Bes pod zakonskim jarmom

Somračni igri Test (Pridni Simon Korach) švicarskega dramatika Lukasa Bärfussa, predzadnji uprizoritvi koprskega gledališča, ki se sklene z žolča prepolnim obupanim vprašanjem, kdo bo posvojil nezaželenega novorojenčka, že odgovarja mediteransko vihrava Filumena Marturano italijanskega gledališkega in filmskega ustvarjalca Eduarda de Filippa.

Bine Matoh in Saša Pavček v vlogah zaljubljencev, ki se končno najdeta po 25 letih skupnega življenja   Foto: Radovan Čok
Bine Matoh in Saša Pavček v vlogah zaljubljencev, ki se končno najdeta po 25 letih skupnega življenja  Foto: Radovan Čok

V novi koprodukciji Gledališča Koper in SNG Nova Gorica toplo gnezdo namreč dobijo kar tri kukavičja jajca.

V osrčju igre, krstno uprizorjene leta 1946 v Neaplju, na koprskem odru pa v svežem prevodu Srečka Fišerja premierno oživljene minuli petek, je dolgo in čedalje bolj mučno ljubezensko razmerje med nekdanjo prostitutko Filumeno Marturano in premožnim slaščičarjem Domenicom Sorianom. Igra se pred gledalcem razpre v trenutku, ko možakar izve, da je bil naivna žrtev goljufije: s Filumeno, ki jo je davno tega obiskoval v javni hiši, jo zatem potegnil v svoj dom in ji kar petindvajset let vlival lažno upanje, da jo bo zdaj zdaj vzel za ženo, se naposled poroči iz golega sočutja, ker ji verjame, da umira. Novopečena in še kako živa prevarantska žena ga tako vpreže v zakonski jarem, ki ga pobesneli bik, željan poroke z mlajšo ljubico, kajpak ni pripravljen mirno prenašati.

Predstava, ki jo je ob dramaturški podpori Martine Mrhar režirala direktorica Gledališča Koper Katja Pegan,gledalca vase vleče zlagoma, a zanesljivo, tako z vznemirljivo štorijo kakor tudi - in predvsem! - z močno igralsko zasedbo. Glavni vlogi sta postavljeni na trdne temelje, na globoko vkopano tradicijo: Bine Matoh se je skozi leta in desetletja izmojstril v vlogah karizmatičnih gospodarjev, nabitih tako z voljo do moči kakor s hudimi notranjimi boji, Saša Pavček pa je prav v Kopru oživila že lep šopek strastnih mediteranskih žensk, polnokrvnih babnic. Sočna primorska narečna govorica, ognjevit temperament in muhasta šegavost njeno novo vlogo občasno resda približajo slovitemu liku Lučane iz monokomedije Bužec on, bušca jaz, od katere pa Filumeno vse bolj in bolj odteguje trpka življenjska usoda, ki morebitni smeh gledalcev kaj kmalu zamaši s kar velikim cmokom.

Njenemu vročemu in prekipevajočemu koprnenju po uveljavljanju pravice do znosnega, količkaj srečnega življenja Bine Matoh zoperstavlja Domenicovo hladno izborno govorico, ranjeni ponos in zavedanje vse večje šibkosti odcvetelega plejboja. In napeto resnobnost, ki se vse pogosteje in vse siloviteje razpoči v srd.

Med ljubezenska dvobojevalca precej humorja vnesejo trije Filumenini že odrasli, tako gledalcu kakor Domenicu dotlej neznani sinovi: vodoinštalater (Rok Matek), novinar (Blaž Popovski) in trgovec (Igor Štamulak). Domenica prav nič ne razvedri spoznanje, da je leta in leta nevede izdatno financiral njihovo življenje, pretrese pa ga novica, da je eden med njimi tudi njegov. Kateri - tega ne izve niti s komičnim detektivskim poizvedovanjem. Izgubi lahko vse, vse lahko dobi - odloči se za slednjo možnost in v sladkobnem, s solzami sreče zalitem epilogu nazdravi svoji razširjeni družini.

Okrog jedra se vije pomemben venček stranskih vlog: Teja Glažar imenitno upodobi drobno, pokrčeno, vase upognjeno, starikavo, a duhovito strupeno ženskico, hišno pomočnico in Filumenino zaupnico Rosalio - njuno povezanost v tokratni predstavi poudari narečna govorica, lastna zgolj njima. Ivo Barišič igra pred gosposko tihega, ponižnega, sicer pa prebrisanega služabnika Alfreda, ki pokaže manj, kakor ve, Ajda Toman plaho in napeto gluho služkinjo, Lara Jankovič Domenicovo mlado ljubico, Blaž Valič pa med pravili in zakoni živečega odvetnika.

Predstavi, ki odpira še zmeraj živa vprašanja, je prihranjeno nasilno aktualiziranje. Scenografija Milana Percana, kostumografija Ane Matijević in glasba Mirka Vuksanovića jo ohranjajo v ne tako bližnji, a niti ne kaj preveč oddaljeni minulosti.

ANDRAŽ GOMBAČ


Najbolj brano