Največji bend z največjim odrom

Zanje pravijo, da so najštevilnejša glasbena skupina na svetu. Italijanski projekt Stregoni je na povabilo Foruma Tomizza in koprske skupnosti Italijanov pred nekaj dnevi čaral tudi na odru Centra mladih Koper.

Stregoni so nedavno čarali tudi na odru Centra mladih Koper. Foto: Maja Pertič Gombač
Stregoni so nedavno čarali tudi na odru Centra mladih Koper. Foto: Maja Pertič Gombač

KOPER, VERONA > Projekt Stregoni - Čarovniki sta Marco Bernacchia in Gianluca Taraborelli začela pred tremi leti v Trentu. Glasbenika sta naložila v kombi inštrumente in se v vsakem mestu oglasila v najbližjem sprejemnem centru prosilcev za azil. Tam sta med razkladanjem inštrumentov vselej prosila, naj kdo iz svojega telefona predvaja glasbo, ki mu je všeč. Ko sta telefon povezala z “loop station”, napravo, ki posname in ponavlja zvočne vzorce, sta dobila podlago in nato vse povabila, naj vzamejo v roke kako glasbilo ali mikrofon. Takrat se je zgodila čarovnija. “Nekdo je dejal, da smo pravi čarovniki, in smo se tako poimenovali,” se spominja Bernacchia in pojasni, da je s prijateljem želel prišlekom dati možnost svobodnega izražanja. “Nihče ne išče popolnosti,” pravi Joseph Osabuohien z umetniškim imenom Jayslot. Pridružil se jim je že v začetku leta 2016, takoj po prihodu iz Nigerije, in odtlej nastopil že na kakih 50 koncertih po vseh koncih Italije. “Kdo bi utegnil pomisliti, da fantje, ki prihajajo iz Afrike, poslušajo tradicionalno glasbo, in v nekaterih primerih je res tako. A živimo v globaliziranem svetu in že Josephov imaginarij, na primer, je veliko bolj povezan z rapom, ameriško glasbo,” pravi Bernacchia. Jayslot dodaja, da je rap poslušal že v Nigeriji, kjer so imeli tudi velike koncerte Snoop Dog, 50 cent in drugi velikani rapa.

Novo življenje na odru

“Glasba je moje življenje. Grozno je bilo, ko so mi dejali, da se bom z rapom težko preživljal,” se spominja Jayslot, ki je zbežal od težkih razmer, o katerih ne želi govoriti. Videl je umiranje, posilstva, nanj so streljali ... Vse to skuša pozabiti, kar mu omogoča tudi glasba. “Ni bilo lahko začeti z nič, a hvala bogu sem spoznal Stregone, in danes se mi zdi, da imam vse, kar sem izgubil. Ko lahko izrazim, kar razmišljam, se sprostim. Občutek je dober. Ko koncertiramo, predamo mikrofon kateremukoli migrantu, ki ga želi. Lahko spusti tudi glasbo s svojega telefona. Telefoni nas povezujejo, kakor nas glasba.”

Telefon je posrednik med različnimi socialnimi ozadji, ki jih odkriješ šele, ko ga priklopiš na zvočnike. “Tako ga posameznik deli z vsemi poslušalci,” pojasnjuje Bernacchia. Istočasno se delijo tudi zgodbe, ki se skrivajo v vsakem prosilcu za azil, poudarja 47-letni Alioune Slysajah, ki prihaja iz Senegala. Tam se je naučil tudi izdelovati inštrument kamale ngoni, s katerim je nastopil pri nas. V Senegalu ima glasba pomembno družbeno vlogo - vzgojno, socialno, tudi religiozno. “Sem cantastorie - pevec zgodb. To tradicijo je name prenesel oče, nanj pa dedek. Brez glasbe ni življenja,” pravi. Pri 16 letih se je na lastno željo in z očetovim blagoslovom za sedem let pridružil glasbenemu mojstru in vsrkaval znanje v zameno za pomoč pri domačih opravilih.

Naši člani so povsod

“Oče je bil zelo srečen, saj je opazil mojo rast. A čutil sem še potrebo po duhovni rasti in se pridružil duhovni skupnosti Bay fall, kjer sem spoznal, kako je videti družba brez razlik, zlasti verskih. Vere so nas razdružile, je dejal učitelj, mi pa moramo sodelovati. To je tudi lepota projekta Stregoni - združevanje onkraj razlik,” še poudarja glasbenik, ki ga je v Francijo pripeljala glasba, nato pa se je s srčno izbranko preselil v Italijo, kjer je že 14 let. Prepričan je, da glasba lahko spreminja svet, a vsak mora najprej začeti pri sebi.

Stregoni, ki jim je v Kopru ritem dajal še bobnar Giulio Deboni, so tokrat prišli iz Verone, a niti velikanske mreže, ki nima sedeža, tkejo široko: “Naš oder so Italija, Evropa, ves svet, in povsod so bodoči člani benda, ki na vsakem nastopu ustvarja povsem drugačno, neponovljivo glasbo.” Na odru je 90 odstotkov improvizacije, a ker so nekatere skladbe že posnete, je eden od ciljev izdati ploščo mnogoterih identitet in morda ustvariti tudi nekakšen megabend, s kako dvajseterico stalnih sodelavcev. Dotlej se veliki ples integracije nadaljuje z z odra na oder.


Najbolj brano