Eno podjetje, devet avtomobilskih znamk in švicarski poslovni model

Jožko Tomšič, ki je zadnja leta aktivno vodil znamke Peugeot, Citroen in DS Automobiles, je s prvim julijem prevzel vajeti novega podjetja Frey Services. To pod eno streho združuje devet avtomobilskih znamk in skupno 559 zaposlenih. Omenjeno podjetje spada pod lastniško okrilje enega največjih avtomobilskih trgovcev v Evropi, s sedežem v švicarskem Zürichu.

Jožko Tomšič je od 1. julija novi generalni direktor podjetja Frey 
Services. Foto: Peter Pirkovič
Jožko Tomšič je od 1. julija novi generalni direktor podjetja Frey Services. Foto: Peter Pirkovič

Malce za obuditev spomina; skupina PSA, ki je dolga leta samostojno obvladovala maloprodajne aktivnosti na našem trgu, je pred nekaj več kot štirimi leti prenesla vse poslovne aktivnosti na zasebno podjetje Emil Frey, ki se je s podobnimi poslovnimi vzorci ukvarjalo že pred tem. Lansko leto je sledila še prodaja prodajnih aktivnosti iz podjetja ACH2m, katero je imelo v lasti več podjetij in s tem povezano distribucijo avtomobilov znamk Alfa Romeo, Maserati, Mercedes-Benz, Fiat, Smart, Honda in Mitsubishi. No, zdaj so vse omenjene znamke združene pod eno streho in tako je na slovenskem trgu nastal nov vpliven trgovec.

Katere so prve naloge, ki jih boste skušali izpeljati kot direktor novo nastalega podjetja?

Kdo je švicarski trgovec Emil Frey?

Gre za povsem zasebno podjetje, ustanovljeno leta 1924, do današnjega dne pa je to podjetje postalo največji evropski trgovec, ki zaposluje več kot 19.000 ljudi in letno ustvari več kot 11 milijard švicarskih frankov prometa. Izpostave imajo tako rekoč v vseh evropskih državah z različnimi poslovnimi vzorci (maloprodaja, veleprodaja, logistika, prodaja nadomestnih delov, medijske agencije…).

“Naj poudarim, da so vsa podjetja pod našim okriljem finančno stabilna in uspešna. Prva in morda največja naloga je, da moramo postaviti temelje za dobro medsebojno sodelovanje, ker smo do nedavnega bili vsak na svojem bregu. Zdaj pa smo postali enotna skupina in moramo stremeti k temu, da bo za vse zaposlene dobro poskrbljeno. Kot drugo pa je treba osvojiti vrednote in vizijo, ki jo gradi naš lastnik.”

Prednosti: prilagodljivost in poznavanje trga

Svojčas so bile tovarne močno vpete in povečini lastniško povezane z uvozniki v posameznih državah. Zadnja leta se je ta vzorec opustil, prodajo po evropskih državah so prevzeli zasebni trgovci. Kakšne so pravzaprav prednosti takšne ureditve?

“Prej ko se bo prodaja povečala, prej bo boljše za vse, ki so vpeti v avtomobilsko industrijo. V ozadju je nenazadnje ogromno delovnih mest, ki so vezana na dogajanje v avtomobilski industriji.”

“Samo v tem našem vzorcu, ko smo prešli izpod okrilja PSA pod Emil Frey, se je pokazalo, da je bistveno manj teh korporativnih pravil in te je vedno znova zelo težko implementirati v manjših državah, kot je Slovenija. Velike korporacije zahtevajo enaka pravila za vse države in ponekod preprosto to ni izvedljivo. Naša trenutna prednost je, da smo organizirani na način, da se zelo hitro prilagodimo spremembam oziroma novim poslovnim izzivom, ker poznamo lokalni trg. Zdaj je svobode pri odločanju veliko več, a je na drugi strani veliko večja tudi odgovornost.”

Se je odnos tovarn do vas, ki ste pod okriljem največjega evropskega trgovca, spremenil?

Jožko Tomšič, generalni direktor podjetja Frey Services

“Marca in aprila smo beležili približno 70-odstotni padec prodaje, a se je na srečo že maja pokazalo, da se morda vse skupaj vrača v normalne tirnice.”

“Pravzaprav niti ne, saj nas tovarna v osnovi še vedno obravnava kot državo; torej, po velikosti trga. Zanima jih predvsem tržni delež v posamezni državi.”

Si v prihodnje lahko obetamo spremembe pri organizaciji trgovske mreže?

“Za zdaj na vidiku ni drastičnih sprememb, saj želimo, da naša trgovska mreža posluje uspešno in da je finančno stabilna. Je pa res, da bo treba v prihodnje veliko postoriti na področju razvoja. Na vrata trkajo novosti s področja elektrifikacije in drugih storitev. Nekaj smo v preteklosti že postorili, a smo daleč od tistega kar imajo trgovci po Evropi.”

Prodaja avtomobilov se vrača v normalne tirnice

Razglasitev epidemije v državi je za dober mesec dni popolnoma zaustavila prodajo novih in rabljenih vozil. Kakšno je trenutno stanje na slovenskem trgu in kako dolgo bo okrevanje?

“Res je, marca in aprila smo beležili približno 70-odstotni padec prodaje, a se je na srečo že maja pokazalo, da se morda vse skupaj vrača v normalne tirnice. Prodajno dober je bil tudi junij. Če ne bo dodatnih presenečenj, bo okrevanje zaključeno že nekje proti koncu leta. Sem optimist. Pri nas do zdaj nismo imeli težav z dobavami, verjetno je to posledica zalog v tovarnah in za zdaj končni kupci niso občutili težav. A ne glede na morebitne nove omejitve, povezane s širjenjem virusa, smo se iz prvega vala marsikaj naučili in bomo v prihodnje na nove izzive bolje pripravljeni. Hkrati je treba razumeti, da ljudje potrebujemo mobilnost in avto je v tem primeru idealna izbira, saj je možnost okužbe najnižja.”

Oblasti v nekaterih večjih evropskih državah so po ponovnem zagonu prodajnih aktivnosti obljubile pomoč avtomobilskih trgovcem, v obliki subvencij pri nakupu novega avtomobila, ki ni izključno na električni pogon. Bi tudi v Sloveniji morali o tem razmišljati?

“Zagotovo. Ne gre zgolj za nas avtomobilske trgovce. Prej ko se bo prodaja povečala, prej bo bolje za vse, ki so vpeti v avtomobilsko industrijo. V ozadju je nenazadnje ogromno delovnih mest, ki so vezana na dogajanje v avtomobilski industriji. S tem bo pridobila tudi država.”

Država pa vam očitno ne prisluhne. Pred nekaj meseci je državni Eko Sklad celo znižal subvencije za električna vozila in povsem ukinil pomoč pri nakupu priključnega hibrida. Kako to komentirate?

“Očitno gre za razmišljanje na bolj kratek rok. Mogoče ni bilo dovolj denarja in so subvencije znižali. Morda ta trenutek ni pravi čas, a hkrati upam, da bomo v prihodnje našli skupen jezik. Treba je tudi vedeti, da obstoječa infrastruktura ne zadošča za vse novosti in inovacije, ki jih pripravljajo tovarne, in tu bo potrebnega še veliko dela ter napora.”


Najbolj brano