Več reda, več znanja, več varnosti

Agencija za varnost prometa načrtuje posodobitev in reorganizacijo izpitnih centrov, nekaj naj bi jih tudi ukinili, med temi pa ni primorskih. Teoretično znanje kandidatov bodo preverjali v računalniško opremljenih učilnicah, vprašanja bo izbral računalnik.

Spremembe, ki jih načrtuje agencija za varnost prometa, naj bi prinesle več reda pri usposabljanju kandidatov za voznike Foto: Leo Caharija
Spremembe, ki jih načrtuje agencija za varnost prometa, naj bi prinesle več reda pri usposabljanju kandidatov za voznike Foto: Leo Caharija

LJUBLJANA > Načrtovani posodobitvi izpitnih centrov naj bi botrovalo več dejavnikov. Vozil je na cestah iz dneva v dan več, prometna varnost pa ni na takšni ravni, kot bi si želeli. Zlasti med mladimi vozniki naj bi bilo znanje pomanjkljivo, tako teoretično kot praktično.

Vprašanja bo izbiral računalnik

Pogosto naj bi se dogajalo, da se naučijo na pamet odgovore na nekaj izpitnih polah in računajo na to, da bodo reševali prav te. Tudi praktični preizkusi znanja za posamezne kategorije po besedah v.d. direktorja agencije za varnost prometa Franca Pojbiča pogosto potekajo v neprimernih pogojih. Kot pravi, je med slovenskimi vozniki poznavanje cestnoprometnih predpisov najslabše v Evropi, kar se med drugim kaže tudi v objestni vožnji.

Tako agencija za varnost prometa na začetku prihodnjega leta načrtuje posodobitev in reorganizacijo izpitnih centrov. Teoretično znanje kandidatov bodo po novem tako preverjali v posodobljenih in računalniško opremljenih učilnicah. Javno bo dostopnih kar 2500 vprašanj s področja cestnega prometa, računalnik pa bo izbral, na katera bodo posamezni kandidati odgovarjali. To pomeni, da se bodo morali kandidati resno lotiti dela, če bodo želeli opraviti preizkus. Agencija bo za posodobitev izpitnih centrov namenila 70.000 evrov, izjeme so trboveljski, velenjski in jeseniški izpitni center. Ali bodo v teh še naprej izvajali teoretične preizkuse, za zdaj še ni znano. Po Pojbičevih napovedih se bodo o tem še posvetovali s stroko.

Izpitov sicer ne opravljajo samo v izpitnih centrih (teh je v Sloveniji 16), pač pa še v desetih slovenskih krajih. Borut Boc iz agencije za varnost prometa ocenjuje, da v mnogih od teh pogoji za ustrezno preverjanje znanja niso primerni. Zato si bodo prizadevali, da bi kandidati izpite opravljali v krajih, kjer bodo imeli možnost preizkusa poznavanja vseh elementov vožnje, od ravnanja v semaforiziranih križiščih do vožnje po avtocesti. V vseh izpitnih centrih v državi pa naj bi bilo v prihodnje opravljanje vozniškega izpita enako zahtevno.

Na agenciji za varnost prometa nameravajo predlagati spremembe zakonodaje, ki bi omejile število avtošol oziroma povečale standarde. Nadzori so namreč pokazali vrsto nepravilnosti in nujno bi bilo, da avtošole same prepoznajo slabo stanje na tem področju. “Ne sme biti njihov interes, da bi kandidata čim prej pripeljali do izpita, pač pa njegovo znanje s področja prometa,” poudarja Pojbič.

Različni odzivi

V avtošoli AMD Postojna se s predlogi agencije strinjajo, pravi vodja avtošole Andreja Rebec Buanassisi. Do zdaj je bilo usposabljanje kandidatov preveč kampanjsko, vsak je lahko počel, kar je hotel, tečaji so trajali, kolikor so trajali. “Mi smo ena redkih avtošol, ki usposablja kandidate tako, kot je treba, z njimi se poglobljeno ukvarjamo, zato se morda tudi kdo odloči, da gre raje drugam.” Načrtovane spremembe bodo po njenih besedah prinesle več reda, več znanja in več varnosti. Do zdaj so se namreč kandidati naučili na pamet deset ali 15 izpitnih pol, po novem pa tega ne bodo mogli več početi. Bi pa morali po besedah Andreje Rebec Buanassisi v agenciji storiti še korak dlje tudi na področju praktičnega usposabljanja oziroma usposabljanja inštruktorjev, saj je tudi med njimi marsikdo, ki za to ni primeren.

Patricija Pegan iz sežanske avtošole Jorgič, podružnice renške avtošole Marus, meni, da so načrtovane spremembe slabše za avtošole, ki delujejo izven urbanih središč. V Sežani imajo sicer vse elemente, ki jih pri praktični vožnji potrebujejo vozniki: od avtocest, semaforjev, krožišč ... So pa na Primorskem tudi kraji, kjer tega nimajo in bi morali kandidati opravljati glavne vožnje izven domačega kraja, zaradi česar bi se verjetno odločali, da v teh središčih opravijo celotno usposabljanje.

Odzivi po Sloveniji so sicer različni. Zlasti v manjših avtošolah opozarjajo, da bi bilo kandidatov manj, zaradi česar bi morali nekatere avtošole morda celo zapreti. Za kandidate naj bi spremembe pomenile večje stroške, še posebej na območjih, kjer načrtujejo ukinitev izpitnih centrov. Drugi pa načrtovane spremembe pozdravljajo, saj naj bi poenotile merila za opravljanje vozniškega izpita.

SILVA KRIŽMAN


Najbolj brano