Impresije odpora v opomin vsem rodovom

Partizani XIV. divizije v snežni nevihti, ki se v koloni vzpenja proti cerkvici, je ena najbolj prepoznavnih podob vojne fotografije pri nas. Fotografija Jožeta Petka, čigar zapuščino je koprska družina Petek na odprtju razstave v Libertasu minuli teden predala Muzeju novejše zgodovine Slovenije, se v tretjem prekatu skladišča druži še z mnogimi fotografskimi odtisi partizanskega odporniškega gibanja.

Tri generacije družine Petek iz Kopra so predale zapuščino 
fotografa Jožeta Petka Muzeju novejše zgodovine Slovenije.  Foto: Maja Pertič Gombač
Tri generacije družine Petek iz Kopra so predale zapuščino fotografa Jožeta Petka Muzeju novejše zgodovine Slovenije.  Foto: Maja Pertič Gombač

KOPER > Razstava Partizanski fotoreporterji v vojni, ki jo je na pobudo Združenja protifašistov, borcev za vrednote NOB in veteranov Koper podprla koprska občina, prinaša izbor fotografij iz bogatih zbirk Muzeja novejše zgodovine Slovenije (MNZS) in Dolenjskega muzeja Novo mesto. Kot je dejal predsednik združenja Vojko Vodopivec, so se želeli na tak način pokloniti tako prazniku priključitve Primorske k matični domovini kakor 110. obletnici rojstva Jožeta Petka, ki se je rodil 31. avgusta 1912 v Ribnici, kjer je tudi pokopan.

Dokument časa

Na ogled so dela znanih in neznanih, profesionalnih in ljubiteljskih fotografov. Skupna razstava pa izhaja iz razstavnega projekta Fotoaparat in vojna: fotografije druge svetovne vojne iz zbirk Muzeja novejše zgodovine, postavljene v marcu leta 2020, in razstave Dolenjskega muzeja Novo Mesto iz leta 2017, naslovljene Zdravljeni v zavetju gozda: partizanske bolnice v Kočevskem rogu.

“Fotografije partizanskih reporterjev prikazujejo posnetke iz partizanskih enot in osvobojenih ozemelj, kjer je potekalo živahno politično in kulturno življenje, ter skrivnih partizanskih bolnic, kjer so v težkih razmerah rešili številna življenja. Motivi, ki so jih zajeli fotografi, so povečini dokumentarnega značaja. Le redki ga nadgradijo še z umetniško komponento,” beremo v spremnem besedilu. Razstavo podpisujejo Katarina Jurjavčič in dr. Monika Kokalj Kočevar iz Muzeja novejše zgodovine ter Matej Rifelj iz dolenjskega.

Dragocena zapuščina

“Želeli smo predati očetove negative, da bi bila zapuščina varno shranjena in bi obenem lahko ljudje videli, kaj in kako se je dogajalo. Veliko tega je oče ujel na fotografije. Tega ne moreš potvoriti, pa če si nekateri še tako želijo ... Neverjetno je tudi, v kakšnih razmerah je oče te fotografije tudi razvijal,” pove Petkov sin Jože Petek, ki očeta ni spoznal.

“Želeli bi si, da bi te fotografije videli tudi bodoči rodovi. Petkove fotografije pa niso le dokumentarnega značaja, vanje je prelil tudi kar nekaj svojega umetniškega duha. Fotografija pohoda s cerkvijo je enkratna,” pove Zdenka Petek, žena Petkovega sina. Njegov oče je padel januarja 1945 in je zato rasel ob očimu Stanetu Škabarju, novinarju in deset let tudi direktorju Primorskega tiska.

Petek in Škabar sta se spoprijateljila v kulturni skupini XIV. divizije. Po vojni se je Škabar poročil s Petkovo vdovo, ki je bila doma iz Boršta pri Trstu. Po vsej Sloveniji in tudi tujini je nato zbiral Petkovo fotografsko zapuščino in med drugim leta 1954 izdal tudi album Jože Petek: S štirinajsto divizijo.

Razstava, katere odprtje je zaznamoval nastop Draga Misleja Mefa in NOB, je odprta vsak dan med 9. in 11. uro ter med 18. in 20. uro. Na ogled bo do 15. septembra, ko bodo primorski praznik praznovali z glasbenim nastopom.


Najbolj brano