Ko laž postane izraz svobode

Osma premiera SNG Nova Gorica v tej sezoni bo drevišnja uprizoritev satirične komedije Baron Münchhausen v režiji Yulie Roschina. V junakove čevlje je stopil prvak novogoriškega gledališča Kristijan Guček. “Da človeka zbudiš, potrebuješ humor, ki je pameten in zaboli,” je razkril drobec predzadnje letošnje predstave.

Glavno vlogo v predstavi Baron Münchhausen ima Kristijan Guček (drugi z leve), režirala jo je Yulia 
Roschina (tretja z desne), dramaturginja pa je bila Ana Kržišnik Blažica (druga z desne).    Foto: Ana Cukijati
Glavno vlogo v predstavi Baron Münchhausen ima Kristijan Guček (drugi z leve), režirala jo je Yulia Roschina (tretja z desne), dramaturginja pa je bila Ana Kržišnik Blažica (druga z desne).  Foto: Ana Cukijati

NOVA GORICA > Baron Münchhausen je zadnja lecukitošnja predstava na velikem odru novogoriškega teatra in ena največjih produkcij v tej sezoni. Uprizoritev v duhu satirične komedije je nastala po legendarnem ruskem filmu in predlogi Grigorija Gorina.

Strah pred močjo ...

Sicer pa je prvi baronove komične zgodbe zapisal nemški avtor Rudolf Erich Raspe v 18. stoletju, pozneje pa so duhovite in nenavadne štorije doživele mnogo izdaj, priredb in prevodov, tudi v obliki predstav in filmov. V slovenščini jih poznamo kot zbirko Lažnivi Kljukec. “Baron Münchhausen me je očaral in začaral s svojo igrivostjo, lahkotnostjo, humornostjo in lucidnostjo, ki jo nosi kot lik, to pa izhaja iz zavedanja, da je vesolje neskončno in da vse, kar obstaja okoli nas, ima potencial neskončnih možnosti, ki se lahko materializirajo v svetu samo, če mu to dovolimo,” je povedala režiserka Yulia Roschina. “Edina ovira, ki nam preprečuje, da bi to živeli, je naš lasten strah pred svojo močjo. To je resnica, ki jo baron nosi in s katero se identificiram,” je dodala. Pojasnila je še, da ima prestava več plasti; je duhovita in hkrati resna, ima abstraktne nivoje, v njej je močna tudi simbolika in vsebuje polno gledaliških sredstev, rekvizitov, scenskih elementov, zanimivih obratov, magije, nepričakovanih cirkuških vragolij. “Gledalcem ne bo dolgčas,” je zagotovila.

... in svobodo

“Lik barona skuša odgovarjati na temeljna eksistenčna vprašanja. Uporablja namreč sredstva za dosego nekih ciljev, ki na površini delujejo lažniva in humorna, v resnici pa gre za filozofsko vprašanje, kaj resnica sploh je. Za vsem pa se skriva zelo preprost odgovor, ki pa je: nič,” je razkril glavni igralec Kristijan Guček.

Pri Gorinu legendarni lažnivec postane nekdo, ki laž v temelju zanika in je zares nosilec resnice. “S tem seveda domnevna laž dobi posebno mesto, postane izraz svobode, svobode misli, govora in predvsem svobode bivanja, baron pa napaka v sistemu, ki jo je treba čim prej odpraviti. Prav zaradi tega prizadevanja družbe, da eliminira svobodo, postane ona sama laž,” je pojasnila dramaturginja Ana Kržišnik Blažica. Tako v igri baronova komična laž razkrije globoko zakoreninjen strah pred svobodo kot temeljem socialnega reda.


Najbolj brano