Bogata slovenska filmska letina v Trstu

Nadpovprečna lanska slovenska filmska bera se kaže tudi v letošnjem programu Tržaškega filmskega festivala (Trieste film festival), ki bo prikazal kar pet slovenskih filmov. Ker pa festival letos slavi tudi četrt stoletja delovanja, so se organizatorji še posebej potrudili tudi s preostalim filmskim izborom, ki je sila mamljiv.

V ponedeljek bodo na tržaškem festivalu gostili režiserja Gianfranca Rossija, ki je z dokumentarcem Sacro GRA na beneški mostri prejel zlatega leva
V ponedeljek bodo na tržaškem festivalu gostili režiserja Gianfranca Rossija, ki je z dokumentarcem Sacro GRA na beneški mostri prejel zlatega leva 

TRST > Tržaški filmski festival je najpomembnejši filmski festival vzhodnega in srednjeevropskega filma v naši regiji, in skozi vsa leta je budno spremljal tudi dogajanje na področju slovenskega filma. Letos bodo na posebni projekciji, kot počastitev začetka italijanske distribucije, izven tekmovalnega programa, prikazali celovečerni prvenec Razredni sovražnikRoka Bička, v tekmo za najboljši dokumentarec so uvrstili Mamo EvropoPetre Seliškar, v sklopu programa Zvočni zid bodo predvajali dokumentarec o “bosanskem psihu” Damirju AvdićuPravi človek za kapitalizemDušana Moravca, v konkurenci za najboljši kratkometražec je BolesŠpele Čadež, v sklopu programa Trst ArtHouse pa bo na ogled tudi Projekt:rakDamjana Kozoleta.

Otvoritveni film je Epizoda v življenju zbiralca železaDanisa Tanovića, ki si je na lanskem Berlinalu prislužil nagrado žirije, igralec - naturščik Nazif Mujić pa je prejel medveda za najboljšo glavno moško vlogo. Film, ki je nastal v slovenski manjšinski koprodukciji, govori o prvorazrednih in drugorazrednih državljanih (Romih) v BiH. Eden najbolj mamljivih naslovov je nedvomno Šolski zvezek, ki ga je po literarni predlogi Agote Kristof posnel Madžar János Szász. Kristofin Šolski zvezek sila naturalistično in brez olepševanja govori o usodi dvojčkov, ki jih povojni čas “nauči” okrutnosti. Filmska različica pa se je potegovala za kandidaturo za najboljši tujejezični film na letošnji podelitvi oskarjev.

Na sporedu bo tudi zadnji film When Evening Falls on Bucarest or Metabolism Romuna Corneliuja Porumboiuja, ki smo ga v Sloveniji spoznali predvsem s kafkovsko kriminalko Policijski, pridevnik. Med bolj vabljivimi naslovi je tudi dokumentarec Pussy Riot: A Punk Prayer, organizatorji pa se bodo poklonili tudi velikemu sovjetskemu režiserju armenskega rodu Sergeju Paradžanovu. Ta je zaradi svojih nadrealističnih filmskih prijemov, ki niso imeli nič zveze z “uzakonjenim” socialnim realizmom, bil deležen obsežne cenzure v Sovjetski zvezi. Leta 1974 je zaradi svoje svetovne prepoznavnosti, aktivizma in homoseksualnosti končal na prisilnem delu, rešili so ga zahodni umetniki (predvsem Louis Aragon), ki so izvajali politični pritisk na sovjetske oblasti. Na ogled bo sicer samo en njegov film The Color of Pomegranate (Sayat Nova), ki pa ga bo obogatil še dokumentarec Memories about Sayat Nova, v katerem režiser Levon Grigorjanov pokaže še 30 minut neobjavljenih posnetkov iz omenjenega Paradžanovega filma. Njegovo razgibano življenje pa bo zaobjel še biografski dokumentarec ParadjanovSergeja Avedikiana in Olene Fetisove.

Organizatorji so se letos odločili tudi za bolj ležerno programsko sekcijo: v sklopu Žanrskih presenečenj bodo na ogled BankladyChristiana Alvarta, DomesticAdriana Sitaruja, Geograf globus propilAleksandra Veledinskija ter Svečenikova djeca Hrvata Vinka Brešana.

Zelo zanimivo bo tudi prisluhniti režiserju Gianfrancu Rosiju (ponedeljek, ob 16. uri, v gledališču Miela), ki je s svojim dokumentarcem Sacro GRA prejel zlatega leva za najboljši film na lanski beneški mostri. Škoda le, da zmagovalnega filma niso uvrstili na program festivala.

BILJANA PAVLOVIĆ


Najbolj brano