Uspavanke kot arhetip spočetja

Čeprav resnici na ljubo njenega “glasbenega eseja” na plošči Rastemo še nismo uspeli povsem osvojiti, je Tinkara Kovač te dni v eter poslala že nov, prav tako poseben album Zazibanke. Z izborom istrskih, furlanskih in drugih ljudskih uspavank se je podala na samostojno založniško pot, že jutri pa bo kakšno zapela tudi na uvodnem koncertu novega koncertnega cikla Ethnoinsula v izolski palači Manzioli, kjer z Danielom Černetom - Mystico pripravljata glasbeni dogodek.

Tinkara Kovač Foto: Maja Pertič Gombač
Tinkara Kovač Foto: Maja Pertič Gombač

KOPER>“Pred petimi leti sem sodelovala s skupino Calegaria, ki me je povabila, da z njimi odpojem narečno uspavanko Famme le ninne. To me je popeljalo v skrivnostni svet razmišljanja o tem, kaj je bilo v začetku. Oziroma kaj je bilo pred začetkom ... In to na našem, kulturno bogatem območju. In ko pravim, da me zanima, kaj je bilo prej, govorim o tem, kaj je bilo pred rojstvom, pred začetkom življenja, kaj je v podzavesti otroka in kaj je pred jezikom, torej narečje. Gre za arhetip spočetja. Zamisel se je lepo spojila s poslanstvom poudarjanja vseh tu prisotnih jezikov oziroma narečij, kar sem deloma izpolnila z albumom Enigma,” pojasnjuje Tinkara Kovač, ki se je v začetku lanskega leta odločila, da bo zamisel, spočeto 2008, tudi uresničila. A na začetku raziskovanja in nabiranja uspavank je bila njena zamisel, kakor sama pravi, precej romantična: “Mislila sem, da bom posnela lepe, nežne pomirjujoče uspavanke. Potem pa se je zgodilo poletje, ko sem stopila do Daria Marušića ter do Checca Comellija, ki ima na prelomu Furlanije Julijske krajine z Benečijo še zadnji analogni studio in ogromen arhiv posnetkov starodavnih pesmi s tega dela Italije. Domov sem prišla s kupom uspavank, a šele, ko sem jih začela prevajati, sem ugotovila, da imajo nekatere grozljivo vsebino! Sem se prav ustrašila in se vprašala, ali so res matere po drugi svetovni vojni ali med njo te uspavanke sploh pele svojim otrokom. In so jih!”

Poleg znanih “klasičnih” uspavank, kakršna je Pupca je zaspana, se v raznovrsten naboru znajdejo tudi teme, ki v običajnih predstavah o tovrstnih napevih nimajo mesta. V beneški Ninna nanna veneta je prisotna vojna tematika, ko mama poje, da je šel oče med vojake, in kdo ve, kdaj se bo vrnil, a naj dete mirno spi, saj ko se vrne, mu bo prinesel bonbon. V furlanski Nana pipin codai pa je v ospredju obup mame, da je otroka sploh rodila. Tu je še istrska Tajnonina, tajnona, ki pravi, da očeta ni doma, saj je šel v Izolo, “po eno pinco kiselo”, torej po istrske supce, v vinu nemočen kruh, ali drugače - malce popivat.

“Danes smo navajeni na prikazovanje popolnih mam, a vsi vemo, da ne obstajajo,” pravi pevka, ki bo marca drugič mama, v neposrednosti nekaterih napevov pa vidi predvsem iskrenost.

Glasbena spremljava za ploščo, ki je namenjena tako odraslim kot otrokom, je prav tako raznolika, a je nastala postopoma: “Bilo je že vse posneto, ko sem ugotovila, da s premehko podlago najprej zanikam sebe, nato pa se še sprenevedam: če je v pesmi krik matere, bom tudi sama posnela krik. V skladbi Šla je ženka, ki je nekakšna pravljica o ženski, ki je šla po ogenj za moža in se ni nikoli več vrnila domov, sem naredila rokersko spremljavo.”

Z Zazibankami Tinkara začenja tudi založniško avanturo, saj je ta obenem prva zgoščenka njene založbe Nai. Za ta korak se je odločila zaradi spremembe razmer v glasbenem svetu, kjer je po njenem mnenju plošča zgolj še nekakšna osebna izkaznica, ki pa si jo le malokdo privošči. Že konec meseca namerava posneti novo avtorsko skladbo, ki jo bo takoj objavila na spletu. Še prej pa jo čakata dva koncerta: že jutri z Danielom Černetom na uvodnem koncertu cikla Etnoinsula v Izoli, naslednji četrtek pa še koncert z Rudijem Bučarjem v koprskem gledališču.

MAJA PERTIČ GOMBAČ


Najbolj brano