Karton je (ne) gibalno ogledalo

Letošnja analiza meritev športnovzgojnega kartona v osnovnih in srednjih šolah, ki jo opravlja Fakulteta za šport Univerze v Ljubljani, kaže, da se je po hudem upadu gibalne učinkovitosti med panemijo koronavirusa stanje v primerjavi z lanskim letom med otroki in mladostniki nekoliko izboljšalo, a še ne dosega ravni pred letom 2020, ko so nas na domove priklenile omejitve v času pandemije. Gibalna učinkovitost deklet je za osem, fantov pa za štiri odstotke nižja kot pred pandemijo. Posledice (pre)hudih omejitev v letih 2020 in 2021, ko so otroci večji del obeh let ostali brez športne vzgoje v šolah in tudi brez treninga v klubih, se bodo še vlekle.

Že prej opazne pasti digitalizacije, ki starše in njihove otroke vse več (tudi nočnih) ur dnevno zadržuje pred zasloni telefonov, tablic in računalnikov, so dobile z delom na daljavo v času covida-19 le še dodaten razmah. Rednega gibanja v telovadnicah, pa tudi na prostem, je - ne le v šolah, temveč tudi v življenju slovenskih družin - premalo.

Strokovnjaki opozarjajo, da imajo otroci premalo spodbud - sistemskih, pa tudi tistih z osebnim zgledom. Ta se začne v zgodnjem otroštvu doma, ko otroci posnemajo navade staršev.

Rezultati meritev športnovzgojnega kartona so ogledalo načina življenja, ki se je v zadnjih letih uveljavil pri nas in v večini razvitega sveta.

Strokovnjaki opozarjajo, da imajo otroci premalo spodbud - sistemskih, ki so stvar države, pa tudi tistih z osebnim zgledom. Ta se začne v zgodnjem otroštvu doma, ko otroci posnemajo navade staršev. Če si ti redno vzamejo čas, da gredo s potomci na igrišče ali v naravo - pa ne le v otroštvu, temveč tudi v najstniških letih - bodo zelo verjetno mladi imeli zdrav življenjski slog. Če prihajajo zgledi staršev iz naslanjača ter izpred zaslonov, bo razvojna pot mladih drugačna.

Na Fakulteti za šport opozarjajo, da so iz šolskega sistema odšle že štiri generacije mladostnikov, ki niso bile deležne nobenega dodatnega sistemskega ukrepa za izboljšanje telesne zmogljivosti. Že ura športne vzgoje tedensko več bi - z več športnimi pedagogi in z manjšimi vadbenimi skupinami - nekaj prinesla. Pri tem naj dodamo, da ostaja napol pozabljena skrb za vodeno rekreacijo študentov kot del rednega predmetnika. Naj kot primer navedemo, da rekreacije v predmetniku ljubljanske akademije za glasbo, kjer študentje dolge ure presedijo ob prisilnih držah ob instrumentih, sploh ni.

Kar smo sejali, to žanjemo. Nižjo gibalno učinkovitost kot pred pandemijo ima več kot 60 odstotkov otrok in mladostnikov. Telesno slabo razvit mlad človek je manj vzdržljiv in uspešen pri učenju, ima več zdravstvenih težav in slabšo samopodobo, kar ni obetavna popotnice za življenje.


Preberite še


Najbolj brano