Odslej tudi sporočilo v sili na 112

“Na večino klicev se operaterji oglasijo v največ treh sekundah, večina klicev pa traja od 15 do 20 sekund,” je povedal vodja državnega centra za obveščanje Boštjan Tavčar. V 13 regijskih in osrednjem državnem centru za obveščanje so lani sprejeli 701.580 klicev. Od danes lahko na številko 112 pošljemo tudi sporočilo v sili.

Boštjan Tavčar (levo) pričakuje, da bodo sporočilo v sili pošiljali predvsem gluhi, naglušni in mladi. Ob njem je vodja koprskega centra Zvezdan Božič
Boštjan Tavčar (levo) pričakuje, da bodo sporočilo v sili pošiljali predvsem gluhi, naglušni in mladi. Ob njem je vodja koprskega centra Zvezdan Božič  

KOPER>“Kljub temu, da številko za klic v sili 112 uporabljamo povsod v Evropi in njeno širitev načrtujejo še v države severne Afrike in Rusije, opažamo, da številka še vedno ni dovolj prepoznavna. Zato pripravljamo aktivnosti za popularizacijo številke in upamo, da bomo pri tem uspešni,” je pred jutrišnjim mednarodnim dnevom številke 112 včeraj povedal vodja državnega centra za obveščanje Boštjan Tavčar.

Čeprav velja številka 112 v članicah Evropske unije in številnih nečlanicah (Hrvaška, Srbija, Rusija ...) kot glavna številka za klic v sili, je ta številka v sosednji Italiji tradicionalno rezervirana za orožnike. To ne pomeni, da na to številko ni moč priklicati pomoči, vendar klic sprejmejo orožniki. Z obmejnega območja Italije, kjer telefoni preklapljajo tudi na slovenska omrežja, v Kopru sprejmejo tudi veliko klicev italijanskih državljanov, ki orožnikom prijavljajo tatvine, rope in druge dogodke, ki terjajo “policijsko” pomoč. “V takšnih primerih operater skuša klicatelju čim prej dopovedati, da je v našem omrežju in da je poklical v Koper. Če mu to ne uspe, pa take informacije čim prej posredujemo nazaj čez mejo,” je pojasnil Božič.

Slovenska številka 112 bo svoj dan obeležila na najboljši možni način. Od včeraj namreč lahko na števlko 112 pošljemo tudi kratko sporočilo (SMS) v sili. Na prvi pogled nerodno in počasno klicanje na pomoč naj bi uporabljali predvsem mladi, ki s telefonom pogosteje pišejo kot kličejo, predvsem pa gluhi in naglušni, ki na številko 112 doslej preprosto niso mogli poklicati. Predsednica koprskega društva gluhih in naglušnih Antonija Seliškar je včeraj zato pozdravila novost in se zanjo zahvalila.

Sicer pa je Tavčar povedal, da so v državnem in regijskih centrih lani sprejeli 701.580 klicev na pomoč, oziroma skoraj sto tisoč manj kot predlani (792.031). “To je posledica tega, da lani nismo imeli večjih nesreč,” je pojasnil. Operaterji sprejmejo kar 90 odstotkov vseh klicev v devetih sekundah ali manj (največ v treh sekundah ali manj), 90 odstotkov vseh klicev pa traja manj kot minuto (največ 15 do 20 sekund). “Seveda si želimo, da bi ti klici trajali čim manj časa, da lahko potem operaterji hitreje organizirajo pomoč,” razlaga Tavčar.

Sporočilo v sili uporabniki lahko napišejo kot običajno sporočilo, le pošljejo ga na številko 112. Storitev trenutno zagotavlja le Mobitel, ki ga uporablja približno 55 odstotkov slovenskih mobilnih uporabnikov. Tako kot klic je tudi SMS na številko 112 brezplačen. Tavčar poziva uporabnike, naj pišejo jedrnato in razumljivo. Operater bo na SMS odgovoril z napisanim sporočilom.

Največ ljudi potrebuje zdravnika

Med tujci na številko 112 najpogosteje kličejo Italijani, vendar so to “zgrešeni” klici v obmejnem pasu s Slovenijo, na drugem mestu so Romuni, sledijo jim Nemci, Avstrijci in Bosanci. Tujci najpogosteje kličejo zaradi nesreč v gorah ali pri adrenalinskih športih, predvsem Romuni pa kličejo tudi, ko ostanejo na cestah zaradi okvar, brez bencina ali denarja.

Ljudje, ki kličejo na 112, najpogosteje potrebujejo medicinsko pomoč, gasilce, in gorske reševalce. Veliko je zgrešenih klicev, 0,7 odstotkov pa celo zlonamernih. “Pred časom je moški kar pol leta klical na koprski center in vsakič, ko je vzpostavil zvezo, spustil vodo iz kotlička v stranišču. Najprej smo mislili, da je nekomu slabo na stranišču, ko se je to ponavljalo, pa smo zadevo prijavili policiji. Na koncu so ga odkrili in kaznovali. Nekoč je klical nekdo, da je pri Savudriji nasedla celo jedrska podmornica,” je povedal vodja koprskega centra za obveščanje Zvezdan Božič. Generalni direktor uprave za zaščito in reševanje Darko But je poudaril, da imajo reševalci v zadnjih letih vedno več dela zaradi ljubiteljev adrenalinskih športov. V Sloveniji je namreč reševanje takih ponesrečencev zastonj (v tujini morajo takšna reševanja drago plačati), zato tujci pri nas celo organizirajo prava tekmovanja.

Trije primorski regijski centri za obveščanje so v minulih dneh sprejeli največ klicev letos. V Novi Gorici so dosegli rekord z 298 klici prejšnji petek, v Postojni so prejšnjo soboto sprejeli 263 klicev, v Kopru pa prav tako v soboto kar 360 klicev. “V konicah so operaterji sprejemali klice v povprečju tudi vsako minuto. Po klicu pa je treba organizirati pomoč, zato je bilo skoraj nemogoče, da bi operater ali dva sprejela vse to,” pravi Božič.

Malomarneže bi kaznovali

Na upravi za zaščito in reševanje zato pripravljajo uredbo, s katero bi opredelili malomarno obnašanje in tako dobili podlago za zaračunavanje reševanja. “Žal uredba lani ni bila usklajena, upam, da bo letos,” je povedal But in dodal, da zdaj zaračunajo stroške reševanja v povprečju v enem ali dveh primerih letno.

Božič je pojasnil, da imajo največ klicev v poletnih mesecih in v sušnih obdobjih. “V soboto in torek pa smo zaradi burje imeli rekordno število klicev,” je dejal. V koprskem centru so lani sprejeli 64.000 klicev.

Letos mineva že 21 let, odkar je leta 1991 ministrski svet Evropske unije odločil, da bo enotna evropska številka za klic v sili 112. Danes je na telefonsko številko 112 mogoče klicati v vseh 27 državah članicah Evropske unije in v večini drugih evropskih držav, Slovenija jo je uvedla med prvimi, že leta 1997.

DANIJEL CEK


Najbolj brano