S KoloBusom do zakladov

Med letošnjo kolesarsko sezono vsak konec tedna že od sredine maja na relaciji Istra-Kras vozi brezplačni KoloBus. Avtobus s prikolico, ki ima 20 sedišč in prav toliko mest za namestitev koles, so pred letošnjim poletjem vpeljali na Regionalnem razvojnem centru Koper.

Brezplačni prevoz kolesarjem omogoča premostitev višinske razlike med Istro in Krasom. Tako se lahko prav vsi, ki radi kolesarijo, podajo na odkrivanje skritih zakladov obeh pokrajin.

Slovenska Istra in Kras sta nedvomno pokrajini, ki ju je vredno raziskati. Nekateri se v skrivne kotičke odpravijo peš, drugi se odpeljejo z avtomobilom ali avtobusom, medtem ko se tretji radi usedejo na kolo, ob tem pa uživajo v vožnji v poletnem vetriču. Morda se zdi pot s kolesom od Kopra vse tja do Štanjela predolga, a Regionalni razvojni center (RRC) Koper je letos maja uvedel brezplačni avtobus za kolesarje, ki vozi na relaciji Istra-Kras.

“Resda EuroVelo 8 poteka ob obali, a mi smo si želeli predstaviti tudi notranjost naše regije. Prav zato smo se odločili, da povežemo Istro s Krasom in vzpodbudimo kolesarjenje tudi na tem delu.”

Giuliano Nemarnikdirektor RRC Koper

“Projekt Medcycletour je promocija 5900 kilometrov dolge evropske kolesarske poti EuroVelo 8, ki poteka od španskega Cadiza do Cipra. Ta pot povezuje vse mediteranske države. Osrednji namen projekta je, da promovira kolesarjenje v tem delu Evrope,” o projektu, katerega del je tudi KoloBus, pove Giuliano Nemarnik, direktor RRC Koper, in pojasni, od kod ideja za uvedbo brezplačne avtobusne povezave na območje Krasa. “Resda EuroVelo 8 poteka ob obali, a mi smo si želeli predstaviti tudi notranjost naše regije. Prav zato smo se odločili, da povežemo Istro s Krasom in vzpodbudimo kolesarjenje tudi na tem delu.”

Vsak konec tedna trikrat na dan

Avtobus s prikolico za kolesa med Istro in Krasom vozi vsak konec tedna trikrat dnevno na krožni relaciji Koper-Kozina-Škocjanske jame-Divača-Štanjel-Sežana-Lipica-Kozina-Koper. Tako bo vse do zadnjega tedna v septembru, ko bo KoloBus v letu 2019 pomahal v slovo. Odhodi z glavne koprske avtobusne postaje so zagotovljeni vsako soboto in nedeljo, in sicer ob 8., 13. in 18. uri. Čeprav gre za projekt, s katerim bi radi privabili še več turistov, pa Nemarnik poudarja, da je namenjen predvsem mobilnosti domačinov: “Čeprav je turistični projekt, ni namenjen samo turistom. Gre predvsem za splošno mobilnost. Želimo si, da bi se ljudje več gibali, se rekreirali in v končni fazi bolj uporabljali kolo. V poletnem času imajo tudi tisti, ki živijo na Krasu, možnost, da se s kolesom spustijo v Istro. Tako lahko uživajo v vožnji ob morju, nenazadnje se lahko tudi kopajo. Potem pa se lahko v večernih urah samo usedejo na KoloBus in odpeljejo proti domu.”

“Celotna trasa je nekaj posebnega. Veliko kolesarimo tudi drugod po Sloveniji in povsod odkrivamo lepote, ki jih naša mala državica ponuja. Imajo pa kraške poti še nek dodaten čar. Zagotovo je Štanjel poleg Škocjanskih jam in Lipice najbolj privlačno postajališče.”

Gregoruporabnik KoloBusa

Zadovoljni kolesarji

Na eni izmed voženj smo srečali dva rekreativna kolesarja iz Izole, ki sta se na tako pot odpravila prvič. “Gre za zanimivo povezavo, saj naju bo peljala iz Istre na Kras, potem pa se bova kar sama vrnila nazaj,” je povedal eden izmed dvojice kolesarjev in izpostavil, kaj je tisto najbolj pozitivno pri samem projektu: “Vožnja je brezplačna, saj projekt, kolikor sem seznanjen, financira Evropska unija. Poleg tega nimaš težav z logistiko. Ideja projekta je dobro zastavljena.”

Avtobus s prikolico z glavne koprske avtobusne postaje odpelje ob 8. in 18. uri, kar je v poletnih časih dobra izbira. 13. ura, ki je tretja možnost odhoda, pa v hudi poletni pripeki ne privabi toliko kolesarjev. “Dobro je, da je na voljo več terminov. Nekateri radi kolesarijo zjutraj, nekateri zvečer. Midva s sinom se na kolo usedeva med 10. in 11. uro dopoldne. Na vročino sva navajena, tako da težav ni,” nam je še zaupal sogovornik.

Trasa, ki pelje mimo istrskih in kraških zakladov

A tisto, kar je za turiste in tudi domačine najbolj privlačno, so predvsem kraji, ki jih krožna trasa od Istre do Krasa zajema. Ena najbolj zanimivih točk, na kateri največ kolesarjev izstopi, je Štanjel. Urbanistično zasnovana srednjeveška vasica ima ozke tlakovane ulice, ki se polžasto vijejo od grajskih vrat pa vse do vrha hriba s starorimskimi ostalinami. Kolesarjem, ki to pot prevozijo, se za kakšen trenutek ali dva ustavijo, potem pa pot, dolgo 16 kilometrov, nadaljujejo proti Sežani, razkrivajo preplet zgodovinskih obdobij in naravnih lepot. “Celotna trasa je nekaj posebnega. Veliko kolesarimo tudi drugod po Sloveniji in povsod odkrivamo lepote, ki jih naša mala državica ponuja. Imajo pa kraške poti še nek dodaten čar. Zagotovo je Štanjel poleg Škocjanskih jam in Lipice najbolj privlačno postajališče,” je povedal Gregor iz Pirana, ki se je v večernih urah s KoloBusom odpeljal do Štanjela, potem pa pot s kolesom nadaljeval proti Kopru.

“Turisti si seveda želijo ogledati čim več znamenitosti, tako da smo v projektu tisti ključne tudi izpostavili. Na spletni strani imamo vse te zaklade, ki jih ponujata Istra in Kras, označene in predstavljene. Zagotovo je Štanjel ena izmed bolj posebnih točk, a takih je kar precej,” pa je o znamenitostih, ki jih ponuja vožnja s kolesom po istrskih in kraških poteh, povedal Nemarnik.

Ena izmed bolj privlačnih turističnih točk je zagotovo Lipica, ki je, tako za domačine kot tudi za tujce, vselej atraktivno postajališče. Kot dodaja Nemarnik, je prav vsaka znamenitost, ki so jo v projektu izpostavili, vredna ogleda. “Vsakdo lahko poišče tisto, kar ga zanima in se med vožnjo tam tudi ustavi. Avtobus je brezplačen tako za potnike kot za kolesa, tako da je to zares lepa priložnost za vse. Ne samo za turiste.”

“Nihče ne bo ostal brez vožnje”

Na Kolobusu je 20 sedežev in prav toliko mest za kolesa na prikolici. Predhodna rezervacija ni potrebna in prav zato se lahko pojavijo nevšečnosti. Zgodilo se je že, da je bilo mest premalo. A v prevozniku Nomago poudarjajo, da ne bo nihče ostal brez vožnje do želene lokacije, saj imajo vselej zagotovljen rezervni avtobus. “Vozilo, ki ga imamo, je prirejeno za potrebe kolesarjev. Vselej imamo še enega v rezervi, če bi šlo kaj narobe. Imeli smo nekaj težav z električnimi kolesi, a tudi to smo uspeli rešiti. Dodali smo še dodatne nosilce in tudi električna kolesa pritrdili,” je o zmogljivosti avtobusa, ki je namenjen prevozu koles, spregovoril vodja poslovne enote Koper prevoznika Nomago, ki prevoze tudi izvaja, Ivan Borac.

Taki projekti so vselej zahtevni. Nemalokrat se prve težave pojavijo že na začetku. A kot zatrjuje Borac, so na vse morebitne nevšečnosti, do katerih lahko pride, v Nomagu pripravljeni. “Resda imamo omejeno število sedežev in prostorov za kolesa, a poudarjam, nihče ne bo ostal brez vožnje.”

Za ugotavljanje ustreznosti voznih redov bodo zagotovo ključne analize, ki jih bodo odgovorni pripravili po zaključku projekta. KoloBus bo zadnjič letos s koprske glavne avtobusne postaje odpeljal 22. septembra. “Po tem, ko bomo opravili vse potrebne analize, bomo ugotovili, kje je prostor za napredek. Urnike odhodov avtobusa bomo prilagodili željam uporabnikov. Že sedaj beležimo, kje potniki najraje vstopijo oziroma izstopijo. Po konkretni analizi bomo lahko dokončno začrtali, kje bi se lahko avtobus večkrat ustavil, kje pa bi bilo lahko postankov manj. Enako je z urami odhodov KoloBusa z glavne postaje,” je o ustreznosti urnikov in analizah povedal Tadej Žilič, ki v RRC Koper sodeluje pri projektu.

Zagotovo pa so pomembne tudi istrske in kraške občine, ki jih bo, če bo projekt stekel tako, kot si želijo, obiskalo še več turistov. Kot je še dodal Žilič, so občine projekt podprle. “Občine so s projektom zadovoljne. Predvsem kraške občine so z veliko mero optimizma sprejele KoloBus. Ne nazadnje je komenski župan tudi otvoril prvo vožnjo. V prid vsemu temu pa govorijo tudi podatki, da je veliko turistično-informacijskih centrov, zasebnikov in ostalih deležnikov pristopilo k aktivni promocijo te zgodbe.”

Prihodnje leto bo KoloBus plačljiv

Zagotovo bodo podatki, ki jih bodo pridobili, ključni za pripravo projekta za prihodnje leto. A takrat bo, po besedah direktorja RRC Koper, treba za prevoz odšteti tudi kakšen evro. “Projekt je v 85 odstotkih financiran iz evropskega denarja. V prihodnjem letu seveda ne bo tako. Ravno zato si želimo prepričati občine, da delno sofinancirajo projekt. Prav tako je jasno, da bo moral prevoznik, ki bo želel biti del zgodbe, nekaj tudi računati za ta prevoz, saj občine vsega ne bodo krile. Sedaj gre še vedno za testno obliko KoloBusa. Je poskus, s katerim ugotavljamo, ali je dovolj interesa ali ne. Jasno pa je, da v prihodnosti KoloBus ne bo zastonj.”

Brezplačno tudi med Koprom in Gradežem

V začetku junija je, tako kot lani, zaživela tudi brezplačna avtobusna povezava med Koprom in Gradežem. Čezmejni KoloBus v okviru projekta Inter Bike II letos vozi drugo sezono. Lani je vozil vse do Krmina, letos pa potnike odpelje le do Gradeža. Potem ko je bil junija avtobus na voljo vse štiri konce tedna, julija ni vozil. Znova bo šel na pot zadnji konec tedna v avgustu. “Občini Koper in Tržič sta se odločili za skupno zgodbo. V Italiji je ta zgodba uspešna že nekaj časa, od lanskega leta pa je z združitvijo občin Tržič in Koper zaživela povezava na relaciji Koper-Krmin. Letos pelje avtobus samo še do Gradeža. Tako lani kot letos je bil prevoz brezplačen, a ker je evropski denar omejen, bo v prihodnosti treba vire financiranja iskati drugje,” je o čezmejnem Kolobusu povedala vodja projektov v RRC Koper Larisa Kunst.

Obe brezplačni storitvi sta sofinancirani iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Projektni partnerji - RRC Koper, Mestna občina Koper ter italijanska občina Tržič - so se odločili za poskusno uvedbo specializiranih avtobusnih povezav zaradi vedno večje priljubljenosti kolesarskega turizma in promocije naše regije kot zanimive kolesarske turistične destinacije.


Najbolj brano