Žrtev nevarnih voznikov je preveč!

“Žrtve prometnih nesreč imamo vso moralno moč reči, da to ni normalno! In za to so odgovorni vsi tisti, ki so dvignili roke za znižanje kazni,” je oster predsednik zavoda Varna pot Robert Štaba. Povzročitelj ponedeljkove tragične prometne nesreče pa je bil včeraj že na prostosti.

Drago Ozebek: “Imeli smo že primer, ko so svojci  pijanega voznika odpeljali domov, potem pa je z drugim avtom spet zapeljal na cesto.“  Foto: Ana Cukijati
Drago Ozebek: “Imeli smo že primer, ko so svojci pijanega voznika odpeljali domov, potem pa je z drugim avtom spet zapeljal na cesto.“  Foto: Ana Cukijati

LJUBLJANA> Ponedeljkova nesreča, v kateri je pijani voznik na prehodu za pešce zbil 19-letnici, je v javnosti dvignila val ogorčenja in ostre besede, uperjene predvsem proti populistični omilitvi prometne zakonodaje v zadnjih letih. Mia Straus iz Ljubljane je v bolnišnici umrla v torek zjutraj, Klara Casagrande iz Izole pa nekaj ur kasneje.

Hotel je skriti dokaz

Javnost se je zgrozila ob dejstvu, da je 35-letni voznik, Dejan Stanko iz Ljubljane, s svojo črno alfo zbežal s kraja nesreče in se čez nekaj minut vrnil peš, da bi pobral registrsko tablico svojega avta in tako skril dokaz o svoji krivdi. A so ga opazili očividci in ga prijeli. Ogorčenje so sprožile tudi informacije o vozniku: vozil je brez veljavnega vozniškega dovoljenja, avto je bil neregistriran, za povrh pa je bil še pijan. Napihal je 0,30 miligrama (0,62 promila) alkohola.

Ljudi pa je včeraj vznemirila tudi novica, da so povzročitelja tragedije po končanem postopku izpustili na prostost, kar je v primerih tragičnih nesreč običajna praksa. Policisti so pojasnili, da so po prejšnji zakonodaji takšnim voznikom, ki so vozili brez vozniškega dovoljenja, lahko vzeli avto, potem ko so na predlog bivše vlade poslanci omilili ta ukrep, pa so kljub tovrstnemu početju avto lahko obdržali.

Negativna sporočila

“Slovenija je od 2001 do 2007 dokazala, da smo po varnosti v prometu med najslabšimi v Evropi. Na pobudo žrtev prometnih nesreč je država potem naredila velik korak in začela vzpostavljati sistem večje prometne varnosti, ki nas je z repa EU dvignil na nivo srednje varnih držav,” pojasnjuje predsednik zavoda Varna pot Robert Štaba. Med te pozitivne ukrepe prišteva spremembo zakonodaje, uvedbo preventivnih in rehabilitacijskih programov, strožje kazni in ustanovitev javne agencije za varnost prometa.

“V pretekih dveh letih pa vlada ni oblikovala nacionalnega programa varnosti v cestnem prometu, dajala je zelo negativna sporočila o ukinitvi javne agencije, o znižanju kazni za hitrost, o nepomembnosti hitrosti na cesti … in danes žanjemo sadove takega razmišljanja,” trdi Štaba in s prstom kaže na poslance, ki so dvignili roke za omilitev prometne zakonodaje.

Štaba opozarja, da je tudi slovenski predsednik podpisal deklaracijo o varnosti v cestnem prometu, s katero se je približno sto držav obvezalo, da bo v naslednjih desetih letih zmanjšalo število mrtvih na cestah. “In če danes pogledamo, kje smo pri nas, ko se nam pojavljajo take katastrofe, ugotovimo, da očitno nismo na tej poti. Zato bomo pozvali vlado, naj nemudoma ukrepa. Pri tem pa ni treba odkrivati Amerike, ker je že odkrita!”

Letos 13 mrtvih več

Da je stanje na naših cestah bistveno slabše kot lani, dokazuje 36 mrtvih, medtem ko jih je lani do 7. maja umrlo 23. Na Primorskem so bile ceste letos manj krvave. Na severnoprimorskih cestah sta ugasnili dve življenji (lani tri), na cestah koprske policijske uprave pa le eno (lani dve).

“Prejšnja prometna zakonodaja je bila nedvomno boljša,” pravi tudi inšpektor novogoriške policijske uprave Drago Ozebek. “Mogoče bi jo lahko malenkost spremenili, ne pa veliko.” Pridržanje pijanih voznikov ni več avtomatsko, kot je bilo pred spremembo, ampak jim policisti zdaj dovolijo, da ponje pridejo svojci. “To pa ne pomeni, da ta voznik ne bo šel potem z drugim vozilom spet na cesto. Imeli smo tudi že tak primer,” pojasnjuje Ozebek.

Pred spremembo prometne zakonodaje so policisti tudi lažje zasegli avto kršitelju, dovolj je bilo že to, da so ga za volanom dobili z neveljavnim vozniškim dovoljenjem. Po novem pa mora kršitelj za odvzem izpolniti številne pogoje, kar pomeni, da je zasegov bistveno manj. “Zaseg avta je bil zelo učinkovit ukrep, pridržanje pa je delovalo predvsem vzgojno,” je sklenil Ozebek.

Inšpektor na koprski policijski upravi Leon Godejša pravi, da tudi po zdajšnji zakonodaji kršitelju lahko zasežejo avto in ga pridržijo. “Se pa zgodi, da nekateri ne upoštevajo ne predpisov ne ukrepov policije in sodišča. Ljubljanski primer je prava tragedija za svojce in za družbo nasploh. Upam, da se takšne tragedije ne bodo dogajale, kršitelj pa si nedvomno zasluži primerno kazen,” je pojasnil Godejša.

Pred dnevi bi se lahko tragično končala nesreča v Postojni, ko je voznik na prehodu za pešce zbil moškega in ga hudo ranil. “Tudi tisti voznik ni imel veljavnega vozniškega dovoljenja,” je dodal Godejša in opozoril, da takšni vozniki nimajo pravice voziti po cestah. “Po drugi strani pa je treba opozoriti tudi šibkejše udeležence v prometu, da se morajo vselej prepričati, da jih vozniki opazijo. Za volanom je lahko pijan, drogiran ali bolan voznik, lahko pa je le za trenutek nepazljiv,” še opozarja Godejša. DANIJEL CEK


Najbolj brano