Muzika gre čez note

Medtem ko štanjelskemu gradu neuspešno iščejo najemnika, pa v njem ta teden muzicirajo in tekmujejo glasbeniki z vseh celin sveta. Mednarodni projekt Svirél je lep primer, ki kaže, kakšna bi lahko bila (vsaj ena) vsebina znotraj gradu.

Kvartet rogov sežanske glasbene šole   Foto: Klavdija Figelj
Kvartet rogov sežanske glasbene šole  Foto: Klavdija Figelj

ŠTANJEL >Izza vsakega vogala je bilo slišati glasbo, mladi v belih in črnih srajcah so s trobentami, flavtami, klarineti in drugimi instrumenti tekali iz stavbe v stavbo, a končna postaja je bila za vse ista; osrednja grajska stavba, kjer so jih čakali žiranti in kjer je bilo potrebno pokazati, kaj znaš. Okoli 300 glasbenikov, starih od 11 let do že izoblikovanih glasbenikov, z vseh celin sveta, je namreč prišlo na tekmovanje, ki v svetu klasične glasbe (še vedno) predstavlja neizogiben institut za dokazovanje glasbenega talenta.

“Pred žirijo smo prišli v tišini, odigrali tri skladbe in v tišini odšli. Šlo nam je kar dobro, se pa še tresemo ...” so tik po koncu nastopa vidno vznemirjeni povedali Aljoša Mihelj, Jakob Gustinčič, Blaž Vrabec in Urban Filipovič, člani kvarteta rogov z glasbene šole v Sežani. Letos so prišli le na tekmovanje, prejšnja leta pa so se udeležili tudi glasbenega seminarja. “Profesorji so bili zanimivi, veliko smo se naučili,” pravijo mladi sežanski hornisti.

Poljaki so bili zaradi temperatur nejevoljni. Radi bi imeli na voljo topel prostor, da bi tik pred tekmovanjem še vadili, pritoževali so se tudi nad akustiko dvorane - galerije Lojzeta Spacala, kjer je potekalo tekmovanje. Nad gostoljubnostjo in organizacijo so bili navdušeni, a žirija sem jim je zdela preveč “molčeča”: “Do zadnjega ne bomo vedeli nič, nobena informacija ne pride od žirije.” Producent Gorazd Božič nam je pojasnil, da pač gre za tekmovanje take vrste, kjer se rezultati razglasijo na zaključni prireditvi.

“Ravni glasbenega znanja so bili različne, od amaterskih do profesionalnih. Zato je bilo težko postaviti kriterije, a naposled smo se odločili, da bomo takole vrednotili: na prvem mestu je bila pripravljenost glasbenika, na drugem talent, ki ga je težko definirati, a lažje slišati, na tretjem pa kvaliteta in estetika muziciranja. Velikokrat že oči, ki žarijo, povedo marsikaj. Vsekakor pa smo se odločili, da moramo mladim pokazati, da jih podpiramo,” nam je takoj po zasedanju žirije povedal Tymur Melnyk, ukrajinski violinist, ki poučuje na Dunaju.

Vrhunski italijanski trobentač Marco Pierobon je dodal, da je to fantastično tekmovanje; da je bila žirija navdušena nad številom tekmovalcev in vnemo, ki so jo pokazali, še zlasti v skupinskih sestavih. “Nagradili smo izraznost pri muziciranju. Se pravi muziko in ne toliko tehniko. Naše sporočilo je, da gre muzika čez note. Cilj je posredovanje glasbe; to je tisti duh, ki ga začutimo, ko nam jo nekdo posreduje.” Argentinski tolkalec Fabian Perez Tedesco pa je še dejal, da se mu zdi za mlade izredno pomembno igrati v skupini, kajti tako se tisti duh, o katerem je govoril Pierobon, lahko razvije. Glede prvih nagrad so si bili, pravi Tedesco, člani žirije edini.

Tekmovanje in festival Svirel, ki ga prireja kulturno društvo Upol in je na Kras privabilo krepko čez 500 glasbenikov, umetniško vodi Simon Perčič, ki o vzdušju, kljub ne najboljšemu vremenu, pove, da je prijetno. “Ves čas slišimo prijetne zvoke, nastopi na tekmovanjih so od zanimivih do iskrivih in odličnih. Proti večeru se odpravimo na festivalske koncerte, ki jih prirejamo v različnih kraških vaseh, poskrbimo, da se imajo tudi žiranti lepo in Štanjel je s svojo atmosfero za to odlična lokacija. Nekoliko pomanjkljiva je infrastruktura za tekmovalni del, a atmosfera je tista, ki šteje.”

KLAVDIJA FIGELJ


Najbolj brano