Kocjančič: “Odpadna olja so spuščali kar v zemljo”

“Ko sem slišal, da so v vrtini odkrili mineralno olje, sem takoj pomislil, da je to povezano z odpadnimi motornimi olji, ki so jih pred več kot 50 leti med gradnjo železniške proge iz bagrov in drugih strojev spuščali kar v jarek, v zemljo,” pripoveduje Oskar Kocjančič, domačin iz Dola pri Hrastovljah. Geolog Tomo Matoz pravi, da organska olja čez čas razpadejo.

Domačin Oskar Kocjančič  pravi, da so  v štirih letih, kolikor je trajala 
gradnja proge, v zemljo spustili celo morje odpadnega olja.   Foto: Tomaž Primožič/FPA
Domačin Oskar Kocjančič pravi, da so v štirih letih, kolikor je trajala gradnja proge, v zemljo spustili celo morje odpadnega olja.  Foto: Tomaž Primožič/FPA

DOL PRI HRASTOVLJAH > Delavci Geološkega zavoda Slovenije so se v petek v Dolu pri Hrastovljah še potili pri izdelavi vrtine, ob lahnem vetru se je v zrak dvigal steber prahu. “Ah, kaj prah, to ni nič. Bolj me skrbi odpadno motorno olje, ki so ga na robu vasi, kjer so gradbinci proge - na tem odseku je delalo podjetje SCT - imeli terensko mehanično delavnico, pred mnogo leti spuščali v zemljo,” pravi Oskar Kocjančič, ki se gradnje proge pred več kot petimi desetletji dobro spomni.

Jašek so po gradnji zasuli

Na robu vasi so leta 1964, ko so začeli graditi progo, skopali velik jašek - toliko, da je vanj zapeljal tovornjak. “In ko je bilo treba zamenjati olje, so kar pustili, da je odteklo v kanal, ki seveda ni bil vodotesen, in potem naprej v zemljo. V štirih letih gradnje tega odseka proge je tako odteklo na stotine litrov olja. Ja, eno morje olja, ki je počasi lezlo in pronicalo v tla. Saj veste, tukajšnja tla so kot sir, polna lukenj,” pravi Kocjančič.

Kanal so po dokončanju proge zasuli, v vasi je poleg Kocjančiča le malo domačinov, ki se ga še spomnijo. A prav tam, v bližini davno zasutega jarka, so delavci Geološkega zavoda pred dobrim tednom začeli izdelovati vrtino. Geolog Tomo Matoz pravi, da spuščanje odpadnih olj pred 50 leti in nedavno odkrito onesnaženje z motornim oljem v eni izmed vrtin nista povezana: “Motorna olja so organska in razpadejo.”

Nova vrtina bo kmalu končana

V petek zgodaj popoldne je bila vrtina, ki jo izdeluje Geološki zavod, globoka že več kot 100 metrov. “Doslej smo prišli približno 103 metre globoko. Do podtalnice nas loči še kakih 10, 15 metrov,” je v petek popoldne ob vrtini razlagal Matoz. Ko bodo skozi apnenčasta tla prišli do podtalnice, bodo vrtali še nekoliko globlje. “Ta vrtina je najbližja območju, kjer se je pred več kot tremi tedni razlil kerozin. Namenjena je jemanju vzorcev. Tako bomo lahko kar najhitreje odkrili morebitno onesnaženje,” je še pojasnil Matoz.

Spomnimo, v nesreči vlaka je 25. junija iz poškodovane cisterne v železniškem predoru izteklo več kot 10.000 litrov kerozina. Vzorce podtalnice stalno analizirajo, kerozin doslej ni dosegel rižanskega vodnega vira. V Rižanskem vodovodu pa vodo iz previdnosti črpajo iz najglobljih plasti podtalnice.


Najbolj brano