Gani Llalloshi razstavlja v galeriji Banke Koper

Gani Llalloshi je lani v (komaj dobro odprti) galeriji Kresija sredi Ljubljane predstavil ciklus štirih monumentalnih slik. Marsikateri mimoidoči se je takrat zdrznil ob napisu Unter Balkans Himmel, ki je z velikimi črkami tekel po steklenih stenah razstavišča. Slikar in grafik, ki živi in dela v Piranu, omenjeni ciklus prvič predstavlja na Primorskem. Vse do februarja bo na ogled v galeriji Banke Koper.

 Gani Llalloshi ob sliki iz cikla Unter Balkans Himmel Foto: Maksimiljana Ipavec
Gani Llalloshi ob sliki iz cikla Unter Balkans Himmel Foto: Maksimiljana Ipavec

KOPER >Gani Llalloshi je svoja dela prvič samostojno predstavil pred dvema desetletjema. Od razstave v mariborski galeriji Media Nox pa do danes je v slovenskem in širšem likovnem prostoru postal prepoznaven kot slikar in grafik, kot likovnik, ki se z enako vnemo loteva abstrakcije in figuralike, pa tudi eksperimentov v novih medijih ali konceptualnih postavitev.

Ne glede na medij, v katerem se izraža, pa Llalloshi vselej ostaja v svojem času - družbo, politiko, lokalno in globalno, kritično spremlja in se nanjo odziva. Gledalca nagovarja zelo jasno in neposredno, zato mu mnogi pripisujejo provokativnost. “S svojimi deli ne provociram. Ničesar ne izzivam. Le sprašujem, v prvi vrsti sebe, posredno pa seveda tudi gledalca. A ni to eden od smislov umetnosti. Was ist Kunst? That' s the Question, (Kaj je umetnost? To je vprašanje, op. a),” odgovarja Llalloshi, ki cikluse svojih likovnih del vedno poimenuje.

Kustosinja Nives Marvin Llalloshija vidi kot senzibilnega ustvarjalca in opazovalca, ki s številnimi življenjskimi izkušnjami izraža samosvojo likovno poetiko s spoštljivim odnosom do preteklosti in kritičnim dojemanjem sedanjosti.

Ciklom History, Ekran, FreeMarket, This is not tv, Fly fly little bird, se je tako lani pridružil Unter Balkans Himmel (Pod balkanskim nebom). “Zame ima beseda tudi likovni izraz. In ker me v prvi vrsti zanima občutje, kopljem po sebi. Včasih se zgodi, da se občutek najprej zgosti v podobi, potem ulovim njegov odsev še v besedi, mnogokrat pa je obratno.” Naslov pričujočega ciklusa je slikar s seboj nosil dolgo - v njem je odzvanjal več kot desetletje. “Skoraj vsak vpraša, zakaj je naslov v nemščini. Odgovor je v zvenu - v nemščini je ta popolnoma drugačen kot v slovenščini. Prvi nosi s seboj dramatičnost, drugi je poetičen.”

In v Llalloshijevemu ciklu, ki je na ogled v razstavnem prostoru Banke Koper, bi poetičnost težko našli. V izmenjajoči se toplo-hladni svetlobi upodobi štiri trope, jate oziroma gnezda. Volkovi, ptice, metulji in kače imajo sicer vsak svoj simboličen pomen, a zdi se, da za slikarja njihova metaforičnost ni prvenstvena. Llalloshi v svojem lanskem ciklu govori predvsem o bestialnosti. O njeni nebrzdani moči, ki je vso svojo pogubnost pokazala prav pod balkanskim nebom.

Koliko je posameznik v tropu sploh svoboden? Ali svobodo lahko zamenjamo za občutek varnosti? Kakšna je cena za to? Vsa ta in še mnoga druga vprašanja se stekajo z Llalloshijevih del Unter Balkans Himmel v gledalca. Odgovora, vsaj takšnega, s katerim bi bil gledalec pomirjen, pa ni - namesto njega pride drugo vprašanje. Novo, ki se pridruži tropu dosedanjih.

MAKSIMILIJANA IPAVEC


Najbolj brano