Fragmenti v celoto in nazaj

V petek se začenja Pixxelpoint, festival, ki javnost seznanja z informacijsko tehnologijo in novimi mediji v umetniškem okolju. Tema letošnjega festivala je De.fragmentacija - beseda iz tehnologije se v tem primeru veže na preurejanje in optimizacijo informacij, v umetniškem okolju pa hkrati beseda, ki pomeni proces, napredek, izboljšavo.

Kuratorski team BridA Jurij Pavlica, Tom Kerševan, Sendi Mango Foto: Klavdija Figelj
Kuratorski team BridA Jurij Pavlica, Tom Kerševan, Sendi Mango Foto: Klavdija Figelj

NOVA GORICA, GORICA > Avtorje je k sodelovanju povabila skupina BridA, ki so ji v Mestni galeriji (po dveh letih ponovno) zaupali kuratorstvo letošnjega Pixxelpointa.

Že štirinajsto leto zapored Pixxelpoint v Novi Gorici (in sedmo leto v Gorici) ugotavlja, raziskuje, razvija, preverja koncept umetnosti novih medijev in digitalne kulture nasploh. In kar je najlepše, mesto te transformacije doživlja z njim. Letos prihaja približno 30 avtorjev iz sveta in Slovenije, predstavljenih projektov bo 18, lokacije so Mestna galerija Nova Gorica in rotunda SNG ter v Gorici La Corte dell arte - spzio Alba Gurtner, Visoka šola za umetnost Univerze v Novi Gorici ter Pieffe industry v Ločniku, v medprostoru obeh mest pa nekdanji mejni prehod na Erjavčevi ulici.

V sklopu festivala novomedijskih umetnosti Pixxelpoint pozivajo na spominodajalsko akcijo Najdeni portreti avtorice Anje Medved (Kinoatelje). Akcija bo 6. decembra, zbirali bodo fotografije tistih prebivalcev obeh mest, ki se jih radi spominjamo zaradi drobnih junaštev, a jih zgodovina običajno ne opazi. Prinesite fotografije, z vsakim darovalcem bo posnet kratek pogovor o spominu na portretirano osebo.

Naslovna tema letošnjega pixxelpointa je De.fragmentacija. To je sicer pojem, ki izhaja iz tehnologije, natančneje iz računalniškega sistema hranjenja podatkov, kjer gre za preurejanje informacij za doseganje hitrejših časov podajanj, a kot je povedal Jurij Pavlica iz kuratorskega kolektiva BridA, lahko pojem prenesemo na več polj, zlasti na umetniško. “Umetniki vedno zbirajo fragmente in jih sestavljajo v subjektivno celoto. Informacija, ki jo podajo, je sinteza vseh elementov, ki jih najdejo v svojem bivalnem, spletnem ali kakšnem drugem okolju. Sodelujoči umetniki se v svojih projektih spopadajo z vprašanjem fragmentiranja in defragmentiranja.”

Pavlica za primer postavi delo Owena F. Smitha, ki zbira odpadne pločevinke s cestišča in jih katalogizira, postavlja v nov register z novim vtisom. Ali Projekt 59 Alternative Calendar, pri katerem so avtorji Irina Danilova, Hiram Levy in Dan Tulovsky prilagodili gregorijanski koledar na številko 59, kar prisili gledalca v spremembo lastne časovne sheme, po drugi strani pa mu omogoča bolj kreativno organiziranje osebnih opravil.

Kot pravi Sendi Mango, bodo mladi, novi val letošnje edicije predstavljali (podiplomski) študenti Visoke šole za umetnost novogoriške univerze, ki bo sodelovala s topiko Re-think, Re-edit, Re-use, kurirala jo je Rene Rusjan. Letos bodo prvič presegli razmejitev dveh delov festivala Pixxelpoint in Pixxelmusic. Povezovalni projekt je Voyager/140 AUMihe Turšiča, Špele Petrič in Maje Murnik, ki problematizira zaznavanje prostora in časa v odnosu z najnovejšimi odkritji.

Kako lahko razumemo to, da je letos prvi umetni satelit zapustil naše osončje in vstopil v medzvezdni prostor? Zanimiva postavitev bo po mnenju Mangove v rotundi SNG, to bo hidrogizma Janija Osojnika, pionirska intermedijska postavitev iz 70 let. Od slovenskih uveljavljenih imen sodelujejo še Saša Sedlaček in Maja Smrekar, ki bosta ponujala rešitve pretvorbe odpadkov v energijo ter človeškega telesa v hrano in Igor Štromajer, medmrežni umetnik, intimni mobilni komunikator in virtualni performer.

Pričujoča edicija Pixxelpointa je osredotočena na pomen in pomembnost črpanja iz preteklega, že ustvarjenega, že izmišljenega, da bi pokazali, kako se tvori umetnost, njen procesualni del, meni Tom Kerševan. S kolektivnim spominom lokalnega okolja se srečujeta projekta dveh domačinov - Najdeni portreti, ki jih bo Anja Medved 6. decembra nabirala v nekdanji carinarnici na Erjavčevi ulici in nema projekcija StražarnicaPrimoža Bizjaka. Oba projekta črpata iz nevidne ločnice - meje in se naslanjata na spomine, ki jih nosimo v sebi in se v njih prepoznamo. Kot kolektivno knjižnico prepoznamo tudi projekt Christiana Ruppa in projekt Travelling from Dublin to Berlin on a Ryanair flight with a Lidl bagMarka Durkana in Eilis McDonald, ki iščeta analogije v tem, kar je globoko zarezano v naše oči - blagovne znamke oziroma njihove marketinške strategije, ki so razpoznavne v njihovih logotipih in barvah.

Japonec (ki živi v Šempasu) Kensuke Koike je zarezal v fotografijo, ki jih redno nabira po bolšjih sejmih, in s premestitvijo fragmentov pričaral novo, fotografijo sodobne umetnosti. Letos bodo posebne delavnice (s Pamelo Barbieri) namenjene tudi otrokom, javno vodstvo po Pixxelpointu pa bo skupina BridA imela 4. decembra ob 18. uri. Festival se bo zaključil 6. decembra.

KLAVDIJA FIGELJ


Najbolj brano