Kitajski TikTok omrežil svetovno mladež

TikTok je trenutno najbolj rastoče družbeno omrežje, ki ga je za svojega vzela predvsem mlajša populacija uporabnikov. Po njem posega tudi vse več slovenskih najstnikov. S čim jih je omrežil in zakaj previdnost pri njegovi uporabi ni odveč?

Mobilna aplikacija TikTok doslej šteje že 1,5 milijarde prenosov s 
spletnih trgovin, od tega so skoraj pol milijarde prenosov opravili 
uporabniki iz Indije, sledijo Kitajci in Američani. Foto: Ilona Dolenc
Mobilna aplikacija TikTok doslej šteje že 1,5 milijarde prenosov s spletnih trgovin, od tega so skoraj pol milijarde prenosov opravili uporabniki iz Indije, sledijo Kitajci in Američani. Foto: Ilona Dolenc

Družbeno omrežje, ki je v kitajski različici poznano pod imenom Douyin, je leta 2016 ustanovilo kitajsko tehnološko podjetje Byte Dance in doma pritegnilo več kot 150 milijonov uporabnikov. Leto zatem je ob prevzemu ameriške platforme Musical.ly nastala senzacija TikTok, ki šteje že 800 milijonov mesečnih uporabnikov, večinoma starih med 16 in 24 let, torej pripadnikov tako imenovane generacije Z.

Med najbolj popularnimi vsebinami na TikToku so številni izzivi.

Posnemanje petja in plesa, izzivi, skeči ...

Čeprav je spodnja starostna meja za uporabo Tik Toka 13 let, po njem - največkrat brez nadzora staršev - posegajo tudi mlajši. Pred ekrani telefonov in tablic jih zadržuje gledanje ali ustvarjanje kratkih 15-sekundnih ali do minute dolgih video posnetkov. V večini primerov gre za posnemanje petja ali plesa, podloženo z aktualnimi glasbenimi hiti. Raper Lil Nas X, denimo, pripisuje uspeh pesmi Old Town Road prav TikToku. Pri številnih videih gre za izpolnjevanje izzivov. Eden popularnejših je pomežik ob izteku šeste sekunde. Veliko je tudi bolj ali manj domiselnih doma narejenih skečev.

“TikTok ima potencial, da postane nov Instagram, zato je za influencerje in imetnike blagovnih znamk pomembno, da čim prej postanejo del tega,” je minuli teden k sledenju trenda pozvala ena od govornic na portoroški medijski konferenci Sempl, direktorica podjetja za vplivnostni marketing MG Empower Maira Genovese. “Tudi zato, ker so pripadniki generacije Z, ki so že osvojili TikTok, vaši bodoči potrošniki,” je dodala. Kot prednost TikToka je izpostavila lahkotnost in zabavnost vsebin, prek katerih “se uporabniki izražajo svobodn0 in avtentično, brez občutka, da bi morali biti popolni”. Pa vendar gre tako pri Instagramu in Youtubu kot pri TikToku za isti cilj: pod objavami nabrati čim več všečkov in komentarjev ter v čim krajšem času postati spletni zvezdnik ali zvezdnica.

Ena od govornic na portoroški konferenci Sempl Maira Genovese je kot prednost TikToka izpostavila lahkotnost in zabavnost vsebin.

Previdnost ni odveč

Strokovnjaki, ki prek portalov, kot so safe.si in varninainternetu.si ozaveščajo o varni rabi interneta, priznavajo, da ustvarjanje tiktokovskih posnetkov pri uporabnikih v določeni meri spodbuja ustvarjalnost in domišljijo, prek komunikacije z drugimi uporabniki pa se gradi tudi skupnost. Vendar uporaba platforme obenem prinaša številna tveganja, zlasti za mlajše uporabnike, nevešče samozaščitnih ukrepov.

Z objavljanjem neprevidno posnetih videov lahko razkrijejo svojo lokacijo, premoženje in druge informacije, ki so lahko podvržene zlorabam. Pod posnetki se lahko pojavijo žaljivi komentarji, komunikacija prek zasebnih sporočil pa lahko vodi v nadlegovanje in grooming. Videoposnetke lahko vsakdo shrani na svoji napravi in objavi na drugih družbenih omrežjih, kar pomeni, da avtor nima nadzora nad pojavljanjem njegovih vsebin izven TikToka. V nastavitvah zasebnosti je sicer na voljo možnost zasebnega računa, ki uporabniku omogoči, da njegove posnetke vidijo le sledilci, ki jih sam določi.

Tveganje predstavlja tudi srečevanje z vsebinami, neprimernimi za otroke. Mediji so že poročali o objavljenih samopoškodbah, drogah, alkoholu, nazornih namigovanjih na spolnost, vulgarnih besedilih pesmi in nevarnem vedenju. Mnoge ključnike, ki so vodili na videe s samopoškodbami, so že umaknili, a sproti nastajajo novi.


Najbolj brano