministrstvu poudarjajo, da so pravilnik pripravili, ker želijo omejiti vse večje število nesreč padalcev in zmajarjev v zadnjih letih. Pregelj pravega smisla registracije padal z zornega kota varnosti ne vidi, saj mora vsako padalo, starejše od dveh let, na pooblaščeni, servis na tehnični pregled, kjer mu lahko podaljšajo uporabo za eno oziroma dve leti. “Večina jadralnih padalcev je včlanjenih v zvezo za prosto letenje, kjer veliko pozornosti posvečamo izobraževanju za čim bolj varno letenje,” je še povedal Pregelj.

Proti so tudi župani in poslanci

Z neživljenjskim pravilnikom so bili seznanjeni tudi župani občin, kjer se leti s padali oziroma zmaji. “To problematiko nameravam uvrstiti na naslednjo sejo sveta regije, saj menim, da gre za temo, ki presega občinske okvire. Na sejo bomo povabili tudi akterje, povezane z jadralnim padalstvom. Absolutno podpiramo njihova prizadevanja,” je povedal novogoriški župan Matej Arčon.

Na državni ravni se je za umik pravilnika že zavzel poslanec Danijel Krivec iz Bovca. “Gre za butast pravilnik. Namestitev take oznake na padalo je nesmisel. Pričakujem, da v roku enega meseca ta pravilnik umaknete in ga razveljavite, saj ni v skladu ne z evropsko direktivo ne z zakonom o letalstvu,” je v poslanskem vprašanju ministru za infrastrukturo Petru Gašperšiču navedel Krivec. Minister je v odgovoru izpostavil potrebo po nadzoru kot ključnem dejavniku pri izboljšanju letalske varnosti.

Ministrstvo naj bi odstopilo od pravilnika

“Glede na veliko nasprotovanj bomo na ministrstvu v naslednjih dneh sprejeli odločitev o tem, ali rok za uveljavitev pravilnika podaljšamo do konca leta. Druga možnost je razveljavitev pravilnika, pod pogojem, da LZS in ZPLS v najkrajšem času utemeljeno predstavita vzroke za takšno raven nesreč z jadralnimi padali in zmaji. Želimo se namreč prepričati, da vzrok za to ni v tehničnem stanju teh naprav,” je napovedal minister in sklenil, da bodo zelo verjetno odstopili od tega, da se registrske označbe nameščajo na letalne naprave. NACE NOVAK,

NEVA BLAZETIČ


Najbolj brano