Prekletstvo Državljana Kanea in poslednja odiseja

Vsem oboževalcem kinematografije Orsona Wellesa, ki pa so obupali nad njegovim zadnjim in zelo raztresenim filmskim projektom Druga stran vetra, bo v veliko pomoč dokumentarec They'll Love Me When I'm Dead, ki z večino tedanje ekipe spregovori o turbulentnem ozadju nastajanja poslednjega dela velikega mojstra. Oba filma sta na voljo na Netflixu.

Bob Random in Oja Kodar v filmu Druga stran vetra Foto: Courtesy of Netflix
Bob Random in Oja Kodar v filmu Druga stran vetra Foto: Courtesy of Netflix

Z Drugo stranjo vetra je Orson Welles želel ustvariti svoje ultimativno delo in Hollywoodu, s katerim ni bil že vrsto let v najboljših odnosih, poslati še zadnjo zaušnico. Filma, ki ga je snemal po obrokih od leta 1970 do 1976, ni sicer nikoli dokončal, je pa leta 2018 po zaslugi njegovega velikega prijatelja Petra Bogdanovicha, režiserjeve hčerke Beatrice Welles ter Netflixa ta dočakal premiero na beneški Mostri, Netflix pa je produciral tudi zelo dobrodošel dokumentarec o kaotičnem nastajanju tega filma, ki ga je režiral Morgan Neville. Ta si je naslov filma izposodil kar pri Wellesu, ki naj bi Bogdanovichu nekoč dejal, da, ga bodo vzljubili, ko bo mrtev.

Prostovoljni izgon v Evropo in vrnitev v Hollywood

Orsonu Wellesu so se po Dotiku zla (1958) v ZDA zaprla marsikatera vrata, kjer ni našel več posluha za realizacijo svojih filmskih projektov - beri: popolne kreativne svobode. Welles je namreč veljal za “prototip ameriškega neodvisnega režiserja”, ki je pri rosnih 25 letih znotraj hollywoodskega studijskega sistema uspel uveljaviti svojo popolno umetniško svobodo in ustvariti neprekosljivo mojstrovino Državljana Kanea, ki se redno uvršča na najvišja mesta lestvic najboljših filmov vseh časov. Prav ta film pa je Welles označil za svoje največje prekletstvo, saj si je z njim postavil zelo visoke standarde in je bil vsak njegov naslednji projekt deležen primerjav z njim. Welles je nato sicer kar nekaj let živel in ustvarjal v Evropi, ko pa se je proti koncu 60. let v ZDA začela doba novega Hollywooda in je režiser po vzoru Evrope postal auteur ter pridobil popoln nadzor nad svojim filmom (Goli v sedlu, Bonnie in Clyde, Diplomiranec …), je Welles menil, da je morda napočil pravi čas, da se vrne v ZDA in še kaj posname. Njegova velika vrnitev v svet ameriškega filma pa naj bi bila Druga stran vetra.

Ta film je satira hollywoodskega sistema in Wellesov odgovor na evropski atmosferični film, ki je bil tedaj zelo popularen (Michelangelo Antonioni, Ingmar Bergman). A Welles je s svojo nekonvencionalno formo filma v filmu in kombinacije z dokumentarcem s tem delom nameraval še prekositi svežo, ameriško neodvisno filmsko sceno. V eni plasti filma se zgodba namreč osredišči okoli praznovanja 70. rojstnega dne znanega ameriškega režiserja Jakea Hannaforda, v drugi pa okoli snemanja filma, režija pa je v dokumentarističnem slogu z veliko uporabe kamere z roke.

Film je sprva financiral Welles, nato pa iranski šah

Drugo stran vetra je sprva financiral Welles iz lastnih prihrankov, nato je uspel dobiti zajeten znesek od iranskega šaha, v njem pa nastopa kopica znanih osebnosti iz tistega časa. V Drugi strani vetra tako srečamo še enega velikega Wellesovega prijatelja Johna Hustona v vlogi robatega hemingwayjevskega režiserja (Wellesov alterego?), za Bogdanovicha pa bi lahko dejali, da je upodobil kar samega sebe, in sicer najprej je v vlogi vzhajajočega filmskega kritika, kasneje uspešnega režiserja. V času snemanja Druge strani vetra je Bogdanovich sicer tudi dokončal The Last Picture Show, ki mu je prinesel kar osem nominacij za oskarja. V filmu pa na primer še srečamo francoskega novovalovca Clauda Chabrola, filmsko kritičarko Pauline Kael, Dennisa Hopperja, eno od osrednjih vlog pa ima tudi zadnja Wellesova partnerka, mična temnolasa Hrvatica Oja Kodar (Olga Palinkaš).

Dokumentarec razbije mit

Dokumentarec zelo dobro ujame raztresen, kaotičen duh nastajanja tega filma, ki so ga po Wellesovem mnenju vodila “božja naključja, ta pa so edina stvar, ki delajo filme resnične.” Montažerja Aaron Wickenden in Jason Zeldes sta se lotila zahtevnega dela kombinacije posnetkov iz Druge strani vetra ter ostalih filmov, v katerih je nastopal Orson Welles, in sestavila dinamičen ter mestoma hudomušen portret ozadja zadnjega Wellesovega filma. Poleg te “sestavljanke” dokumentarec dopolnjujejo tudi intervjuji s tedanjimi akterji, ki opisujejo delo z velikim režiserjem. Dokumentarec med drugim tudi razbije mit, da Welles namenoma ni želel dokončati nekaterih svojih filmov iz zadnjega obdobja. Kodarjeva pravi, da je to čista neumnost, sploh v primeru “kalvarije” z njegovim zadnjim filmom. Po padcu iranskega šaha so filmski koluti končali v Parizu, producentsko podjetje, ki jih je hranilo, pa je od Wellesa zahtevalo 1,5 milijona dolarjev. Welles, ki tega denarja ni imel in je proti koncu življenja precej časa okupiral Bogdanovichevo vilo, se je obrnil tudi na sodstvo, a neuspešno … Še pred zasegom filma pa se je trudil film dokončati v montaži.

Snemal istočasno z najboljšim režiserjem vseh časov in z najslabšim

V dokumentarcu je tudi prikazana režiserjeva pretkana manipulatorska plat, kjer je najbolj v ospredju snemalec Gary Graver, ki je do Wellesa gojil veliko spoštovanje, režiser pa si je precej privoščil tudi Bogdanovicha, izvemo v dokumentarcu. Graver je zaradi izčrpavajočega snemanja in drugih postranskih del, ki jih je še opravljal, da bi lahko preživel sebe in družino, nekajkrat omagal na setu. Dokaj smešno pa je, da je Graver hkrati delal z enim najboljših režiserjev vseh časov ter enim najslabših (Ed Wood). Ker mu Welles ni redno plačeval, pa si je Graver pod psevdonimom Telmig Akdov ustvaril precej kilometrine tudi v snemanju pornografskih filmov. Ne glede na slabe razmere za delo in izkoriščevalski odnos je, po dokumentarcu sodeč, po Wellesovi smrti največja praznina zazevala prav pri Graverju, ki si ni znal več predstavljati vsakdana brez velikega režiserja. Zameril pa mu ni niti Bogdanovich, kateremu gre morda največja zasluga za to, da je poslednji Wellesov film uzrl soj filmskih platen in preostalih zaslonov.


Najbolj brano