S prvo polnilnico na poti k vodikovemu ekosistemu

V okviru mednarodne konference Vodikov ekosistem severnega Jadrana, ki je včeraj potekala v Novi Gorici, so v Salonitu Anhovo odprli prvo slovensko vodikovo polnilnico. Uporabljati jo nameravajo predvsem za tovorna vozila. Vse skupaj je še v fazi testiranja, a vodi v zastavljeni smeri razogljičenja cementarne.

V Salonitu nimajo svojega avtomobila na vodik. Bolj kot za osebna nameravajo polnilnico uporabljati za tovorna vozila. Po načrtih 
že prihodnje leto. Foto: Nace Novak
V Salonitu nimajo svojega avtomobila na vodik. Bolj kot za osebna nameravajo polnilnico uporabljati za tovorna vozila. Po načrtih že prihodnje leto. Foto: Nace Novak

ANHOVO > Avtomobilov, ki gredo na vodik, je v svetu in Evropi bolj za vzorec, saj so dragi, pa tudi polnilnic še ni dovolj. Na območju Evropske unije jih je bilo do včerajšnjega dne 158, z novo, prvo v Sloveniji in na območju srednje in vzhodne Evrope, ki so jo včeraj odprli v Salonitu Anhovo, jih je 159.

“Na področju vodika smo vsi nekako na začetku, ampak pomembno je, da čim prej začnemo in pogumno in hitreje stopimo na to pot,” je ob odprtju vodikove polnilnice povedal Tomaž Vuk, član uprave Salonita Anhovo, kjer so si zastavili ambiciozen cilj - do leta 2035 razogljičiti cementarno. Demonstracijska vodikova polnilnica je eden prvih konkretnih korakov v tej smeri.

Tomaž Vuk

Salonit Anhovo

“Na področju vodika smo vsi nekako na začetku, ampak pomembno je, da čim prej začnemo in pogumno in hitreje stopimo na to pot.”

V podjetju še nimajo avtomobila na vodik, a načrtujejo v naslednji fazi pridobiti tovornjake, ki jih poganja vodik, da bi z njimi opravljali prevoze. S tem bi lahko začeli že prihodnje leto.

Vodik je še bolj eko kot elektrika

“V zvezi z vozili na vodik in polnilnicami, se postavlja vprašanje, kaj imaš najprej, jajce ali kokoš, in nekje je treba to dilemo presekati,” je še povedal Vuk in dodal, da bodo skušali s pomočjo demonstracijske polnilnice v naslednjem koraku testirati in videti, kako lahko tak poslovni model funkcionira in kasneje to nadgrajevati.

“Če lahko vodik proizvajamo na zeleni način, tako kot v našem primeru, ko ga proizvajamo s pomočjo industrijske odpadne toplote, potem je to povsem brezemisijski vir energije, od njenega izvora do porabe,” je pojasnil Matjaž Valant, dekan fakultete za znanosti o okolju in vodja laboratorija za raziskave materialov na Univerzi v Novi Gorici, kjer so razvili zalogovnik za polnilnico.

Prepričan je tudi, da bodo avtomobili na vodik nekoč konkurenčni električnim. Izpostavil je, da pri električni energiji ta trenutek še ni dovolj obnovljivih virov, da bi jo lahko proizvajali brezemisijsko, kar pomeni, da so avtomobili brezemisijski, vir energije pa ni.

Vodikov ekosistem severnega Jadrana

Odprtje polnilnice je bil uvodni del mednarodne konference z naslovom Vodikov ekosistem severnega Jadrana, ki je potekala v Hitovi Perli. Če bi ta ekosistem s podporo evropskega denarja zaživel, bi ga lahko začeli vzpostavljati med leti 2023 in 2026.

“Projekt je trenutno v fazi, da obstaja skupina podjetij, ki vidi priložnost in potrebo, da se to vzpostavi in zdaj je naloga, da se organiziramo in bolj konkretno postavimo gradnike takega ekosistema. Vsaka družba posebej že ima neke načrte, ni pa to še povezano v nek konkreten plan,” je o ideji povedal Vuk.

O prednostih uporabe vodika v prometu v primerjavi z elektriko pa je dodal še, da je prva prednost vodika daljši doseg, druga pa, da je mogoče skozi vodik skladiščiti obnovljive vire. “Ko imaš višek sonca ali vetra, lahko iz tega delaš vodik in imaš potem to uskladiščeno, kar je pomembno zlasti za medsezonsko skladiščenje,“ je zaključil.


Najbolj brano