Toplina na sivi steni

V času “selfijev”, samo-portretov narejenih z mobilnih telefonom, ki jih “lepimo” na družbena omrežja, Petra Varl odpira družinski album. Z duhovito in toplo razstavo Teta Raša, ki bo v galeriji Loža odprta do 6. aprila, se slikarka in grafičarka (spet) loteva teme družine, navdih za svoje podobe pa je tokrat našla na fotografijah, ki jih hrani njena teta.

 Foto: Maksimiljana Ipavec
Foto: Maksimiljana Ipavec

KOPER > Postavitve Petre Varl (1965) so posebne, vselej namreč poseže tudi v prostor. Za akademsko slikarko in grafičarko, ki od leta 2000 poučuje risbo in grafiko na likovnem oddelku mariborske Pedagoške fakultete, je galerija platno, njene razstave pa velikokrat tako delujejo kot (sestavljena) slika. Z drugačno, igrivo, neposredno in izčiščeno risbo in osebnimi, vsakdanjimi zgodbami, v katerih se razpirajo medsebojni odnosi, je nase opozorila že sredi 80. let, na začetku svoje umetniške poti. Od takrat gledalca neposredno, a obenem nevsiljivo nagovarja s simpatičnimi, preprostimi, a nikakor banalnimi zgodbami. Zgodbami, ki so “majhne”, osebne in vselej pri gledalcu potrkajo tudi na vrata njegovega spomina - ter tako postanejo skupne, univerzalne.

Marko Košan je v katalogu ob razstavi Risba na Slovenskem II. leta 2009 med drugim zapisal, da bi v “družinsko-gospodinjski” motivni svet Petre Varl marsikdo hotel vzporejati s feministično deklarativnostjo. “A so njene podobe napolnjene s tolikšno mero univerzalne življenjske energije in topline, da jih v nobenem primeru ni mogoče povezovati z angažiranimi izjavami v smislu izpraševanja sodobnih družbenih kontekstov, čeprav je v delih vselej prisotna velika mera (dobrohotne) ironije.” Košan v delih Petre Varl prepoznava neposrednost in iskrenost ter svojevrstni 'joie de vivre', “ki je napolnjen z radostjo, kakršna ni zelo običajna za prevladujoči temperament slovenskih ust-varjalcev.”

Na tokratni razstavi je “glavna” teta Raša. Gledalec jo sicer sreča tudi v prvi osebi (na stenski sliki Teta Raša na klopci), predvsem pa vstopi v njen družinski album. Petra Varl je do albuma tete Raše, ki je pred kratkim praznovala 80 let, pripeljal splet okoliščin. Leta 2010 je v celovškem Muzeju moderne umetnosti sodelovala na skupinski razstavi na temo Domovina. Takrat se je raziskovanja pripadnosti, skupnosti in povezanosti lotila pri “najmanjši celici družbe”.

Začela je listati družinski album, ugotovila, da je mamin skromen in odkrila, da teta hrani veliko bolj bogatega. Fotografije so priklicale spomine, trenutke in okruške (iz) otroštva, ki je bilo mirno in srečno, posebnost 60. let pa je bila - kot lahko preberemo v spremnem besedilu - da so bile mlade družine zaradi družbenih razmer primorane živeti s starši in drugimi sorodniki. Sobivanje generacij v razširjeni družini se nam na delih Varlove kaže kot harmonično, spokojno, prežeto z medsebojno naklonjenostjo, dobrohotnostjo in povezanostjo.

Fotografije iz albuma avtoričine tete so postale izhodišče za podobe, ki jih je izrisala v svoji prepoznavni maniri: figure so izvedene v preprosti, izčiščeni in tudi igrivi risbi. Petra Varl jih nariše na ploskev, ki je brez okvirja ter tako doseže ne le učinek podob, ki “plavajo” v prostoru, marveč jim odvzame tudi težo časa in jih naredi - večne in žive tako v preteklosti kot tudi tu in zdaj. Figure, ki jih vidimo na razstavi v Loži, so nanizane druga ob drugi, lahko bi celo rekli enolično, kot je občutila čas svojega otroštva. Naslikane so na sivo pobarvane stene, kar ponazarja avtoričino občutenje tega obdobja, vendar kljub sivini ne delujejo togo, utesnjeno ali moreče, nasprotno. Igrivost, sproščenost, tudi humornost avtorica svojim podobam vdahne prav z risbo. Ta spominja na strip oziroma estetiko pop-arta.

Na razstavi v galeriji Loža pa Petra Varl gledalcu med drugim pokaže, da se je njena risba (še bolj) osvobodila. Začela je živeti tudi v izrezankah - iz lesa je izrezala majhne podobe, ki jih določa kontura, črta in za katere si avtorica želi, da bi jih s prostorsko postavitvijo umestila v njihovo naravno okolje - smučarja na sneg, mornarčka ob morje, družino ob igralih na igrišče, punčko na kolesu na dvorišče ...

MAKSIMILJANA IPAVEC


Najbolj brano