V Rižanskem vodovodu pripravljeni tudi na izločitev vodnega vira Rižane

V Rižanskem vodovodu zagotavljajo, da je vsa voda v njihovem sistemu vodooskrbe pitna in varna, a se po torkovi nesreči pripravljajo na to, da bo del kerozina odtekel v podtalnico in bodo prisiljeni izločiti vodni vir. Odjemalce prosijo za varčno uporabo, obenem pa pričakujejo, da bo imela sanacija območja prednost pred ponovnim odprtjem prometa.

Kerozin je sicer iztekal iz ene in ne dveh cistern, kot je sprva 
zakrožilo v javnosti, izteklo pa naj bi skupno okoli 10.000 litrov 
kerozina. Foto: Zdravko Primožič/FPA
Kerozin je sicer iztekal iz ene in ne dveh cistern, kot je sprva zakrožilo v javnosti, izteklo pa naj bi skupno okoli 10.000 litrov kerozina. Foto: Zdravko Primožič/FPA

HRASTOVLJE > Vsa voda v sistemu Rižanskega vodovoda je pitna in varna, pri čemer so takoj po nesreči ojačali odjeme iz sosednjih vodovodov v Sežani in Buzetu, obenem pa prekinili neposredni zajem iz izvira Rižane. Obenem so začeli zajemati tudi vodo iz izredno nizkih nivojev podtalnice, je v današnji izjavi za medije pojasnila tiskovna predstavnica Rižanskega vodovoda Sara Milenkovski.

Kerozin najverjetneje podtalnice še ni dosegel, njegovo večje izpiranje pa pričakujejo šele ob prvem naslednjem deževju. Glede na to, da je kerozin tudi hlapljiv, je vprašanje, koliko ga je dejansko zašlo v tla, "dejstvo pa je, da katerakoli kapljica je šla v teren, je nepotrebna in za nas izredno nevarna".

Železniški promet v in iz Luke Koper je zaradi torkovega iztirjenja tovornega vlaka pri Hrastovljah do preklica prekinjen. Trenutno na odvoz iz Kopra čaka 35 tovornih vlakovnih kompozicij, so sporočili iz Luke Koper, kjer poslovnim partnerjem predlagajo uporabo kamionskih prevozov. “Poslovni partnerji so o zapori proge že obveščeni, sprejeli pa smo tudi že nekaj ukrepov za omilitev posledic prekinitve železniškega tovornega prometa. Poslovne stranke spodbujamo k uporabi kamionskih prevozov, zato v naslednjih dneh pričakujemo povečan kamionski promet. Za večjo pretočnost bomo nakladanje in razkladanje kamionov na vseh terminalih omogočili tudi v nočnem času in kadrovsko okrepili službe povezane s procesom vstopov in izstopov kamionov iz pristanišča,” so sporočili iz Luke Koper.

Neizogibno je, da bo kerozin prešel v podtalnico

Da bo kerozin prešel v podtalnico, je torej neizogibno. Tako so v Rižanskem vodovodu prekinili odjem vode iz samega zajetja in začeli z monitoringom vode. Dosedanji pregledani vzorci vode so bili sicer negativni na sledi onesnaženja. Sicer pa bodo od pronicanju kerozina v podtalnico prisiljeni k izločitvi vodnega vira Rižane, saj želijo preprečiti dostop onesnažene vode do same vodarne.

Prav ti obeti ob bližini vrhunca turistične sezone in napovedanem sušnem obdobju predstavljajo težavo. Trenutno namreč v Rižanskem vodovodu ne omejujejo porabe vode, odjemalce - teh je okoli 90.000, v času turistične sezone pa tudi do 130.000 - pa pozivajo k racionalni rabi vode.

Okoljsko ministrstvo spremlja razmere po nesreči tovornega vlaka v predoru Hrastovlje. V četrtek si bo kraj ogledal tudi minister Simon Zajc, ki se je ob robu zasedanja ministrov Sveta EU v Luksemburgu s hrvaškim kolegom Tomislavom Ćorićem že dogovoril, da ostaneta v rednem stiku, če bo pri zagotovitvi pitne vode potrebna pomoč Hrvaške.

Če bo namreč treba izločiti vodni vir Rižane, bodo potrebe po vodi bistveno večje od razpoložljivih količin in takrat bodo v Rižanskem vodovodu najbrž razglasili izredne razmere. Po besedah Sare Milenkovski to konkretno pomeni, da bodo vsi odjemalci še naprej imeli dostop do vode, da pa bo dnevno oskrba z vodo lahko motena oz. bo dobava vode lahko po nekaj ur prekinjena.

Direktor Rižanskega vodovoda Martin Pregelj je dodal, da pri sanaciji posledic nesreče pričakujejo pomoč države, da bo posledic na vodnih virih čim manj. Kraj naj bi po njegovih pojasnilih v četrtek obiskal tudi okoljski minister Simon Zajc.

Promet po železniški progi Koper-Divača naj bi stekel v petek

Prečrpavanje kerozina iz šestih iztirjenih vagonov tovornega vlaka pri Hrastovljah bo predvidoma končano danes do 14. ure, nato bodo vagone odstranili iz predora in sanirali od 150 do 200 metrov poškodovane proge, je danes povedal generalni direktor Slovenskih železnic (SŽ) Dušan Mes. Pričakuje, da bo promet po odseku znova stekel v petek.

Prečrpavanje iz cisterne, ki se je pri torkovem iztirjenju poškodovala in iz katere je steklo približno 10.000 litrov kerozina, so končali danes okoli 3. ure, sedaj prečrpavajo še iz ostalih petih vagonov.

Mes je povedal, da je velika verjetnost, da je bila poškodovana kretnica. "Človeška napaka je izključena. Tudi sama kretnica je bila letos pregledana z vsemi ustreznimi napravami. Obstajajo tudi zapisniki, da je bila nepoškodovana oziroma v dobrem stanju. Ugotavljanje, ali je bila napaka na materialu ali pri proizvajalcu, bo stvar nadaljnjih preiskav," je dejal Mes.

Tudi po besedah direktorja družbe SŽ-Infrastruktura Matjaža Kranjca ocenjujejo, da bi lahko prišlo do poškodbe kretnice oz. do poškodbe ostrice, ki je zlomljena. Kot je ponovil, vzrok zloma še ni jasen. "Dejansko se ostrica zlomi tako kot se lahko zlomi tirnica," je pojasnil in dodal, da imajo SŽ takšnih zlomov tirnic na omrežju kar nekaj vsako leto.

Mes: Takšne nesreče se v povprečju zgodijo enkrat letno

Mes je dodal, da se takšne nesreče v povprečju zgodijo enkrat letno. Težava pri tej je, da je vlak prevažal kerozin, ki ogroža okolje. "Tveganja skušamo zminimizirati ... To nam uspeva, a pride tudi do nesreče, na katero težko vplivaš," je dejal.

Vzroki za zlom so po Kranjčevih besedah lahko temperatura, velike obremenite, lahko pride tudi do napake v materialu ali do utrujenosti materiala, kar pa na železnicah stalno nadzirajo. "Vse proge in tire pregledamo z ultrazvočnimi napravami, naprave pa poškodb na tej kretnici niso zaznale," je izpostavil tudi Kranjc.

Zaradi nesreče je na tirih nastalo za 1,5 milijona evrov škode, posredna škoda zaradi izpada prometa pa znaša od enega do 1,5 milijona evrov.

Bistveno je, da izlita količina ne prodre v zemljo

Čeprav je količina izlitega kerozina po besedah poveljnika Civilne zaščite Srečka Šestana manjša od prvotnih ocen, še vedno ni majhna. Kot je izpostavil za STA, je zdaj bistveno, da izlita količina ne prodre v zemljo.

Do nesreče je prišlo v torek popoldne, ko je malo pred 15. uro v predoru v Dolu pri Hrastovljah iztirilo šest vagonov tovornega vlaka. V kompoziciji 18 vagonov se jih je šest nagnilo na steno predora, so danes pojasnili na upravi za zaščito in reševanje.

Dva gasilca v izolski bolnišnici

Gasilci z delavci Slovenskih železnic (SŽ) in Petrola v predoru še naprej prečrpavajo gorivo v prazne cisterne, o dogodku pa so bile obveščene vse pristojne službe. Na upravi za zaščito in reševanje so ob tem pojasnili, da se je med posredovanjem poškodoval en gasilec, eden pa je zaradi slabosti onemogel. Oba sta bila odpeljana v izolsko bolnišnico.

Gasilcem se je za hitro posredovanje prek družbenega omrežja facebook zahvalil tudi koprski župan Aleš Bržan. "Po ogledu kraja nesreče sem zelo zaskrbljen, saj smo bili zelo blizu ekološke katastrofe, in zgolj po zaslugi bliskovitega odziva intervencijskih služb se ji bomo morda tokrat uspeli izogniti," je zapisal.

Bratuškova pohvalila delo in odzivni čas pristojnih

Torkovo iztirjenje vlaka bi se lahko končalo s še večjo škodo, če se pristojne institucije ne bi odzvale hitro in ustrezno, je poudarila ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek. Za petek napovedano vnovično odprtje proge je ocenila kot dober odzivni čas glede na obseg škode. Nesrečo obenem vidi kot še en dokaz potrebe po drugem tiru.

Prečrpavanje kerozina po ministričinih besedah še vedno poteka in naj bi bilo končano do 16. ure. Po ocenah Slovenskih železnic bi promet po železniški progi Koper-Divača lahko stekel v petek. “Menim, da je to kar dober odzivni čas za sanacijo ne tako majhne škode,” je v današnji izjavi za medije v Ljubljani dejala ministrica in dodala, da gre za zelo ozek predor, zgrajen pred desetletji, zato ob gradnji niso upoštevali sodobnih okoljskih standardov.

Ob tem se je zahvalila vsem pristojnim institucijam, ki so pristopile hitro in ustrezno ter preprečile še večjo škodo. “Bilo je nekaj sreče v nesreči, da je do iztirjenja prišlo na tej lokaciji in ne na kakšni drugi, kjer bi se cisterne lahko zvalile tudi na naselje,” je dejala.

Uradnega poročila preiskovalca z ministrstva Bratuškova še nima, po neuradnih podatkih pa naj bi šlo za okvaro kretnice, je pojasnila.

Nesreča po njenih besedah predstavlja še en dokaz, kako nujna je gradnja drugega tira železniške proge Divača-Koper. “Ne samo novega tira, temveč po moji oceni dvotirne nove proge,” je dejala ter poudarila, da pri tem ne gre le za gospodarski vidik, temveč tudi skrb za ljudi in okolje.

Stara proga namreč praktično v celoti poteka po zaščitenem vodovarstvenem območju, nova trasa pa v manjšem delu posega v to območje, pa še to v manj občutljiv del, je dejala.

Kdo bo kril morebitno okoljsko škodo, ni želela presojati. “Najprej je treba storiti vse, da do okoljske škode ne pride,” je poudarila in se pridružila pozivom Rižanskega vodovoda k varčni porabi vode.


Najbolj brano