Hrana je zdravilo: Lepe vse življenje

Rekli boste, da to ni mogoče. Pa je! Moj mož mi po vseh teh letih še vedno reče, da sem “pupica”, kakršna sem bila, ko me je spoznal. Vidim, kako je marsikomu in marsikateri ušel porogljiv nasmeh, češ da še vedno nasedam laskavim moškim besedam. A kaj, ko je res! Ko se pogledam v ogledalo, bolj kritično kot on, seveda vidim marsikaj, kar je njegovim očem skrito ali pa noče videti. Pa vendar, počutim sem mlada in lepa.

Danes tudi na podlagi spoznanj o biologiji celice lahko zapišem, da lahko pozabimo na starost. Ta je prej mentalna kot stvarna kategorija, a za relativno mladost v poznih letih moramo veliko sami storiti. Predvsem z vidika prehrane in zmernega gibanja.

Za vsakogar velja, da v našem telesu ne glede na datumsko starost vsako sekundo nastane deset milijonov novih celic. Celice ustne sluznice se obnovijo po vsaki jedi, vsakih dva do pet dni se obnovi želodčna sluznica, v 14 dneh se obnovi koža, vsake tri tedne pa maščobno tkivo ter celice srca, trebušne slinavke in drugih vitalnih organov, vsake štiri tedne na novo vohamo, le kompleksne celice potrebujejo dve do tri leta. Vsak dan se obnovi kakih 140 milijard celic. Temu pravimo regeneracija.

Vendar, če telo nima na voljo vseh hranilnih in zaščitnih snovi za regeneracijo, ta ne more potekati pravilno in telo začne propadati.

Kaj potrebujemo za večno mladostnost?

Osnova za nastanek novih celic so beljakovine oziroma njihova predstopnja - aminokisline. Te so nujno potrebne, če naj telo izdela posamezne vrste celic, jih nadomesti ali popravi. Nenehno potrebujemo vseh 22 aminokislin in telo s kombinacijo posameznih aminokislin izdela našemu telesu lastne beljakovine. Kombinacij je resnično nešteto, “kakor zvezd v vesolju”!

Ampak - če nam v prehrani manjka samo ena od osmih esencialnih aminokislin (takih, ki jih telo ni sposobno samo narediti), se zmanjša sposobnost obnovitve starih celic in njihove zamenjave. Za obnovo in nadomeščanje starih celic potrebujemo še minerale. Osem mineralov je nepogrešljivih: kalcij, kobalt, baker, železo, magnezij, fosfor, cink in mangan. Ti so potrebni za medsebojno povezovanje celičnih encimov. In spet: če v telesu manjka že eden od omenjenih mineralov, obnova celic ni mogoča.

Za pomlajevanje imajo odločilno vlogo celična jedra. V njih so dedne zasnove, naši geni. Ti so zgrajeni iz nukleinskih kislin, te pa se povezujejo v nukleotide. Za proces obnove so nujni še prebavni encimi, nukleaze. Če smo nerazpoloženi, bolni ali imamo slabe prehranske navade, kadimo, pijemo ..., so se prosti radikali polotili naših genov in jih mutirali. Posledice so vidne na telesu kot znamenja staranja: izpadanje las, pretirano rejenje, slabovidnost ...

Kako lahko to popravimo? Tako, da zaužijemo dovolj živil, ki so bogata z nukleinskimi kislinami. To so: špinača, jagodičje, gobe, orehi in semena, jajca, kaviar, leča, grah in fižol. V špinači je tudi veliko magnezija, ki poskrbi, da se te nukleinske kisline resorbirajo v črevesju. Za razvrstitev nukleotidov v genska zaporedja telo potrebuje še vitamine B6, B9 in B12. Preprosto, kajne?!

Za lepo postavo so pomembni hormoni

Lepa ženska postava v poznih srednjih letih je odvisna od hormonov, predvsem od estrogena, dehidroepiandrosterona ali DHEA. K neravnovesju pripomorejo tudi slabotnejši ščitnični in rastni hormoni, saj se je rast ustavila po 20. letu. Za odpravo neravnovesja hormonov moramo okrepiti njihovo delovanje. Pri tem pomaga hrana, ki vsebuje maščobam podobno snov - skvalen. Ta ščitnični hormon je zlasti v čistem ribjem olju, tunini, oljčnem olju, oljkah, avokadu, jajčevcih in sirih. Pomemben je tudi rastni hormon ali somatotropin, ki skrbi za čvrstost kože in mišično maso ter zmanjšuje maščobne celice. Telo ga izdeluje le v globokem spanju. Torej, spimo zadosti in predvsem zaspimo pred polnočjo! Prav tako ne pijmo alkohola pred spanjem, ker upočasnjuje izločanje somatotropina. Nastajanje rastnega hormona pa spodbuja tudi zmerno gibanje, zato je dobro, da se redno vsak dan vsaj 20 minut aktivno gibamo.

Zvečer uživajmo dovolj beljakovin (mesa in mesnin, mleka in mlečnih izdelkov, rib, fižola in drugih stročnic) ter živil, ki vsebujejo vitamine C, B3 in B6, cink, kalcij, magnezij in kalij - zelenjave in sadja. S tem bomo pospešili izločanje rastnega hormona, ki bo dosegal raven kakor pri mlajši osebi. Rastlinska živila za obnovitev hormonskega ravnovesja so fitoestrogeni v pšenici, soji, brokoliju, slivah, oljkah, lanenih in sončničnih semenih.

Recepti za lepoto

Najpreprostejši nasvet za lepoto vse življenje je: jejmo vse in vsakega po malem. Saj veste, naše mama in none, ki so jedle vse, so bile lepe vse življenje.

> Skuta z oljkami in avokadom: oljke izkoščičimo in skupaj z avokadom nasekljamo ter vmešamo v skuto. Solimo in popramo po želji. Z lončkom oblikujemo kupček, ki ga okrasimo z orehovim jedrcem in obdamo z rezinami avokada, ki smo jih dodobra pokapali z limoninim sokom. Zaužijemo takoj, saj ne sme stati.

> Večerja za pomladitev rastnega hormona: puranji zrezek v gorčični omaki ter mešana solata iz radiča, motovilca, rukole, paradižnika in koruze s sezamovimi in bučnimi semeni ter s solatno polivko.

> Toč po primorsko: malancane narežemo na tanke vzdolžne liste in jih kar nekaj dni mariniramo v oljčnem olju, v katerega smo zamešali sesekljan česen in peteršilj. Postrežemo na širokih, plitkih krožnikih in pred zaužitjem po želji pokapamo z limoninim sokom. Jemo skupaj s črnim pšeničnim kruhom, ki ga “točamo” (pomakamo) v olju. Zraven pristoji kozarec dobrega primorskega vina. Opomba: zdaj ko ni malancanov, lahko uporabimo regrat ali regut.


Najbolj brano