Kriki v močnih in kontrastnih barvah

V znameniti Villi Manin v Passarianu pri Vidmu je do 4. marca prihodnje leto na ogled razstava vodilnih nemških slikarjev iz obdobja ekspresionizma, ki je močno zaznamovalo umetniško ustvarjanje v začetku dvajsetega stoletja.

Erich Heckel, Mlad moški in dekle, olje, 1909
Erich Heckel, Mlad moški in dekle, olje, 1909 

VIDEM> Obiskovalci lahko občudujejo več kot sto del mojstrov, kot so Erich Heckel, Karl Schmidt-Rottluff, Ernest Ludwig Kirchner, Emile Nolde in drugi.

Po lanskoletnem velikem uspehu razstave Doba Courbeta in Moneta v renesančno-baročnem dvorcu Villa Manin, ko so si obiskovalci poleg najvidnejših francoskih predstavnikov realizma in impresionizma lahko ogledali tudi nekatera manj znana dela slikarjev srednje in vzhodne Evrope (ljubljanska Narodna galerija je “prispevala” dela Jurija Šubica, Antona Ažbeta, Janeza Šubica, Mateja Sternena, Matije Jame in Riharda Jakopiča), razstavni prostori tokrat gostijo velika imena nemškega ekspresionizma.

Razstavljena dela sta izbrala Magdalena Moeller iz berlinskega muzeja Brücke Museum, kjer jih sicer hranijo, in italijanski umetnostni zgodovinar in organizator številnih odmevnih razstav (“njegova” je tudi lanskoletna razstava impresionistov) Marco Goldin. Razstava je za ljubitelje likovne umetnosti pomembna tudi zato, ker je v tako velikem obsegu v Italiji na ogled prvič.

Ekspresionizem se je razvil v Nemčiji pred prvo svetovno vojno. Izraz izhaja iz latinske besede expressus - izraz, vtis. V svojem bistvu pomeni nasprotje impresionizmu in mojstri likovne besede v svojih delih postavljajo v ospredje človeka in prevrednotenje vrednot. Na obzorju je bila namreč svetovna vojna. Svoja občutenja izražajo z močnimi, kontrastnimi barvami. Platna grozeče odsevajo njihove notranje boje, krike po drugačnem svetu in življenju.

Razstava popelje obiskovalca v samo jedro nastanka ekspresionizma, v nemški krog slikarjev Die Brücke - Most, ki so ga v Dresdnu v letu 1905 oblikovali študentje arhitekture Fritz Bleyl, Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel in Karl Schmidt-Rottluff. Zgodbe, ki se odstirajo z več kot sto del najvidnejših nemških mojstrov ekspresionizma, obiskovalcem razkrivajo čas, ki je tako ali drugače oblikoval njihov način razmišljanja. S platen Ericha Heckla pa je mogoče razbrati tudi liričnost, harmonijo in svetlobo pokrajine. S somišljeniki je na svoji ustvarjalni poti ob bok skupini Die Brücke oblikoval skupino Der Blaue Reiter - Modri jezdec.

Val ekspresionizma v likovni umetnosti je seveda pljusknil tudi prek nemških meja. V Avstriji ga je, denimo, zaznamoval Oskar Kokoschka, v Rusiji Vasilij Kandinski, na Norveškem Edvard Munch.

ZLATICA KASAL


Najbolj brano