Deset najbolj vročih med športnimi terenci razreda B

Pred kratkim smo skupaj z nekaterimi novinarskimi kolegi izpeljali največji slovenski primerjalni test in pod drobnogled vzeli športne terence razreda B.

Prima test je sestavljen iz skupno sedmih slovenskih avtomobilskih medijev, ki so bolj ali manj tesno povezani z avtomobilsko tematiko. To so Avtomanija, Avtomobilizem, Avto 
Fokus, Siol, Žurnal24, Finance in Volan. Foto: Prima
Prima test je sestavljen iz skupno sedmih slovenskih avtomobilskih medijev, ki so bolj ali manj tesno povezani z avtomobilsko tematiko. To so Avtomanija, Avtomobilizem, Avto Fokus, Siol, Žurnal24, Finance in Volan. Foto: Prima

Ta razred avtomobilov spada med najbolj rastoče segmente v zadnjih letih. To kažejo tudi prodajne številke. Po registracijah sodeč je bilo namreč v prvih devetih mesecih registriranih več kot 7500 vozil, v enakem lanskem obdobju pa skoraj 9000 vozil. Trenutno je v tem razredu kar nekaj zelo svežih in uveljavljenih modelov, ki jim velja posvetiti nekaj več pozornosti.

Tako smo na preizkus dobili deset kandidatov. To so Peugeot 2008, Citroën C3 aircross, Opel crossland X Renault captur, Škoda kamiq, Volkswagen t-cross, Ford puma, Suzuki vitara, Nissan juke in Seat arona. Seveda bi jih v naš izbor spadalo še nekaj, pa nam jih zastopniki niso ponudili na preizkus. Pri Hyundaiju so se opravičili za izostanek, ker naj bi kona v kratkem dobila prenovljeno verzijo in je preizkus na stari nesmiseln, pri znamki Kia so se odpovedali sodelovanju, pri Fiatu niso uspeli zagotoviti želenega modela, spet drugi se na naš poziv niso odzvali.

Na vrhu lestvice je po ocenjevanju pristal Škodin kamiq, sledita pa mu Peugeot 2008 in Volkswagen t-cross. (avtor: Prima)

Prodajni miks v tem razredu je bolj ali manj znan. Velika večina kupcev izbira modele z bencinskimi motorji, ročnim menjalnikom in srednjim paketom opreme. Povečini so avtomobilski zastopniki uslišali naše želje, so pa vmes tudi izjeme. Tako sta bila Peugeot 2008 in Renault captur opremljena s samodejnim menjalnikom, Suzuki vitara pa s pogonom na vsa štiri kolesa. A celoten proces ocenjevanja je bil fokusiran na različna področja. Skupno smo ocenjevali kar 59 postavk. Tako je 30 odstotkov celotne točkovalne tabele predstavljala ocena uporabnosti, 18 odstotkov pogonski sklop in podvozje, 15 odstotkov asistenčni sistemi, dvajset odstotkov cena, preostali del pa ocene posameznega uredništva. Poleg nas, ki ocene objavljamo tudi v Primorskih novicah, v Prima testu sodelujejo še Siol Avtomoto, Avtomobilizem.com, Žurnal24, oddaja Volan, Finance in revija Avto Fokus.

Vse avtomobile smo preizkusili tudi na AMZS-jevem poligonu varne vožnje na Vranskem. (foto: Prima)

Uporabnost

Čeprav menimo, da se kupci za nakup takšnega avtomobila odločajo naprej po videzu in morda pripadnosti določeni znamki, je zanje takoj zatem pomembna uporabnost potniškega in prtljažnega prostora. Nismo preverjali zgolj litrov, ampak smo v prtljažnike tlačili torbe, preverjali, ali imajo ti odprtino za smuči, vzdolžno pomično klop, deljiv naslon in nenazadnje, koliko je visok nakladalni rob.

Tu povsem izstopa Citroen C3 aircross, ki je prejel največ točk. Edini od vseh desetih ima odprtino za smuči in edini ima deljivo celotno klop (razmerje 60:40), kar pomeni, da lahko uporabnik naprej ali nazaj pomakne le en del klopi. Zanimivo je, da klasično vzdolžno klop ponujajo le še Renault captur in Volkswagen t-cross. Dvojno dno imajo vsi avtomobili, razen Škode kamiq in Opla crossland X, ki zato nista prejela nobene točke za to področje. Čeprav je capturjev prtljažnik najdaljši (92 centimetrov), smo v praksi največ torb zložili v Citroenov C3 aircross, saj je prtljažnik uporabno visok.

Z novinarskimi kolegi smo natančno preverjali vse sklope avtomobila in velik poudarek namenili tudi uporabnosti prtljažnika.

Omeniti velja pumin 80-litrski odlagalni prostor s čepom za izpust vode, kjer je možno odložiti letalski kovček in obvezno opremo, medtem ko si je Škoda kamiq prislužila dobro oceno v segmentu opreme prtljažnika, ker ima edina vgrajene prave kljukice za obešanje vrečk (pri ostalih je v kljukice oblikovan del bočne plastike prtljažnika, kar je v praksi precej neuporabno). 12-voltno vtičnico imata v prtljažniku zgolj vitara in puma. Za večino modelov menimo, da je prostora na zadnji klopi dovolj, a se ugotovitve o udobju vendarle malce razlikujejo. Pri juku pogled naprej zakrivajo integrirani vzglavniki, pri pumi kaj hitro zmanjka prostora za glavo, povsem drugačna slika pa je pri kamiqu, ki ponuja izdaten prostor za kolena.

Pri preverjanju isofix sidrišč smo pri večini ugotovili, da so ti dostopni preko zadrge in nepraktični za uporabo, izjema so le vitara, ki ima lahko dostopne sidrišča in je nameščanje otroških sedežev enostavno, kar pa ne velja za pumo, arono, juka in 2008. Točkovanje za uporabnost potniškega dela so predstavljala še odlagalna mesta in kakovost izdelave ter izbira materialov. V tem segmentu smo največ točk namenili Peugeotu 2008. Slednji ima veliko število odlagalnih mest, ki so uporabna, je pa hkrati tudi edini od deseterice, ki sprejme 1,5-litrsko plastenko v vrata in mapo A4 v predal.

Motor in podvozje

Kot že omenjeno, vsi avtomobili so bili opremljeni z bencinskim motorjem. Slednji predstavlja levji delež prodaje v tem segmentu. Nenazadnje je izbira bencinskega motorja pogojena tudi s ceno. Vendar se je pri merjenju porabe na 120 kilometrih (testni krog sestavljen iz avtoceste, mestne vožnje in vožnje po klasičnih cestah) pokazalo, da ti avtomobili pri umirjeni uporabi niti niso pretirano žejni.

Po koncu merilnih testov sta bila zmagovalca kar dva - Seat arona in Škoda kamiq sta v povprečju porabila okroglih šest litrov goriva. Treba pa je upoštevati, da so bile razlike majhne in da tudi najbolj potratni avto (Peugeot 2008, opremljen s samodejnim menjalnikom) ni porabil več kot sedem litrov. Suzuki vitara se je dokazala s svojim blago-hibridnim pogonom in v povprečju porabila 6,2 litra goriva, pod mejnik 6,5 litra pa sta se uvrstila še Nissan juke in Ford puma, ki ima prav tako blago hibridni pogon. Vse avtomobile smo preizkusili tudi na poligonu varne vožnje na Vranskem. Najprej z vožnjo med stožci, nato pa je sledil losov preizkus. Najvišjo oceno pri slalomu sta dobila Seat arona in Peugeot 2008, ki navduši tudi s samodejnim menjalnikom.

Uvrstitev avtomobilov, ki so sodelovali v Prima testu.

Asistenčni sistemi za varnost in zabavo

Ko smo z novinarskimi kolegi določali pravila, smo se odločili, da v skladu z namembnostjo tega razred nekoliko znižamo odstotno vrednost točkovanja, ko gre za ocenjevanje multimedijskega vmesnika in asistenčnih sistemov. Enotnega mnenja smo bili, da novejši kot je model, bolj raznovrstno je opremljen s sistemi za pomoč pri vožnji ali za zabavo.

Najprej smo preverili, kaj našteti avtomobili ponujajo v osnovni opremi in izkazalo se je, da so razlike med modeli zelo očitne. Nekateri zastopniki so se v pogovorih s tovarno odločili, da določen del opreme potisnejo na stranski tir, ker pač njihovi kupci tega ne potrebujejo. Zelo pozitivno je, da imajo vsi, z izjemo Oplovega crosslanda X (za doplačilo in še ta samo opozarja), serijsko vgrajen sistem AEB za pomoč pri zaviranju v sili.

Captur, puma, kamiq in juke imajo med serijsko opremo osnovne LED žaromete, medtem ko C3 aircross te možnosti sploh nima. T-Cross ima edini serijsko vgrajene parkirne senzorje, pri pumi je potrebno za kamero na zadku doplačati 1450 evrov (del paketa tehno), ugotovili smo tudi, da Citroen, Nissan, Ford, Peugeot, Suzuki in Opel ne ponujajo multimedijskega vmesnika v slovenskem jeziku.

Še bolj bode v oči, kako tehnološko sta lahko napredna kamiq in t-cross, medtem ko ima arona na voljo precej manj sistemov. Ob tem velja spomniti, da so vsi trije del istega koncerna in izdelani na enaki platformi. Smo pa vendarle največ točk v tem segmentu namenili pumi. Ta ponuja široko paleto varnostnih asistenc in digitalnih vsebin, kar se na koncu pozna pri ceni, ima pa edina izmed deseterice sistem za preprečevanje vožnje v napačno smer.

Cene, stroški vzdrževanja in zavarovanje

Ko gre za nakup takšne vrste avtomobila, kupci pretehtajo različne scenarije. Od financiranja do gotovinskega nakupa ali nakupa staro za novo. Opcij je nešteto. Potrebno je zelo natančno brati drobni tisk. V štirih letih, odkar so novinarski kolegi opravili prvi primerjalni test B SUV segmenta, so se cene v povprečju povišale za 12 odstotkov.

Najprej smo natančno preverili cene na spletu in ugotovili, da Ford in Suzuki nimata možnosti spletnega konfiguratorja ter da se redne cene vseh kandidatov brez popustov gibljejo med 14 in 29 tisočaki. Obisk različnih prodajnih salonov in snovanje informativne ponudbe za gotovinsko plačilo nam je postregel nekoliko bolj realen podatek o cenah. Najnižjo so izračunali pri Citroenu, najvišjo pa pri Fordu. Razpon popustov je bil med 900 in 2100 evri.

Prav tako smo preverjali stroške servisov do 150.000 kilometrov, ki so odvisni od intervalov, ki jih določa proizvajalec. Ti segajo od pet pa do deset, če je interval na 15.000 kilometrov. Cenovno precej odstopajo francoske znamke, medtem ko je cenovno najugodnejši pri skupini Volkswagen. Pri izračunih zavarovanja smo upoštevali daljšo vozniško dobo voznika, več kot 20 let, in dobro škodno zgodovino brez prometnih nesreč. Vključili smo delni in polni kasko z 900 evri soudeležbe pri kasko škodi, šesti tarifni razred, zavarovanje voznika AO-plus in asistenco na cesti, nezgodno zavarovanje, pravno zaščito in zeleno karto.

Do razlik pri premijah prihaja zaradi višine nakupne cene, saj zavarovalnice vedno upoštevajo ceno na ceniku brez popustov. Najcenejšo zavarovalno ponudbo smo tako izračunali pri Citroenu, kar pa ne velja za servisne intervale, ki so pogostejši kot pri drugih znamkah in skupno dražji.

In zmagovalec je?

Na koncu ocenjevanja, ki je potekalo na Dvoru Jezeršek, smo svojo oceno oddali tudi novinarji vseh prisotnih uredništev. Temu so kolegi rekli nedoločilniki. Pod to streho spadajo videz, počutje za volanom, faktor X, prepričljivost celotnega paketa in posebnost avtomobila na cesti. Ta del ocene je k skupnemu točkovanju prinesel še 20 odstotkov in ko smo te združili s točkami iz ostalih segmentov, smo dobili končne rezultate.

Na prvo mesto se je uvrstil Škodin kamiq, ki je zbral največ točk, takoj za njim se je uvrstil še Peugeot 2008, ki je naredil največji preskok med prvo in drugo generacijo, na tretjem mestu sledi VW t-cross, celoten pregled vseh ostalih pa je v tabeli.

Pri celotnem primerjalnem testu ne gre toliko za to, na katero mesto se je uvrstil določen avto, pač za nekakšen vodnik, ki bo kupcem v pomoč pri kupovanju tovrstnih modelov. Od uporabnosti do stroška zavarovanja.

Zaključna misel

Pravzaprav še nismo nikoli primerjali med seboj toliko avtomobilov hkrati. B segment križancev je eden najbolj popularnih in cvetočih, praktično ni proizvajalca, ki bi si lahko privoščil manjkati na trgu.

Pozna se razpon od najstarejšega modela do najnovejšega, ki obsega praktično celo generacijo. Ljudje smo vizualna bitja in najprej pritegne podoba, praktičnost in šele potem vozne lastnosti. Številke, z rahlim presenečenjem, pokažejo, da prednjačijo VAG-ovi modeli. Na čustva igrajo predvsem Francozi, medtem ko z daljnega vzhoda navadno iščejo sivo povprečje.

Morda je presenetljivo nizko juke, ki pa v drugi generaciji ni več atomska bomba kot prvič, da bi pometel s konkurenco. Prav tako pomembna je sama mehanika. Mali turbo mlinčki, kakršne ima večina, so bolj kot ne podobnega značaja in uporabnosti, robotizirani menjalnik pri capturju pa je pomenil razočaranje in precej pokvari vozne lastnosti, sploh na mokri podlagi.

Razumski del po treh desetletjih sprejme številke in veseli smo, da Prima test lahko objektivno stoji za vsem z meritvami, po drugi strani pa verjetno zmagovalca testa na cesti ne bomo zlahka opazili, saj tu so in bodo prednjačili Francozi in en posebnež - juke.


Najbolj brano