Prvi pomol bodo podaljšali Kolektor Koling, Adriaing in Grafist

V Luki Koper so za svojo najpomembnejšo naložbo, podaljšanje prvega pomola za 100 metrov, izbrali Kolektor Koling, Adriaing in Grafist, ki so ponudili 45,7 milijona evrov. Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec pa je dane prinesel še soglasje, da se začasno za polovico znižajo pristaniške pristojbine, tako da bodo primerljive s tistimi v sosednjih pristaniščih.

S podaljšanjem bo kontejnerski pomol dolg 700 metrov, tako da 
bodo na njem lahko sprejeli najmanj 1,3 milijona kontejnerskih 
enot TEU na leto. Foto: Zdravko Primožič/FPA
S podaljšanjem bo kontejnerski pomol dolg 700 metrov, tako da bodo na njem lahko sprejeli najmanj 1,3 milijona kontejnerskih enot TEU na leto. Foto: Zdravko Primožič/FPA

KOPER > Pobudo za znižanje pristojbin sta ministrstvu dala Luka in Zveza pomorsko prometnih agencij. “V teh težkih časih bomo tako priskočili na pomoč ladjarjem, da obdržimo ladijske linije ter zagotovimo konkurenčnost Luke Koper. Verjamem, da se bodo s tem ladjarji v večji meri odločali za Koper, ne za sosednje luke. Če bodo zaradi epidemije covida-19 v Luki ocenili, da je treba ta popust podaljšati, bomo to naredili,” je povedal Jernej Vrtovec. “To je spodbuda za celotno pristaniško skupnost,” je dodal predsednik uprave Dimitrij Zadel.

Vrtovec je poudaril, da Luka Koper ni pristanišče samo za Slovenijo, ampak je pomembna tudi za zaledne države, in mora biti konkurenčna zlasti v primerjavi s sosednjimi lukami.

O Madžarih in drugem tiru

Pomen zalednih držav je Vrtovec izpostavil tudi pri odgovoru na vprašanje, ali Madžarska z novo vlado vstopa v projekt drugi tir. “Ne potekajo nobeni pogovori z Madžari, poudarjam pa pomembnost zalednih držav, da se še dodatno poveča pretovor; brez zalednih držav in njihovega tovora Koper ne more biti močnejši,” je ponovil Vrtovec.

Spomnimo, vlada Mira Cerarja je bila naklonjena sodelovanju Madžarske, ki je ponujala posojilo v zameno za logistični center na območju koprskega pristanišča in sodelovaje pri gradnji proge. V vladi Marjana Šarca pa so to opustili in projekt zastavili brez sosednje države.

Pristaniške pristojbine
Pristaniške pristojbine plača ladjar in so odvisne od tipa tovora. Za vsak pretovorjen poln kontejner, denimo, je ladjar do sedaj plačal 5,40 evra, po novem bo do konca septembra 2,70 evra. To pomeni, da bo ladjar kontejnerske ladje matice po novem ob prihodu plačal približno 11.500 evrov namesto 23.000.
Višino pristaniških pristojbin pri nas določa država, pobira jih pa Luka Koper in ta denar lahko nameni izključno za vzdrževanje javne pristaniške infrastrukture. Lani so jih zbrali za osem milijonov evrov. V Luki pravijo, da je denarja za vzdrževanje dovolj in zaradi nižjih pristojbin ne bo trpelo. Za podobne “popuste” ladjarjem se v času korona krize odločajo tudi druga pristanišča.

Odločitev o 2TDK v mesecu ali dveh

Vrtovec je še povedal, da bo v mesecu ali dveh znana odločitev, ali bo vlada družbo 2TDK prenesla pod okrilje Slovenskih železnic. To možnost omenjajo v koalicijski pogodbi. “S tem se ukvarjam od prvega dne, odkar sem minister. Na ministrstvu temeljito proučujemo, kaj bi to pomenilo. Če bi to znižalo stroške, bi to lahko naredili,” pravi. A za odločitev bodo počakali na rezultate teh analiz in posvetovanj s Slovenskimi železnicami in z drugimi deležniki.

Minister je še povedal, da bodo v kratkem odločili tudi o subvencijah za železniški prevoz, kot jih poznajo vse sosednje države in s tem krepijo konkurenčnost svoje transportne poti, le Slovenija jih še ni uvedla.

Podaljšanje pomola za ohranitev primata

Za ohranitev primata med kontejnerskimi pristanišči severnega Jadrana potrebuje Luka Koper večji kontejnerski pomol. Na javnem natečaju za podaljšanje je izbrala Kolektor Koling s partnerjema Adriaingom in Grafistom. Odločitev sicer še ni pravnomočna.

Če ne bo pritožb in zapletov, bo 100-metrska obala postavljena spomladi prihodnje leto, notranji del pa do prihodnje jeseni. Za podaljšanje pomola za 100 metrov bodo v morsko dno zabili več kot 700 jeklenih pilotov, ki bodo držali obalo. Podaljšan pomol bo dolg 700 metrov, z drugimi posodobitvami bodo na njem lahko pretovorili blizu 1,5 milijona TEU kontejnerjev.


Najbolj brano