Križ in težave
Komentarji
10. 07. 2015, 06.00
, posodobljeno: 01. 11. 2017, 10.28
Imamo avtocestni križ s postavajočimi kolonami pločevine proti ciljem in okrog njega 6000 kilometrov cestnih težav. Manjših, večjih in tako hudih, kot jih ima po desetletjih ignorance v pol dostopni grapi Idrija.
In njeno gospodarstvo, ki je stoletja raslo v nemogočih razmerah (pre)daleč od oči gospodarjev. Do križa iz grape nikoli niso videli. Težave pa so trmasto premagovali, vse dokler edini izhodni cestni las lani ni postal pretanek, da bi to še zmogli.
Las je pred tem, da poči pod težo tisočev ton skalovja, ki naj bi ga porušili nanj. In to je edini izhodni las iz grape. Če ne štejemo, ker to odgovorno ne moremo, nevarnih, skozi ovinke strmo v hribe speljanih obvoznih vaških cest in 150-kilometrskega obvoza za tovorno oskrbovanje svetovnih avtomobilskih gigantov.
Samo zato, ker se v tej državi nič pametnega ne splača. Najmanj ne načrtno vlaganje v solidne ceste. Kljub nadpovprečno visokim davkom glede na število pojemajočih duš, ki jih Idrijčani, kot še mnogi, plačujejo svoji zmedeni državi.
Navsezadnje so si Idrijčani za to krivi sami. Zdavnaj so ovrgli evropsko dejstvo in slovensko besedno mantro, da so ceste predpogoj razvoja.
Nadpovprečno uspešno, že pet stoletij izvozno gospodarstvo, so razvili ob najbolj črni in zanikrni cesti v državi. Brez železnice ali kakšnega drugega prevoza. Z izjemo helikopterjev, ki odvažajo obolele, in konjskih vpreg z živim srebrom njega dni. Križa nočejo, cestni las pa potrebujejo za preživetje.
Zapitek zablod bo drag. Če bo še nezadostno načrtovano miniranje skalovja nad lasom uspelo, bo potrebno odšteti nekaj milijonov evrov. Če bo spodletelo in bo morala Idrija k logističnim stroškom, izgubljeni turistični sezoni in še čemu zaradi večtedenske zapore lasu dodati daljšo odrezanost od sveta, država pa novo cesto, se bodo številke vrtele v milijardah. V vsej tej neresnosti obeta, da se odgovorna državna projektantka tega zaveda. A ena lastovka ...