Roma ali Zvezda je rojena?

Ali bomo prihodnjo nedeljo na 91. podelitvi oskarjev priča zgodovinskemu dogodku, in sicer da bo najprestižnejši kipec za najboljši film prvič prejel tujejezični film?

Roma je zelo oseben portret Mehike v 70. letih, ki ga je režiser orisal skozi odraščanje v svoji družini.
Roma je zelo oseben portret Mehike v 70. letih, ki ga je režiser orisal skozi odraščanje v svoji družini. 

Roma je zelo tenkočuten in intimen portret Mehike v zgodnjih sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, ki ga je Alfonso Cuarón prikazal s “trkom” dveh družbenih razredov, najrevnejšega in višjega srednjega razreda, istočasno pa je Roma predvsem zgodba o dveh ženskah, ki se morata po odhodu njunih moških ponovno postaviti na noge.

Teme odraščanja, družine, vzgoje in ljubezni so v ospredju tega filma in se lahko dotaknejo vsakogar. Prav univerzalnost obravnavanih tem v Romi je glavni adut na letošnji podelitvi oskarjev, jezik pa je največja “ovira”. V več kot 90-letni zgodovini podelitve oskarjev je bilo namreč za najboljši film nominiranih samo deset tujejezičnih filmov: Velika iluzija (Francija, 1938), Z (Francija, 1969), Imigranti (Švedska, 1972), Kriki in šepetanja (Švedska, 1973), Poštar (Italija/Španija, 1995), Življenje je lepo (Italija, 1998), Prežeči tiger, skriti zmaj (Kitajska, 2000), Pisma z Iwo Jime (Japonska, 2006), Ljubezen (Francija, 2012) in Roma (Mehika, 2018). Da je Ameriška filmska akademija precej “amerocentrična”, priča tudi naslednji podatek, in sicer da je samo devet angleškogovorečih filmov, ki pa so bili financirani izven ZDA, osvojilo najprestižnejši kipec za najboljši film. Osem izmed teh je britanske produkcije: Hamlet (1948), Tom Jones (1963), Mož za vse čase (1966), Ognjene kočije (1981), Gandhi (1982), Zadnji kitajski cesar (1987), Revni milijonar (2008) in Kraljev govor (2010). Zadnji, deveti film, je Umetnik iz leta 2011, ki je francoske produkcije.

Všečni Lanthimos

Poleg omenjenega morebitnega letošnjega precedensa so precej presenečenih odzivov vzbudili tudi letošnji nominiranci za najboljši film. V prvi vrsti atipična zgodovinska kostumska “burka” Najljubša (prav tako kot Roma ima kar deset nominacij za oskarje), ki jo je režiral eden od najbolj kontroverznih evropskih režiserjev Yorgos Lanthimos. Ta je sicer po vrsti brutalnih raziskovanj človeške psihe tokrat posnel svoj najbolj sprejemljiv film in ustvaril odlično črnohumorno dvorno satiro, v kateri vse niti vodita dve ženski, ki se borita za kraljičino naklonjenost. Emma Stone in Rachel Weisz v vlogi zvitih kraljičinih priležnic sta v igri za najboljšo žensko stransko vlogo, Olivia Colman v vlogi muhaste in neodločne kraljice pa se poteguje za oskarja za najboljšo glavno žensko vlogo.

Med preostalimi kandidati za najboljši film presenečajo kar trije filmi s tematiko temnopoltih, kar vzbuja resnejši optimizem glede dokončne odprave rasne filmske segregacije v Ameriški filmski akademiji. Najbolj izdelan je Črni KKKlanovec Spikea Leeja, ki se je lotil filmske predelave resnične zgodbe prvega temnopoltega detektiva v Coloradu Springsu Rona Stallwortha in njegove prve misije - infiltracije v vrste rasistične in teroristične organizacije Kukluksklan. Lee, ki je v igri tudi za oskarja za režijo, je navkljub zahtevnosti teme posnel precej ležeren in zabaven film, v katerem blesti Adam Driver, ki je nominiran za najboljšo stransko moško vlogo.

Drugi film je Zelena knjiga, ki obravnava turnejo temnopoltega pianista Doktorja Dona Shirleyja po ameriškem jugu v začetku šestdesetih let. Film izstopa po ekstravagantnem temnopoltem osrednjem liku glasbenika, ki ima za voznika robatega in nekultiviranega belca, kar je bilo v 60. letih, v času rasne segregacije v ZDA, nekaj zelo nenavadnega. V glavni vlogi šoferja je Viggo Mortenssen, ki je nominiran za najboljšo moško glavno vlogo, Mahershala Ali pa je v vlogi glasbenika kandidat za najboljšo moško stransko vlogo.

Tretji film s tematiko temnopoltih je Marvelov Črni panter, ki se je med nominiranci za najboljši film znašel precej neupravičeno. Marvel se je resda odločil, da bo med svoje filmske predelave stripov uvrstil tudi prvi strip s temnopolto, emancipirajočo vsebino Črni panter, a to je storil šele leta 2018, zgodba pa je tudi precej na prvo žogo.

Maleku prvi oskar?

Letos skorajda ni dvoma, kdo bo osvojil oskarja za najboljšo glavno moško vlogo. Ta bo najverjetneje romal v roke Ramija Maleka, ki je do zadnje potankosti naštudiral odrsko prezenco Freddieja Mercuryja. Film je sicer precej polikana biografija velikega frontmana, ki pa je pri občinstvu požela zelo pozitiven odziv - Bohemian Rhapsody je med glavnimi kino hiti leta 2018. Nad filmom pa visi velika senca, predvsem zaradi njegovega režiserja Bryana Singerja, ki je obtožen spolne zlorabe, tako da ima ta v času “mrzlice” gibanja #MeToo zelo majhne možnosti, da bi osvojil oskarja za najboljši film.

Po Romi je najresnejši favorit v tej kategoriji Zvezda je rojena, ki pooseblja Hollywood in vsebuje vse filmske klišeje o vzponu in padcu glasbenih zvezd. Gre za že tretjo predelavo filma, original je nastal leta 1937, leta 1976 so ga ponovno oživili kot rock muzikal z Barbro Streisand in Krisom Kristoffersonom, v tretje pa je štafeto prevzel Bradley Cooper, ki je odigral glavno vlogo in se prvič preizkusil kot režiser. Poleg nagrade za najboljši film je Cooper v igri tudi za oskarja za najboljšo moško glavno vlogo, za najbolj zaželjeni igralski kipec pa se poteguje tudi kontroverzna glasbena diva Lady Gaga, ki jo je prav Cooper uspel prepričati, da se prvič preizkusi v filmu v glavni vlogi. Med njima je v filmu sicer zaznati precejšnjo kemijo, glasbeni vložki so odpeti v živo in so postali že redna stalnica radijskih programov, skladba Shallow pa je najresnejši kandidat za oskarja za najboljšo izvirno pesem.

Med kandidati za oskarje (osem) pa se je znašel tudi Mož iz ozadja, ki je precej kritična politična satira o najvplivnejšem podpredsedniku v ameriški zgodovini Dicku Cheneyju. Poleg popolne preobrazbe Christiana Balea v vlogi pretkanega Cheneyja, ki je v igri za oskarja za najboljšo glavno moško vlogo, ne gre spregledati niti izjemnega doprinosa Amy Adams v vlogi podpredsednikove žene k orisu njegove osebnosti. Tudi glede na njene pretekle filmske upodobitve bi si Adamsova letos nedvomno zaslužila svojega prvega oskarja, četudi za stransko vlogo.


Najbolj brano