Kako dolgo smo liberalni?

Jutri ob 20. uri bo Gledališče Koper premierno uprizorilo Test sodobnega dramatika Lukasa Bärfussa. Delo, ki odpira boleča vprašanja sodobnega človekovega bivanja, je režirala Nenni Delmestre.

Dramska ekipa v predstavi Test (z leve): režiserka Nenni Delmestre in   igralci Igor Štamulak, Pavle Ravnohrib,   Lara Jankovič, Rok Matek in Ajda Toman Foto: Tomaž Primožič/Fpa
Dramska ekipa v predstavi Test (z leve): režiserka Nenni Delmestre in igralci Igor Štamulak, Pavle Ravnohrib, Lara Jankovič, Rok Matek in Ajda Toman Foto: Tomaž Primožič/Fpa

KOPER> Sodobni švicarski dramatik Lukas Bärfuss v Testu, ki se ukvarja z odnosi v sodobni meščanski heteroseksualni družini, zareže v dejanje in medias res. Mladega očeta Petra Koracha (vlogo igra Igor Štamulak) namreč test DNA postavi pred izvršeno dejstvo, da ni biološki oče svojega sina. Vrata v tragedijo se torej na stežaj odprejo takoj.

Dramo Test je Lukas Bärfuss napisal po naročilu nemškega gledališča Münchner Kammerspiele, v katerem so jo v režiji Larsa-Ola Walburga na začetku februarja 2007 tudi krstno uprizorili, avtor pa si je z njo znova prislužil nominacijo za dramatika leta na festivalu v Mülheimu. Ob igrah Seksualne nevroze naših staršev in Avtobus velja Test za najpogosteje izvajano Bärfussovo besedilo v Evropi.

Današnja znanost veliko zmore. Z gotovostjo nam lahko odkrije, ali imajo naši potomci takšno DNA, ki ustreza našemu prepričanju, da smo njihovi krvni sorodniki ali ne. A kako se spremenijo socialna razmerja v današnji odprti, liberalni in kdove še kakšni družbi, ko se nas problem tega znanstvenega odkritja dotakne!

“O svoji genetski danosti lahko danes izve človek ogromno, a kaj je z vsem ostalim? Kaj pravzaprav človek resnično ve o sebi, o svoji identiteti?” se ob postavitvi tega besedila na oder koprskega gledališča sprašuje Splitčanka Nenni Delmestre, ki v koprskem gledališču kot režiserkagostuje že tretjič. Tu je namreč na oder postavila predstavi Skači z mano po teh oblakihElvisa Bošnjaka (2005) in PodžigJeroena van den Berga (2009). “Človek si ni sposoben odgovoriti na celo vrsto vprašanj, zlasti moralnih, ki jih predenj postavlja sodobna družba,” opozarja Delmestrova.

Drama Test je zelo odprto napisano besedilo, saj razen pik nima ločil. Je pa zato študijsko toliko težje, saj vsa interpretacija obtiči v rokah režiserja in igralcev.

Petrov oče Simon Korach (v predstavi ga igra Pavle Ravnohrib), ki ravno kandidira za župana, izhaja iz tako imenovane flower-power generacije konca 60. let. Ta je, denimo, verjela v to, da je v družbi mogoče kaj spremeniti. Je odprt, svobodomiseln, skratka liberalen ... Dokler? Dokler se problem, povezan z najbolj elementarnimi čustvi, ne dotakne njega. “Barfussovi liki so šekspirjanski, njihove nravi so tiste, ki določajo potek in razvoj dogodkov, ne vzroki sami po sebi. Situacija v družini Korachovih ni tragična, takšna postane šele takrat, ko se pojavi dvom,” meni Pavle Ravnohrib.

Igralka Lara Jankovič je na ponedeljkovi novinarski konferenci poudarila, da ji ugaja, da prihaja drama o gnilih odnosih v heteroseksualni družini na oder prav v tem času, tik pred referendumom o družinskem zakoniku.

Ajda Toman, ki v Testu igra Petrovo ženo Agnes, se pošali, da je ona najbolj pokvarjena v drami, a je v resnici najbolj tragična. Ona, ki hoče Petra, ona, ki si Petra želi, na neki pijanski zabavi zanosi z drugim. Simonova žena Helle, igra jo Lara Jankovič, sebe iz te družinske tragedije rešuje v Indiji, Simonov posvojeni sin Franzeck, igra ga Rok Matek, pa je tisti, ki to družinsko tragedijo povzroči. MAJDA SUŠA


Najbolj brano