Štiri ženske, veliko novih zgodb

“Ko zaslišimo njeno ime, se pred nami nariše slika, ki jo je sama vse življenje slikala za nas. Malokdo pa ve, kaj se skriva pod zunanjo podobo, ki jo je tako zelo pretkano stkala in jo tako skrbno varovala.” Tako piše režiserka Yulia Roschina o ženskem liku, ki ga bo obravnavala v novi predstavi Slovenskega stalnega gledališča. Kdo je videl Coco? Moi, Gabrielle Chanel je namreč uprizoritev bolj skrite plati francoske modne ikone, ki je osvobodila ženske prejšnjega stoletja steznikov in predsodkov.

Maja Blagovič in Lara Jankovič bosta vodili gledalce k odkrivanju 
skrite podobe modne ikone Coco Chanel.  Foto: Jaka Varmuž
Maja Blagovič in Lara Jankovič bosta vodili gledalce k odkrivanju skrite podobe modne ikone Coco Chanel.  Foto: Jaka Varmuž

V petek, 21. maja, se bodo vrata tržaškega gledališča ponovno odprla po dolgem času, da bi se v veliki dvorani lahko nadaljevala prekinjena abonmajska sezona. Prva predstava bo praizvedba besedila, ki ga je napisala pisateljica, igralka in gledališka pedagoginja Maja Gal Štromar. Izvirno besedilo bo objavljeno na spletni strani gledališča in avtorice, v predstavi pa se bo pojavilo v obliki okruškov, s katerimi bosta igralki Maja Blagovič in Lara Jankovič posredovali prizore, situacije, občutke, strasti znamenite ženske.

Avtorica besedila je o svojem delu napisala: “Kdo je videl Coco? je poklon ženski in ženstvenemu. Je psevdoportret ikone Coco in hkrati portret nekega časa, našega časa, vseh nas, onkraj spola. (...) Od njenega zadnjega sprehoda po parku Tuileries in njene fizične smrti mineva skoraj pol stoletja (10.1.1971). A Coco ostaja živa pričevalka, da se iskanje nikoli ne konča: tu je, kot nedokončana kreacija, nemara najtišja v kolekciji Chanel, predaja se onkraj časovnih in logičnih premis.”

Predstava želi pripovedovati drugo plat medalje iz ženskega zornega kota, saj so vse ustvarjalke predstave ženske: ob omenjenih še scenografka in kostumografka Vasilija Fišer ter koreografinja Ana Pandur. Za “modro kvoto” bosta poskrbela avtor glasbe Branko Rožman in oblikovalec svetlobe in videa Jaka Varmuž. Ponovitve v Trstu bodo na sporedu do 30. maja, nakar bo predstava odprla tudi goriški abonma SSG, sredi julija pa bo gostovala v gledališču Koper v sklopu Primorskega poletnega festivala.

Ženska nota bo prisotna vsepovsod v tem nadaljevanju sezone, saj je v vhodni avli SSG že postavljena razstava Kaj si imela oblečeno?, ki bo uradno odprta 11. junija ob premieri nove uprizoritve, predstave Artemisia Gentileschi - Srečanje avtorja in režiserja Lina Marrazza. Inštalacija društva Libere Sinergie je nastala v ZDA, a je obiskala tudi več italijanskih mest: tokrat bo prvič prinesla tudi v Trst svoje prodorno in angažirano vprašanje, ki vabi k razmišljanju o pomenu besed in dejanj v odnosu do seksističnih predsodkov.

Razstava je na poseben način povezana z dokumentarno predstavo o življenju baročne slikarke Artemisie Gentileschi, saj obe zgodbi govorita o nasilju nad ženskami, ki skozi stoletja ostaja problematična in še nerešena tema družbene neenakosti. Nad tem se morajo zamisliti najprej in tudi moški. Avtor besedila Lino Marrazzo je zato poudaril, da ga je lik fasciniral ne le zaradi umetniške veličine, temveč tudi kot simbol poguma in vztrajnosti mnogih žensk, ki nam s svojim zgledom govorijo tudi iz preteklih stoletij. Povedal je: “Napisati gledališko besedilo o osebnosti, kakršna je bila Artemisia Gentileschi, ne da bi zapadli v poučno biografijo njenega življenja, je vse prej kot preprosto. Umetnica, ki je dolga leta doživljala vsakovrstno nasilje, si zasluži besedilo, ki naj povrne dostojanstvo in pomen njenemu slikarskemu opusu, predvsem pa njenemu ženskemu bistvu. Potrebujemo torej nekaj več: novo in tudi indiskretno perspektivo, pogled, ki naj umetnico zaobjame mimo njenih poklicnih opravkov. Istočasno pa mora besedilo postaviti tisti daljni dogodek v vsakdanjost našega časa: zato da se zamislimo in da se konstruktivno odzovemo na nasilje v odnosu do ženske, kot bi se pač morali odzvati ob številnih dogodkih, na katere smo se žal privadili.”

Sezona SSG z geslom Časovne esence hrani v predalih še dve zanimivi uprizoritvi, s katerima se bo izjemoma nadaljevala do oktobra, nakar se bo povezala z začetkom nove sezone in programa. Spored bosta tedaj dopolnili glasbeno-gledališka predstava Čudovita Jureta Karasa v režiji Tijane Zinajič in senzorialna predstava Dišeče skrivnostiBarbare Pie Jenič. Prva je zgodba čisto posebne, samske ženske (v glavni vlogi se na oder SSG vrača priljubljena igralka Vesna Pernarčič), junakinje nekonvencionalnega upora sodobni mantri obveznega uspeha na vseh področjih, druga bo omamila občinstvo s potovanjem skozi stoletja in ljubezen do ženske. Predpremiera predstave Čudovita bo postala poletno doživetje, saj bo pred jesenskimi ponovitvami zaživela v okviru Primorskega poletnega festivala v Izoli in festivala Trieste Estate na gradu sv. Justa v Trstu.


Najbolj brano