Povprečna avtorska skladba je boljša od priredbe

Tudi letošnjo Barcolano bodo spremljali številni kulturni dogodki, med njimi izstopa jutrišnja predstavitev edinstvenega projekta tržaškega bluesmana Mikeja Sponze z mednarodnim orkestrom Central European Orchestra ob 21. uri na Trgu zedinjenja.

Mike Sponza
Mike Sponza 

TRST > Orkester sestavljajo zlasti člani slovenskega RTV orkestra, aranžmaje pa je napisal Primož Grašič.

Mike Sponza, ki s koncertom obeležuje tudi 30-letnico glasbenega ustvarjanja, se je z bluesom okužil že pri 13 letih, ko je v roke prijel kitaro. “Všeč mi je bila že bluesovska ikonografija iz 50. let, avtomobili, motorji, jukeboxi, kitare. Blues je do mene prišel povsem naravno, sprva s kako ploščo, ki smo jo imeli doma. Evropejci smo ponavadi blues spoznavali z angleškimi ustvarjalci. Celo od Beatlov. Ugotovil si, da ti je ena skladba ljubša od drugih, in za tem odkril, da jo je napisal Chuck Berry. Nato si odkril, da je Berry imel Willija Dixona, ta pa Muddyja Wotersa, ki je navdahnil Stonese in Claptona. In krog, ki se začne v petdesetih, ostaja še danes odprt,” pravi Sponza, ki je odtlej sam in v sodelovanju z drugimi glasbeniki nanizal že kakih 15 plošč. A njegova različica bluesa se ves čas spreminja: “Če kopiraš vzorce iz preteklosti, nisi iskren, ker ta blues ni tvoj, ne odseva časa, ki ga živiš, in vsebin, o katerih bi moral spregovoriti,” je prepričan glasbenik, ki je predan ustvarjanju avtorske glasbe, sam pa opaža, da je posnemanje nekdanjih vzorcev v bluesu še veliko. “Vsebina mojih pesmi izhaja iz tistega, kar berem, vidim, doživim, iz misli o tem, kam gre svet in kam bi si sam želel, da bi šel. Vedno pa gre za resničnost,” zatrjuje bluesman. Marsikoga je, denimo, ganil s skladbo Innocent criminal, za katero je navdih našel v italijanskih zaporih, kjer otroci do tretjega leta živijo z mamami, nato jim jih vzamejo.

V petek bo na Trgu zedinjenja v Trstu nastopil kubanski jazz pianist Omar Sosa, v soboto pa kantavtorica Malika Ayane.

S Primožem Grašičem sta se spoznala v Grožnjanu, kjer ju je povezal lani preminuli legendarni hrvaški jazzist Boško Petrović, ki je kot nekakšen jazzovski boter tudi Sponzi pomagal do mnogih kasnejših sodelo-vanj s svetovno znanimi jazzisti. En takih je denimo Georgie Fame, s katerim je lani nastopil tudi na postojnskem blues festivalu.

“Vedno sem rad počel reči, ki jih še nihče drug ni. Ugotovil sem, da se bluesa z orkestrom v Evropi ni še nihče lotil,” pravi Sponza. Zelo rad ima glasbena sodelovanja in zato veliko potuje in nastopa v tujini, kar namerava tudi z novim projektom, ki ne želi ostati zgolj enkratni dogodek.

Primož Grašič je napisal aranžmaje za 14 Sponzovih avtorskih skladb, ki jih bo na odru zaigralo 42 glasbenikov, kot gostje pa bodo nastopili angleški bluesman Ian Segal, primorska kantavtorica Lara Baruca in pevka Lela Kaplowitz iz Zagreba.

In kakšna je prihodnost bluesa? “Dokler bodo obstajali mladi, ki se bodo odločali za nakup kitare in ne iPhona, bo imel blues prihodnost. Obstajajo 15-letniki, ki se nekega dne zbudijo in ga odkrijejo! Pomembno je, da potem ustvarjajo svojo glasbo in ne igrajo zgolj priredb. Navsezadnje je tudi povprečna avtorska skladba boljša od najboljše priredbe Claptonove skladbe, mar ne?”

MAJA PERTIČ GOMBAČ


Najbolj brano