Radioaktivni tovor brez gasilcev

Približno štirikrat na leto po naših cestah prepeljejo radioaktivne odpadke ali druge snovi do koprskega pristanišča in o tem zaradi občutljivosti tovora ne obveščajo nikogar. Niti gasilcev. Na italijanski strani pa gasilci sodelujejo celo v pripravah prevoza.

Zabojniki, s katerimi prevažajo radioaktivne odpadke, naj bi bili tako rekoč neuničljivi
Zabojniki, s katerimi prevažajo radioaktivne odpadke, naj bi bili tako rekoč neuničljivi 

KOPER> Od 50 do 90 palic izrabljenega jedrskega goriva iz dunajskega raziskovalnega reaktorja bodo v prihodnjih dneh čez Slovenijo pripeljali v koprsko pristanišče in jih natovorili na ladjo. Palice bodo po cestah potovale v nepredušnem zabojniku, tega pa bo na prikolici vlekel čisto običajen tovornjak.

Neuničljiv zabojnik

Po besedah direktorja uprave za jedrsko varnost Andreja Stritarja je izrabljeno gorivo visoko obogateno z uranom in bi iz njega teoretično lahko proizvedli tudi jedrsko orožje. Zato za vsak takšen prevoz pripravili natančen načrt varovanja, ki ga izvaja predvsem policija. Zaradi nevarnosti, da bi izrabljeno gorivo prišlo v napačne roke, seveda nikoli ne izdajo datuma in načrta potovanja do Kopra.

Predvsem na podlagi izkušenj in pripovedovanj italijanskih kolegov pa v koprski gasilski brigadi ne razumejo skrivanja prevoza pred njimi. “Nekoč me je predstavnik tržaške gasilske brigade vprašal, kako se kaj pripravljamo na takšen podoben prevoz. Oni so bili o tem obveščeni, mi pa ne. In lahko si predstavljate, kako sem kar obstal,” je dejal direktor koprske gasilske brigade Vilij Bržan.

Gasilcev ne potrebujejo

“Na cesti se lahko zgodi marsikaj. Glede na dejstvo, da smo gasilci prvi, ki posredujemo ob nesrečah, in da vsako območje v Sloveniji pokriva določena enota širšega pomena, bi bilo po našem mnenju prav, da bi nas o takšnem prevozu ne samo obvestili, ampak tudi vključili v pripravo varnostnih ukrepov,” razmišlja Bržan. Dodaja, da tržaški gasilci o vsakem takšnem prevozu vedo vse in sodelujejo pri pripravah nanj.

Na vprašanje, zakaj ne obveščajo gasilcev, Stritar odgovarja, da je oprema tovornjaka, s katerim prevažajo nevaren tovor, določena z zakonom in evropskim ADR predpisom, tovor pa prevažajo v “paketu vrste B”, ki zdrži najhujše obremenitve. To pomeni, da bi moral takšen zabojnik zdržati tudi najhujšo nesrečo, ki bi se lahko pripetila med prevozom. Stritar je pojasnil, da zabojnike preizkušajo tako, da jih spuščajo z višine na ostre konice, da jih za pol ure izpostavijo temperaturi najmanj 800 stopinj Celzija, da jih potapljajo v vodo ...

“Iz ocene ogroženosti izhaja, da nevarnost požara za tovrstne prevoze ni takšna, da bi zahtevala stalno navzočnost gasilcev ali njihovo alarmiranje. Po drugi strani pa so vsi gasilci, ki se aktivirajo ob klicu na 112, izurjeni tudi za gašenje nevarnih snovi,” pravi Stritar in dodaja, da gasilcev nihče ne obvešča vnaprej niti o vlakovnih kompozicijah z naftnimi derivati, ki so bistveno bolj vnetljivi in požarno nevarni od tovrstnih prevozov.

Zaradi praktično neprebojnega zabojnika bo prevoz potekal nemoteno, skupaj z vsem ostalim prometom, ki bo tisti trenutek potekal po cestah. Zato tudi ne bodo zapirali avtocestnih predorov, ko bo vanje zapeljal tovornjak z jedrskimi odpadki. V načrtu fizičnega varovanja pri vstopu v koprsko pristanišče in natovarjanju zabojnika na ladjo so predvideli pripravljenost in aktiviranje vseh potrebnih sil za varovanje, koga in koliko, pa zaradi občutljivosti ne morejo razkriti.

DANIJEL CEK


Najbolj brano