“Tu ni filozofije. Potrebujemo bager in cevi!”

Posočje postaja v slovenskem in širšem prostoru prepoznavno po festivalih. Letos prvič razprodan Metaldays je s približno 12.000 obiskovalci največji, družbo mu delajo številni tudi na Kobariškem in letos prvič Adrenalin Sound na Bovškem. Tolminci vse bolje sodelujejo z organizatorji, a bolj načelno kot konkretno. “Tu ni velike filozofije. Potrebujemo bager in cevi, da napeljemo kanalizacijo,” pa opozarjajo organizatorji.

Sotočje je s svojimi festivali  pomemben del turistične ponudbe v Posočju  Foto: Špela Kranjc
Sotočje je s svojimi festivali pomemben del turistične ponudbe v Posočju  Foto: Špela Kranjc

POSOČJE > Festivali na Tolminskem prinašajo skupaj z začasnimi kampi na Sotočju približno 70.000 nočitev, poleg tega gostje kupujejo v trgovinah, zasedejo gostilne in prinašajo denar športnim agencijam. Tudi zaradi festivalov nastaja z denarjem EU podprt projekt urejanja širšega območja Sotočja.

Drugi športni festival Soča Outdoor z letošnjimi 800 tekmovalci in približno 5000 obiskovalcev je podvojil lanskoletni obisk. Petina obiskovalcev je prišla iz tujine, prihodnje leto računajo, da bo takih polovica. Ima pomembno vlogo pri urejanju infrastrukture in njeni legalizaciji. V pripravah nanj so uredili več kot sto kilometrov poti v naravi. V čiščenje posledic žleda so ekipe vložile več kot tisoč prostovoljnih ur.

Tržiti festivale pod skupno znamko

“V aktualni strategiji razvoja turizma v občini Tolmin so festivali omenjeni kot proizvod v nastajanju. Od leta 2010 se je njihovo število povečalo, prav tako število obiskovalcev, produkcija pa se je dvignila na visoko raven. Vse festivale tržimo pod skupno znamko. Jeseni se bomo o nadaljnjem sodelovanju z organizatorji festivalov in vsemi vpletenimi srečali z željo, da skupaj še bolje načrtujemo vso logistiko,” pojasnjuje Peter Dakskobler, ki se v LTO Sotočje ukvarja s festivalskim turizmom.

Glede na to, da veliko prispevajo k zaslužku mnogih, organizatorji festivalov upajo predvsem na konkretno pomoč. “Tu ni velike filozofije. Potrebujemo bager in cevi, da napeljemo kanalizacijo. Vsako leto plačujemo za odvoz odplak iz kemičnih stranišč. Z urejeno kanalizacijo bi festival postal tudi bolj ekološki,” je povsem pragmatičen soorganizator Metaldays in Punk Rock Holiday Roman Fileš.

Komandir policijske postaje Tolmin Danijel Vračun pravi, da kljub velikemu številu obiskovalcev, incidentov na festivalih ni: “Ker so festivalska prizorišča ograjena, morebitni nepridipravi v kamp ne morejo. Tudi prometnih nesreč ni. Obiskovalci avtomobile parkirajo in hodijo peš.” Zaradi hrupa je bilo v preteklosti sicer nekaj klicev, potem pa so se ljudje sprijaznili z dejstvom, da je ta sestavni del festivalov. Predsednik KS Tolmin Andrej Vidmar opozarja, da bi morali kolesarjem in pešcem vendarle omogočiti nemoteno pot do mosta prek Tolminke naprej proti industrijski coni in Mostu na Soči. “Dejstvo je, da je v času festivalov veliko območje, kjer se ljudje sprehajajo, tečejo in kolesarijo, zaprto.” Organizatorji pravijo, da je vse možno rešiti v dogovoru, tudi posebne zapestnice za sprehajalce so na voljo.

V enem mesecu toliko turistov kot v ostalem delu leta

Posebnost je najstarejši kreativni tabor Sajeta, ki ostaja vsa leta v prvotnih okvirih s tisoč obiskovalci. Reggae festival se je vrnil z novimi organizatorji in je s približno 3000 obiskovalci približno na polovici prejšnjega. Punk Rock Holiday je letos s 4000 obiskovalci zabeležil najboljši obisk. Največji Metaldays je bil že nekaj dni pred začetkom razprodan. Letos so prodali 12.000 kart. Soča Outdoor festival z 2000 gosti postaja pomemben soustvarjalec tolminskega festivalnega poletja in spodbuja urejanje kolesarske infrastrukture. Organizatorji metal in punk festivalov so s prvim Tmin Rock večerom festivalskemu poletju dodali še dobrodelno noto, saj so izkupiček namenili socialnemu skladu tolminske osnovne šole.

“Govorimo lahko o približno 25.000 obiskovalcih, ki po grobi oceni na festivalskem prizorišču na Sotočju ustvarijo več kot 70.000 nočitev. Prav toliko nočitev prodajo vsi tolminski ponudniki turističnih zmogljivostih v celotnem letu. Vseh postelj je v občini približno 7000,” ocenjuje Dakskobler. Ljubitelji metal glasbe so mnogo apartmajev in sob rezervirali že za prihodnje leto. V koncept blagovne znamke Soča Festivalley vključujejo dogajanje v celotni dolini. V ta sklop spada tudi gorski maraton v Podbrdu, dobrodelni Gora Rocka na Šentviški planoti, prihajajoča pohodniški festival in festival soške postrvi na Kobariškem. Mladina v Kobaridu organizira tudi dobrodelni festival s kreativnimi delavnicami Fronta. Prvič so se v festivalske vode avgusta podali na Bovškem z dvodnevnim Adrenalin Sound, ki pa ga je deževno vreme zelo okrnilo.

Razsvetljava in električno napajanje

Tudi zaradi festivalov je tolminska občina začela urejati območje Sotočja. Pred dvema letoma so napeljali razsvetljavo v Dijaški ulici, letos so uredili električno napajanje. V začetku leta je občina s Soškimi elektrarnami sklenila najemno pogodbo za ožje območje Sotočja in ga dala v upravljanje občinskemu Zavodu za šport, kulturo in mladino.

S tem je postala pomembnejši soigralec v projektu Camis, ki z denarjem EU snuje strokovne osnove za načrtovani podrobni prostorski načrt za območje od volčanskega mosta do Mosta na Soči.

LTO Sotočje je v okviru krovne blagovne znamke Soča Festivalley postavil spletni portal in vzpostavil tesno sodelovanje med lokalnimi ponudniki in organizatorji festivalov.

“Ni dvoma, da postajajo festivali, poleg športnega turizma, pomemben steber naše ponudbe,” ocenjuje Dakskobler.

Kot pravi, je za nadaljevanje uspešne festivalne zgodbe nujna še večja pomoč organizatorjem: “Organizatorji ogromno prispevajo k prepoznavnosti in atraktivnosti destinacije ter doprinašajo lokalni ekonomiji. Pri tem veliko tvegajo. V lokalni turistični organizaciji menimo, da jim je treba s promocijo, pri urejanju prireditvenega prostora in razvijanju celotne storitvene verige pomagati pri zmanjševanju stroškov.”

V LTO za letošnjo jesen napovedujejo srečanje, na katerem se bodo pogovarjali, kako naprej s festivali. “Dogovoriti se moramo o nekaterih ključnih zadevah za izboljšanje terminov, logistike, vsebine, skupne promocije, prispevka lokalne skupnosti in podobnem,” napoveduje Dakskobler.

NEVA BLAZETIČ


Najbolj brano