Tudi Hongkong, ne le Alice, so komaj ustavili

Uprava za pomorstvo je konec aprila urgentno predpisala znižanje hitrosti ladij na šest vozlov, ko pridejo na sidrišče. Povod je bil incident s kontejnersko ladjo Hongkong, ki je na pilotsko postajo priplula s hitrostjo 11,9 vozla. Od septembra do aprila so zabeležili kar 135 prehitrih ladij, od tega preiskovalec pomorskih nesreč izpostavlja osem posebej nevarnih incidentov.

Po incidentu s prehitro Maerskovo ladjo Hongkong je uprava za 
pomorstvo ukrepala proti številnim prehitrim ladjam.  Foto: Zdravko Primožič/FPA
Po incidentu s prehitro Maerskovo ladjo Hongkong je uprava za pomorstvo ukrepala proti številnim prehitrim ladjam.  Foto: Zdravko Primožič/FPA

KOPER > Zadnji dogodek, ki bi skoraj privedel do nesreče (tako imenovani near miss), in ga je obravnaval preiskovalec pomorskih nesreč in incidentov Janez Požar, se je zgodil 20. aprila.

Maersk Hongkong, 350 metrov dolga kontejnerska ladja, se je bližala Kopru. Pomorski pilot je po radijski zvezi poveljnika obvestil, naj prilagodi hitrost na pet do šest vozlov na pomorski postaji - to je točka na morju, na kateri se na ladjo po lestvi povzpne pilot in poveljniku svetuje do priveza. Kljub navodilu je poveljnik pridrvel s hitrostjo 11,9 vozla, kar je dvakrat več od zahtevane. Pilotski čoln ladje sprva ni mogel dohiteti, da bi se pilot sploh lahko vkrcal. “Zmanjšajte hitrost, ne morem vas doseči, zmanjšajte hitrost,” je pozival pilot, preden se mu je končno uspelo povzpeti na ladjo. Po pilotski postaji je hitrost ladje končno začela padati, a je zaradi ukaza “s pol moči nazaj” (za hitrejše zaustavljanje) zavozila bolj v desno, kot je smer vhoda v prvi bazen. Približno 0,6 milje od oznake varnih vod se je kontejneraš s 160.000 ton bruto tonaže povsem ustavil. Zatem so ga varno vezali v prvem bazenu.

135

ladij je v sedmih mesecih na pilotsko postajo priplulo s preveliko hitrostjo in ogrozilo varnost

Vse se je srečno izteklo. A poveljnik je s svojim ravnanjem ogrozil varnost ladje, ljudi in morskega okolja, ugotavlja preiskovalec. “Ladja je bila približno 30 minut v zamudi, kar je poveljnika zelo skrbelo in to pojasni njegovo ravnanje. Kontejnerske ladje imajo danes urnike plovbe strogo določene, že na minute natančno. Poveljnike ocenjujejo tudi glede na točnost, tako da so pod velikim pritiskom,” je razložil Janez Požar.

Ni bil obveščen o prekoračitvah

V poročilu je ugotovil še, da nadzorniki uprave za pomorstvo, ki spremljajo promet, niso zaznali prehitre plovbe in zato niso reagirali. “Najbolj zaskrbljujoče pa je, da se je letos zgodilo osem podobnih ekstremnih primerov. O prekoračitvah hitrosti pa kot preiskovalec pomorskih nesreč in incidentov nisem bil obveščen,” je izpostavil.

Janez Požar

preiskovalec pomorskih nesreč in incidentov

“Ladja je bila približno 30 minut v zamudi, kar je poveljnika zelo skrbelo in to pojasni njegovo ravnanje.”

Lanski primer 180-metrskega tankerja Alice tako še zdaleč ni bil osamljen. Spomnimo, ko je takrat pilotu uspelo priti na poveljniški most, je tanker še vedno drvel naravnost proti prvemu pomolu s hitrostjo več kot devet vozlov. Pilot je ukazal oster obrat v desno in s pomočjo vlačilca jim ga je uspelo obrniti, da ni nasedel in povzročil okoljske katastrofe.

Klinec: “Ukrep je bil nujen in je zalegel”

Dva dni po incidentu s Hongkongom je uprava za pomorstvo z odločbo urgentno predpisala, da morajo ladje, ko dosežejo sidrišče koprskega pristanišča, pluti z maksimalno hitrostjo šest vozlov in nato varno zmanjševati hitrost do priveza. To pravilo je sicer že veljalo, vendar ni bilo nikjer predpisano, pravi direktor uprave za pomorstvo Jadran Klinec. “A se je število prekoračitev hitrosti stopnjevalo in je bilo nujno ukrepati,” je poudaril. V obdobju od septembra do konca aprila je v Koper priplulo 890 ladij, od tega jih je 135 priplulo (15 odstotkov) na območje pilotske postaje s hitrostjo nad šest vozlov, med njimi tudi takšne, ki so prišle s hitrostjo nad deset in več vozlov.

Jadran Klinec

direktor uprave za pomorstvo

“Število prekoračitev hitrosti ladij se je stopnjevalo in je bilo nujno ukrepati.”

Odločbo o najvišji predpisani hitrosti so dobili vsi v verigi, Luka, agenti ladjarjev in tudi nadzorniki uprave za pomorstvo, da ne bi več spregledali nevarnosti. “Zdaj morajo vsako ladjo, ki se približuje, že dve uri prej posebej opozoriti na zmanjšanje hitrosti,” pravi.

“Po treh mesecih ugotavljamo, da je ukrep povsem zalegel, prekoračitev ne beležimo več. Tako se je povečala varnost plovbe in zmanjšala možnost za pomorsko nezgodo,” je poudaril Klinec.


Najbolj brano