Pogon zvočnih valov

Kadar se umetnost dotakne naravoslovja in znanosti, nastajajo neverjetne stvari. Umetnica in zvočna inženirka Nataša Muševič Dot si je izmislila zvočni pogon in ustvarila instalacijo, kjer sferične objekte poganjajo njihovi lastni resonančni toni.

Uroš Veber (levo) iz  programskega sveta Projekt Atol, Aljoša Abrahamsberg, vodja  galerije Dimenzija napredka in avtorica  razstave Nataša Muševič Dot, umetnica in zvočna inženirka Foto: Klavdija Figelj
Uroš Veber (levo) iz programskega sveta Projekt Atol, Aljoša Abrahamsberg, vodja galerije Dimenzija napredka in avtorica razstave Nataša Muševič Dot, umetnica in zvočna inženirka Foto: Klavdija Figelj

SOLKAN >Razstava je nastala v koprodukciji z zavodom Projekt Atol novogoriškega umetnika Marka Peljhana in je na ogled v galeriji Dimenzija napredka, ki se vse bolj kaže kot pomembna referenčna točka eksperimentalne umetnosti in sodobnih raziskovalnih umetniških praks.

Zvočna instalacija Intervali je poskus iskanja univerzalne glasbene harmonije, ki izhaja iz opazovanja narave. Avtorica je namreč posamezne glasbene tone za instalacijo pridobila iz orbitalnih period planetov našega osončja ter jih primerjala s kroženjem elektronov v kisikovem atomu. Frekvence na največjih skalah je torej primerjala z najmanjšimi. Ta razmerja so bila kasneje prenesena v slušno polje, pri čemer so ohranila medsebojna razmerja in lastno harmonijo.

Osrednji del instalacije so sferični objekti (v osnovi Helmholtzovi resonatorji), ki krožijo okoli osrednje osi, poganja pa jih zvok - njihovi lastni resonančni toni. “Ko smo prvič to postavljali v ljubljanski Križevniški cerkvi, nismo do konca vedeli ali stvar deluje ali ne, največji nauk tega projekta pa je bil, da je vsakodnevno vreme s spremembami pritiska spreminjalo hitrost zvoka do te mere, da smo morali sfere uglaševati tako rekoč vsako uro. Proces 'fine tuninga' je bil na tem mestu izredno pomemben,” je povedala Nataša, medtem ko je pripravljala kratek performans, ki je bil zelo glasen. In kroglice so se premaknile.

Koncept projekta, pojasnjujejo v spremnem besedilu, izhaja iz fizikalne teorije dualnosti valov in delcev (Wave–particle duality Theory), ki pojasnjuje frekvenčno lastnost materije na atomski ravni in jo adaptira na gledalcu vidno skalo. S tem avtorica poudarja vprašanje ločnice med materijo in valovi ter obiskovalcu v razmislek ponuja vprašanje: Je svet okoli nas res fizično dojemljiv ali nas obkrožajo samo različne oblike valovanj?

In kaj Nataša Muševič Dot pripravlja za svoj naslednji projekt? Kot je dejala na odprtju razstave v petek zvečer, bo pol leta “skenirala” drevesa (lipo) in poiskala njih melodijo. “Nataša vedno pride z najbolj nemogočimi projekti,” je na razstavi dejal Uroš Veber iz programskega sveta zavoda Projekt Atol in nadaljeval: “A prav zato jo imamo radi, ker nam ponuja drugačne perspektive. Umetnost lahko postavlja teze in vodi znanost, ki je vse bolj ciljno naravnana, v povsem nove zgodbe.Aljoša Abrahamsberg, programski vodja galerije Dimenzija napredka pa še dodaja: “Umetnost eksperimentira ni zavezana rezultatom, za razliko od znanosti. Zavezana je raziskovanju duha.”

Nataša Muševič Dot je umetnica, pevka, glasbena producentka, zvočna inženirka. V Londonu je dokončala študij zvočnega inženirstva, soustanovila je založbo Immigrant Recordings, prvo založbo glasbenega žanra 'dubstep', njeno delo na področju intermedijskih umetnosti prav tako odraža njeno ljubezen do raziskovanja zvočnih pojavov. Po vrnitvi iz Londona se je aktivno vključila v svet sodobnih raziskovalnih umetniških praks, v zadnjem času veliko sodeluje z Društvom Ljudmila in Projektom Atol novogoriškega umetnika Marka Peljhana.

KLAVDIJA FIGELJ


Najbolj brano