Gozdar ali medicinska sestra ne moreš postati na daljavo

Dijaki srednjih poklicnih in strokovnih šol zaradi zaprtja šol ostajajo brez praktičnega pouka. Tem mladim ljudem, ki se ne morejo učiti veščin poklica, s katerim bi si čez kakšno leto začeli služiti kruh, nastaja nepopravljiva škoda, opozarjajo ravnatelji. Učitelji so pripravljeni delati več, šole pa se prilagoditi zahtevam NIJZ, da bi se dijaki le vrnili v delavnice in specializirane učilnice.

Dijaki novogoriškega šolskega centra so se lani v medpodjetniškem izobraževalnem centru tako pripravljali na svoj poklic. Zdaj praktični pouk stoji. Foto: Alenka Tratnik
Dijaki novogoriškega šolskega centra so se lani v medpodjetniškem izobraževalnem centru tako pripravljali na svoj poklic. Zdaj praktični pouk stoji. Foto: Alenka Tratnik

PRIMORSKA > “Res bi si želeli, da dijaki čim prej pridejo v šole vsaj k praktičnemu pouku. Šole smo se pripravljene zelo prilagajati zahtevam NIJZ in bi lahko organizirale pouk z manj udeleženci v skupinah. Imamo velike delavnice, lahko zagotavljamo, da dijaki nosijo maske. Praktični pouk je njihovo orodje za življenje,” pravi Nives Počkar, predsednica Društva ravnateljev srednjih šol, višjih šol in dijaških domov.

Vrnejo naj se tudi zaradi stisk doma

Zelo jo skrbi tudi življenjsko okolje nekaterih dijakov, ki obiskujejo programe poklicnega izobraževanja. “V nižje poklicne programe se vpisujejo dijaki iz socialnega dna te države,” opozarja. “Nekateri imajo doma tako slabo družinsko okolje, da zanje šola predstavlja normalnost.”

Nives Počkar

predsednica Društva ravnateljev srednjih šol, višjih šol in Dijaških domov Slovenije

“Šole smo se pripravljene zelo prilagajati zahtevam NIJZ in bi lahko organizirale pouk z manj udeleženci v skupinah.”

Ti dijaki bi se morali vrniti ne samo zaradi prakse, ampak tudi zaradi prakse. “Pristojne bi prosila, naj razmislijo o tem,” poziva predstavnica ravnateljev, ki je sicer tudi direktorica Šolskega centra Ljubljana.

Zaradi zaprtja šol so zelo prikrajšani vsi dijaki, ki bi se morali tačas učiti veščin svojega poklica. Gre za dijake dvoletnih programov nižjega poklicnega izobraževanja, dijake triletnih programov srednjega poklicnega izobraževanja in dijake štiriletnih strokovnih programov.

Miran Saksida

direktor Šolskega centra Nova Gorica

“Praktično izobraževanje z delom lahko poteka, ampak določene branže so popolnoma zaprte, drugod pa usposabljanje z delom lahko poteka le deloma. To nas zelo skrbi.”

“Za praktični pouk, ki ga je nujno treba izvesti v šolskih delavnicah, specialnih učilnicah oziroma medpodjetniških izobraževalnih centrih, je šolam priporočeno, da čim večji del načrtujejo za čas po obdobju šolanja na daljavo,” sporočajo z ministrstva za izobraževanje. Praktično usposabljanje z delom pri delodajalcu poteka tudi v sedanjih okoliščinah, če delodajalec dijaku lahko zagotovi varno delovno okolje in če dejavnost ni z odlokom zaprta. Kjer zdaj ni možnosti za takšno prakso, naj šole ta del usposabljanja preložijo na kasnejše obdobje, svetujejo na ministrstvu.

Brez dovolj prakse teh programov ni mogoče kakovostno izpeljati

“Če bo zaprtje šol trajalo mesec dni, bomo nekako že zmogli, če bomo vzgojno-izobraževalne ustanove zaprte dalj časa, pa bo težava zelo velika,” opozarja direktor Šolskega centra Nova Gorica Miran Saksida. Želi si, da bi jim država vsaj za izvedbo praktičnega izobraževanja omogočila izvajanje pouka po modelu C, torej na način, da del pouka poteka v šoli, del pa od doma.

Cvetka Kernel

ravnateljica Srednje gozdarske in lesarske šole Postojna

“Za delo s katerim koli strojem moraš iti skozi vse male zanke, kjer ti učitelj pokaže, kaj vse se ti lahko zgodi in na kaj moraš biti pazljiv. Tega se ne da naučiti prek računalnika na daljavo.”

“V nasprotnem primeru izgubljamo cele generacije. Nastaja grozna škoda,” opozarja. “Praktično izobraževanje in usposabljanje ne moreta potekati na daljavo.” Učitelji se trudijo, da bi dijakom na daljavo z videi in navodili prenesli vsaj del strokovnih vsebin, ampak to ni enakovredno učenju z lastnimi rokami.

V novogoriškem šolskem centru, enem največjih v državi, poleg izobraževanja na vseh ravneh srednje šole izvajajo tudi višje strokovno izobraževanje. Saksida poudarja, da jih zelo skrbi tudi zaprtje ali omejeno delovanje podjetij, kjer so dijaki sicer opravljali praktično usposabljanje z delom. “Brez obvezne prakse, praktičnega usposabljanja z delom in praktičnega izobraževanja na nivoju višjih strokovnih šol programov ni možno dovolj dobro izpeljati,” opozarja.

Morajo biti pravila za vse enaka?

Klobuk dol pred tistim, ki zmore na daljavo pripraviti dijaka na delo v zdravstvu, gozdarstvu ali lesarstvu, pa pravi ravnateljica Srednje gozdarske in lesarske šole Postojna Cvetka Kernel. Praktično usposabljanje z delom pri delodajalcu za njihove dijake k sreči še vedno poteka, a preden gre dijak k delodajalcu, mora svoje delo že dobro poznati. “Za delo s katerim koli strojem moraš iti skozi vse male zanke, kjer ti učitelj pokaže, kaj vse se ti lahko zgodi in na kaj moraš biti pazljiv. Tega se ne da naučiti prek računalnika na daljavo.”

Tudi Kernelova pravi, da se ves čas zavzemajo, da bi jim država dovolila v šolah opravljati praktični del pouka, in ne razume, zakaj morajo biti pravila tako toga in za vse enaka. Pri programu gozdar, denimo, praktični pouk poteka na prostem. “Dijaki delajo v paru; skupaj sta dva dijaka in učitelj. V lesarskih delavnicah je skupina desetih dijakov, a učitelji smo pripravljeni delati več in narediti manjše skupine.” Celotna generacija dijakov je že drugo leto zapored prikrajšana za temeljit praktični pouk, opozarja in dodaja, da je to neodgovorno do dijakov.


Komentar novinarja

Jana Krebelj

Učenje brez prakse

Bodoča medicinska sestra se ne more le prek gledanja videoposnetkov učiti, kako pacientu vzeti kri. Enako bodoči mehanik delovanja motorja ne more razumeti, če ga v živo ne razstavi na prafaktorje. Frizer mora las čutiti pod roko, oblikovalec kovin pa zelo dobro poznati delovanje stružnic rezkalnih in brusilnih strojev, da se med delom ne poškoduje. Dijaki, ki se šolajo za te in številne druge poklice, imajo dve do štiri leta časa, da se tudi s praktičnim poukom v šolah in prakso pri ...

Preberi več

Najbolj brano