Primorski gledališki praznik - tretjič

Dosedanjim prejemnikom nagrade tantadruj sta se sinoči, na tretji podelitvi primorskih gledaliških nagrad, pridružila igralca Lara Janković in Peter Harl. Nagrado za življenjsko delo je prejela Zdenka Lovec, gledališka kritičarka in dolgoletna urednica Primorskih novic.

Lara Jankovič kot Eva v predstavi Parole, parole Foto: Maksimiljana Ipavec
Lara Jankovič kot Eva v predstavi Parole, parole Foto: Maksimiljana Ipavec

KOPER > Zdenka Lovec je s svojimi zapisi in poročanjem o gledališču ter ocenami predstav v primorskih gledališčih močno zaznamovala gledališko umetnost zadnjih desetletij na Obali in na Goriškem, lahko med drugim preberemo v utemeljitvi letošnje nagrade tantadruj za življenjsko delo. Lovčeva, ki je na gledališče navezana že od mladih nog, pravi, da nagrado sprejema kot poseben poklon, saj res ni običajno, da bi gledališko nagrado prejel gledališki kritik, oziroma novinar.

Primorske gledališke nagrade so sinoči podelili tretjič. Nagrado tantadruj so Gledališče Koper, Slovensko stalno gledališče Trst in SNG Nova Gorica ustanovila v želji po večji medsebojni povezanosti in sooblikovanju enotnega kulturnega prostora. Zato v nagradah ne gre iskati tekmovalnosti, marveč duh prijateljstva in zavezo k solidarnosti, pravijo v koprskem gledališču, kjer so podelitev nagrad pospremili s premiero predstave Sluga dveh gospodarjev v režiji Kokana Mladenovića.

“Veliko mojih kolegov novinarjev iz drugih mest in okolij je naredilo veliko več, pa se jih še nihče ni spomnil.” Sinočnji zahvalni govor ob prejemu nagrade pa je sklenila s pesmico Kosmačevega tantadruja: “Na nebu je sonce/, na zemljici mraz. /Nabiram jaz zvonce/ in vsi so za vas.” In dodala: “In vi gledališki ljudje, iz sezone v sezono nabirate predstave. In vse so za nas.”

“To je primorska nagrada, to so moji ljudje”

Strokovna žirija je Lari Jankovič tantadruja dodelila za tri vloge. Prepričala jih je kot Diana v Filumeni Marturano, koprodukciji SNG Nova Gorica in Gledališča Koper, Eva v predstavi Parole, parole - Ni bila peta, bila je deveta Gledališča Koper in v vlogi Carmele. To je odigrala v koprodukcijski predstavi Ay Carmela! Gledališča Koper in beograjskega Ateljeja 212. Člani žirije - Mojca Kranjc, dramaturginja SNG Drama, režiser in pisatelj Marko Sosič in gledališki kritik Matej Bogataj - so v utemeljitvi nagrade med drugim zapisali, da se igralka v obeh mediteransko obarvanih uprizoritvah naslanja na bogato tradicijo filmskih podob iz časov med vojnama in s suverenostjo poznavalke podpira historični kod obeh uprizoritev: “Pri tem kaže nedvomen komičen talent, igralsko zrelost in širok spekter odrskih veščin, od petja do plesa. Tudi v Carmeli, čeprav tam črpa iz čisto drugega gradiva. Umirjena, natančno dozirana vloga, v kateri opozarja na vse šibkejšo pojavnost dramske osebe, na prehajanje med svetom in zagrobjem, to pa s čudno odpuščajočo milino, spravljivostjo in igralsko pridušenostjo,” je še zapisala žirija.

Žirija, ki si je letos ogledala enajst predstav treh primorskih gledališč, se je odločila, da nagrade za najboljšo predstavo tokrat ne podeli. “Glede najboljše predstave se žirija ni mogla strinjati, kar seveda pomeni, da nobena od njih ni bila tako izstopajoča, da bi se lahko zedinili, da gre za kreativni presežek, ki bi ga nagradili,” je povedal Matej Bogataj, ki je predstave ocenjeval v žiriji z Mojco Kranjc in Markom Sosičem. Komisiji v tej sestavi se je mandat iztekel, Bogataj pa primorsko gledališko produkcijo zadnjih treh let ocenjuje kot uspešno: “To dokazujejo tudi nekatere nagrade na nacionalni ravni in nekatera zelo odmevna gostovanja v tujini.”

“Z Diano, Evo in Carmelo sem lahko pokazala, kaj vse znam. Nagrado sprejemam kot potrditev svojega dela in jo razumem kot dodatno odgovornost in zavezanost občinstvu. Vesela sem, da mi je tantadruja podelila žirija, v kateri so posamezniki, ki jih resnično globoko cenim. Še posebej veliko pa mi pomeni, ker je to primorska nagrada - to so moji ljudje,” pravi Lara Jankovič in dodaja, da je izjemno hvaležna Katji Pegan, režiserki in direktorici koprskega gledališča, ki jo je za leto dni povabila v koprski ansambel in ji z vlogami dala dragoceno priložnost. “To njeno gesto res izjemno cenim, saj imamo svobodnjaki v slovenskih gledališčih v teh časih skoraj povsem zaprta vrata. Še posebej težko dobimo vloge ženske mojih let. Želela bi si, da bi bilo v slovenskih gledališčih več direktorjev, ki bi mislili na igralce, tudi na svobodnjake, ki bi nam dali priložnost, ki bi imeli v mislih našo ustvarjalnost - ta je navsezadnje tudi naša eksistenca,” pravi igralka in dodaja, da tantadruja sprejema s kančkom grenkobe. “Zavedam se, da bom ne glede na to priznanje zelo težko dobila delo.”

“Petja je zame bolj naravno kot igra”

Petru Harlu, igralcu SNG Nova Gorica je žirija tantadruja namenila za vlogo Nandeta v Rokovnjačih, kopodukcijski predstavi SNG Nova Gorica in Prešernovega gledališča Kranj. Miha Nemec in Nejc Valeti sta dramsko besedilo napisala po Rokovnjačih Josipa Jurčiča in Janka Kersnika, predstava pa ima tudi močno glasbeno plat - zanjo je poskrbela zasedba Niet. “Ta predstava je v bistvu nadaljevanje projekta, ki smo ga začeli že z Lifer@nti. Ta uspešni projekt se je tako prelil v naslednjega. Zasluga za to gre dobri ustvarjalni energiji ekipe, na čelu katere sta Miha Nemec in Nejc Valenti,” je povedal Harl in na vprašanje, kako se je spoprijel z glasbenim delom vloge, odgovoril, da je petje zanj bolj naravno kot igra.

Žirija je v utemeljitvi med drugim zapisala, da Harl vlogo Nandeta zastavi na izrazito sodoben način, da gladko prehaja skozi različne igralske registre, pri tem pa ves čas vzpostavlja rahlo ustvarjalno distanco, ter poudarila njegov pevski prispevek. “S svojim načinom igre je tudi ključ in uglaševalec celotne igralske ekipe, najmočnejši pa takrat, kadar je ponotranjeno in odmerjeno razpet med osebnim maščevanjem in socialnim uporom, med upom in obupom, med manipulacijo z razbojniškim tropom in Nandetovo osebno nemočjo,” še preberemo v utemeljitvi.

MI, KF


Najbolj brano