Za volan le v obutvi s čvrstim podplatom

V poletni vročini mnogi prisegajo na lahka in zračna obuvala, a niso vsa varna tudi za uporabo med vožnjo. “Lahko vozimo v natikačih, a voznik bo v njih v primeru kritične situacije reagiral bistveno drugače, kot če bi imel obute čevlje,” pove Mitja Jeseničnik, trener varne vožnje pri AMZS. Zato svetuje vožnjo z obutvijo s čvrstim podplatom v vsakem letnem času.

Natikači so premehki, noge pa se držijo tako ohlapno, da se lahko tudi zvijejo pod pedala ali 
zdrsnejo z voznikove noge. Foto: AMZS
Natikači so premehki, noge pa se držijo tako ohlapno, da se lahko tudi zvijejo pod pedala ali zdrsnejo z voznikove noge. Foto: AMZS

NOVA GORICA, LJUBLJANA > Za varno vožnjo ni pomemben le dober oprijem pnevmatik na cesti, ampak je ključen tudi oprijem med voznikovo nogo in pedali za plin, zavoro in sklopko. “V vsakem trenutku mora biti voznik namreč sposoben z nogo hitro, čvrsto in zanesljivo pritisniti na ustrezen pedal. Če tega oprijema ni, lahko hitro pride do nesreče, še posebej, če je treba z vso močjo in hitro pohoditi pedal za zavoro,” poudarja Mitja Jeseničnik, trener varne vožnje pri AMZS.

Nikoli ne zmanjka nasvetov za varno vožnjo

Da natikači in sandali z visoko peto ali debelim podplatom ne morejo zagotoviti zanesljivega oprijema med nogo in pedali, je jasno predvsem tistim, ki so se že kdaj udeležil katerega od tečajev varne vožnje, kjer je ena od osnovnih lekcij zaviranje v sili. Pri tem je namreč osnovno navodilo inštruktorjev varne vožnje voznikom, naj zavirajo z vso močjo. Brez čevljev s čvrstim podplatom takšno zaviranje ni mogoče. “Natikači so premehki, noge pa se držijo tako ohlapno, da se lahko tudi zvijejo pod pedala ali zdrsnejo z voznikove noge. Iskanje in natikanje snetih natikačev v prostoru pod pedali pa močno odvrača voznikovo pozornost s ceste in lahko privede tudi do nesreče,” je še ilustriral Jeseničnik in dodal, da je zavedanje o varnosti na cesti ključno. “Varna vožnja se začne v glavi, predvsem pa je pomembno zavedanje o varnosti na cesti v kritičnih situacijah. Nasvetov za varno vožnjo nikoli ne zmanjka,” je še dodal in sklenil, da se glede na raziskave in statistike razmere na slovenskih cestah na tem področju izboljšujejo.

Mitja Jeseničnik

trener varne vožnje pri AMZS

“Varna vožnja se začne v glavi, predvsem pa je pomembno zavedanje o varnosti na cesti v kritičnih situacijah.”

Natikači ovirajo varno vožnjo kot mobitel

V primeru, ko voznik povzroči nesrečo zaradi neprimerne poletne obutve, naj bi slovenski policisti povzročitelja oglobili, a tako na AMZS kot policisti ugotavljajo, da ta razlog ugotovijo zelo redko.

“Letos kršitev zaradi neprimerne obutve še nismo obravnavali,” je povedala Katja Ipavec, pomočnica komandirja novogoriške prometne policijske postaje. Pri nas vožnja v natikačih ali bosih nog ni izrecno prepovedana, lahko pa policisti vožnjo v neprimernem obuvalu obravnavajo po 35. členu zakona o pravilih cestnega prometa, ki govori o prepovedi uporabe naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila, kamor spadajo tudi mobilni telefoni. “Če bi policist ugotovil, da je zaradi neprimernega obuvala zmanjšana možnost obvladovanja vozila, bi voznika lahko oglobil s 120 evri,” je še pojasnila. Sicer pa voznike vedno opozorijo na to, katera poletna obutev je zanje varna in katera ne. Predvsem vozniki tovornjakov naj bi pogosto vozili v coklah. Dodaja, da tudi priljubljena obutev 'crocks' ni primerna za vožnjo.

Cokle, japonke in natikači odpadejo

V novogoriški šoli vožnje POB vsem svojim tečajnikom že v okviru tečajev cestnoprometnih predpisov predstavijo, katera obutev je primerna za varno vožnjo in katera ne. “Pri tem smo jim za zgled tudi inštruktorji, ki vedno vozimo v telovadnih copatih ali vsaj zaprtih sandalih. Cokle, japonke, natikači odpadejo, kaj šele bosonoga vožnja. Na to opozorim tudi svoje prijatelje,” je odločen Borut Gaberšček iz POB. “Pri tem seveda ne izpustimo bodočih motoristov, ki v šoli vožnje uporabljajo popolno motoristično opremo, tudi obutev,” je sklenil.

Kljub jasnim dokazom, da vožnja v natikačih ni varna, je ta dovoljena v večini evropskih držav. Ob pomoči partnerskih avtomobilskih klubov so v AMZS zbrali informacije o vožnji v natikačih v nekaterih evropskih državah in ugotovili, da skoraj povsod zakonodaja ne prepoveduje vožnje v natikačih, v večini držav pa policisti lahko oglobijo povzročitelje nesreč zaradi neprimerne poletne obutve.


Najbolj brano